Jag och min fru köpte ett litet plankhus från 1938 sommaren 2011, första året så har vi ägnat oss åt ytskiktsrenovering genom golvslipning och tapetsering etc. Men börjar nu känna oss mogna för att ta steget fullt ut och bygga ut huset så att det kan matcha behovet för en stor familj.

Vi är i början av planeringsstadiet och jag sitter i skrivande stund och skissar på planritningar. Det som jag känner mig lite osäker på är hur mycket man egentligen kan göra med ett plankhus. Det som jag skulle vilja göra är att ta bort en halv vägg. Jag gissar att inneväggarna är bärande i och med att det är sående virke i väggarna. Tänker att man kanske borde regla upp runt den nya öppningen så att sättningar inte uppstår i huset.

Vi har tidigare öppnat en dörr mellan två rum. Detta gick utan problem och utan sättningar tillsynes.

Vad det beträffar utbyggnad så är vi intresserad av att bygga ett nytt mansardtak och ersätta vårt låga sadeltag som inte har någon vind. Är det någon som har erfarenheter av ett dylikt projekt?
 
photostream
 
IMG_6256.jpg IMG_0838.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IMG_6246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6241.jpg Svärfar och den inköpta spegeldörren
 
Om innerväggarna är bärande eller ej kan du i vissa fall se på takstolarna. Om de är självbärande så behöver de inga innerväggar att vila på och väggarna är alltså inte bärande.
 
Tack Denar för ditt svar. Innebär det att takstolarna endast "vilar" på ytterväggarna. Innebär det att det inte går att göra någon större öppning i en yttervägg?
 
Man skulle behöva se en planlösning, men väldigt troligt är att du har en hjärtvägg som är bärande, men att övriga innerväggar inte är bärande. Ska du ta upp en större öppning i en yttervägg eller i hjärtväggen ska du alltid räkna med att behöva göra en avväxling, men det borde vara fullt möjligt. Jag har själv tagit upp ett 2,3 m brett hål i min plankyttervägg.
 
Det låter lovande, jag är blott 27 och har tänkt att bo här i många herrans år. Det är i dagsläget inte aktuellt att öppna upp ett större hål men då vi planerar på att bygga på en övervåning så kommer jag att behöva ta höjd för ett större kök. Jag sitter i dagsläget och skissar på en planritning före och efter. Jag kommer att publicera den här när jag är klar.
 
Våning 1 planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösningen som den ser ut idag.
 
Våning 1 planlösning 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mansardtaket som jag funderar på att bygga på huset.
 
Våning 1 planlösning 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ev lösning på trappans placering med utbyggnad i form av farstu.

Jag skulle gärna ta emot lite idéer. Speciellt erfarenheter om det finns någon som gått iland med ett liknande projekt.
 
  • Gilla
Youknow
  • Laddar…
Ingen som har några ideer? Eller har jag skrivit i fel forum må hända?
 
Jag vågar inte säga hur huset vilar på väggarna. På ritningen syns ingen tydlig mittvägg som skulle tyda på att det vilar belastning där, men den kanske redan är avväxlad där. Låt någon kunnig titta på huset. Det är inget problem att öppna i ytterväggar även om dessa är bärande. Fönster och dörrar sitter ju där redan. Lösningen är att lägga en tjock regel över öppningen som vilar på eller sitter fast i väggarna bredvid öppningen. Sätt fast åtminstone en temporär lösning innan du öppnar hålet.

Ditt brutna tak (mansard) blir snyggt, men ytan på övervåningen blir klart mindre och du har svårt att få till en trevlig mängd fönster. Min far skulle garanterat rekommenderat att lyfta det befintliga taket rakt upp och sedan bygga en ny våning under det. Sånt tycker han är kul. Dock inget för nybörjare. Det går också att plocka isär det gamla taket och sedan bygga ihop det över en ny högre våning. I vilket fall behöver du utreda det hela ordentligt med fackfolk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.