mansjo skrev:
Bryr mig inte (längre) så mycket om hur andra skriver, varken med avseende på stavning eller särskrivningar, men försöker själv alltid skriva så korrekt som möjligt. Det finns dock ett fall då jag kan bli förbannad på folk som särskriver, och det är när jag ska söka efter något på till exempel blocket. Tog ett tag innan jag insåg att för att hitta alla intressanta objekt så måste jag söka både på t.ex. innerdörrar och inner dörrar. Detta kanske inte är ett jätteproblem, men för vissa produkter var särskrivningar extremt vanliga.
Ja, sökmöjligheterna på blocket är ju utomordentligt dåliga, IMO.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Blocket lever i ett helt annan universum gällande både stavning och annat. Min personliga favorit är "fönster med spaljé".

I min värld heter det "fönster med spröjs" eller "spröjsade fönster". ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
mansjo skrev:
Det finns dock ett fall då jag kan bli förbannad på folk som särskriver, och det är när jag ska söka efter något på till exempel blocket. Tog ett tag innan jag insåg att för att hitta alla intressanta objekt så måste jag söka både på t.ex. innerdörrar och inner dörrar.
Tips: Sök på "inner*"

Jag brukar för övrigt skriva annonser fel av just den anledningen. Först skriver jag ihop det i titeln och sen särskriver jag i texten.
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Tips: Sök på "inner*"

Jag brukar för övrigt skriva annonser fel av just den anledningen. Först skriver jag ihop det i titeln och sen särskriver jag i texten.
Det är väl så förändringarna verkligen slår igenom. När man vet hur det ska vara, men är tvungen att skriva fel för att det ska förstås av andra.
 
kontorsråttan
En annan käpphäst: Glöm inte ordet "att"!

Såg exempelvis förljande på en station: "Förbjudet beträda spåren". Nej, det ska vara "Förbjudet att beträda spåren".

Variant på temat: Folk som har "och" där det ska vara "att".

Exempel: "Det kommer och regna i morgon", "Brorsan kommer och döda mig för att jag åt hans godis".

Annat problem: Prismärkning. Hur jäkla svårt är det att sätta rätt enhet?

Exempel: "6-pack öl, 36 kr/st". Är det 6 öl för totalt 36 kr, eller är det 6 öl för totalt 216 kr? Skriv istället "6-pack öl, 36 kr/förpackning" eller "6-pack öl, 26 kr/paket". Nu var det här ett rätt så uppenbart exempel, men det kan bli väldigt förvirrat ibland när det är 3-för-2-erbjudanden och sånt. Likaså, använd kg, l, m och så vidare när det är rätt enhet, sätt inte st på allt.
 
andersmc skrev:
Och min erfarenhet är tvärt om. Personer som har svårt för matematik har ofta svårt för språk också. Elever som knappt klarar svenska men har har bra betyg i matte/fysik är väldigt ovanliga.
Det går inte att generalisera på det sättet.
Jag har alltid haft lätt för matte, fysik och alla sorters tekniska grejer, men jag är dålig på att uttrycka mig i skrift. Jag har alltid läst mycket, har ett stort ordföråd och har lärt mig att läsa snabbt, men av någon anledning har jag svårt att uttrycka mig i skrift.(Misstänker att det är någon form av lättare dyslexi)
 
noone70 skrev:
Det går inte att generalisera på det sättet.
Jag har alltid haft lätt för matte, fysik och alla sorters tekniska grejer, men jag är dålig på att uttrycka mig i skrift. Jag har alltid läst mycket, har ett stort ordföråd och har lärt mig att läsa snabbt, men av någon anledning har jag svårt att uttrycka mig i skrift.(Misstänker att det är någon form av lättare dyslexi)
Det beror nog på vad man menar med lätt/svårt för språk.Personligen tror jag att om man har lätt för logiska ämnen typ matte så har man lätt för språk med relativt logisk grammatik, tex tyska. Däremot den kreativa delen i språket har nog ingen koppling till matten, snarare tvärt om. Språk med ologisk grammatik är nog en mardröm för mattesnillet.
 
Särskilt på Blocket, Tradera etc kan man ju göra fynd om man söker på udda stavningar, som nästan ingen annan hittar om de bara söker på de rättstavade orden. Det om något borde väl få folk (säljarna) att inse att det faktiskt spelar roll hur man stavar! Mycket lättare att få varan såld till ett bra pris om många hittar den. Och Nyfnikens tips att blanda rätt och fel stavning är inte dumt alls ur ett sökmotorperspektiv.
 
b8q skrev:
Särskilt på Blocket, Tradera etc kan man ju göra fynd om man söker på udda stavningar, som nästan ingen annan hittar om de bara söker på de rättstavade orden. Det om något borde väl få folk (säljarna) att inse att det faktiskt spelar roll hur man stavar! Mycket lättare att få varan såld till ett bra pris om många hittar den. Och Nyfnikens tips att blanda rätt och fel stavning är inte dumt alls ur ett sökmotorperspektiv.
Jag brukar medvetet söka efter felstavningar på just Tradera och Blocket. Man kan göra riktigt bra fynd :)
 
b8q skrev:
Särskilt på Blocket, Tradera etc kan man ju göra fynd om man söker på udda stavningar, som nästan ingen annan hittar om de bara söker på de rättstavade orden. Det om något borde väl få folk (säljarna) att inse att det faktiskt spelar roll hur man stavar! Mycket lättare att få varan såld till ett bra pris om många hittar den. Och Nyfnikens tips att blanda rätt och fel stavning är inte dumt alls ur ett sökmotorperspektiv.
Ett exempel då kreativitet krävs för att optimera en sökning på Blocket är om man vill få tag i en timmerstomme:

"timmer stomme" "timerstome" ses ibland, men framförallt användandet av "timrad" eller "timmrad" ställer tydligen till huvudbry!
 
noone70 skrev:
Det går inte att generalisera på det sättet.
Jag har alltid haft lätt för matte, fysik och alla sorters tekniska grejer, men jag är dålig på att uttrycka mig i skrift. Jag har alltid läst mycket, har ett stort ordföråd och har lärt mig att läsa snabbt, men av någon anledning har jag svårt att uttrycka mig i skrift.(Misstänker att det är någon form av lättare dyslexi)
Nej, precis. Det är just därför jag inte generaliserar, utan skriver "...min erfarenhet är...". Jag skriver inte heller att det alltid är så, vilket varit en generalisering, utan jag skriver att min erfarenhet är att det ofta är så.

En annan erfarenhet jag har är att väldigt många har väldigt svårt att förstå innehållet även i korta texter. Resultatet blir att de misstolkar dem och läser in nånting annat än vad det egentligen står.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Säng säljes på grund av flytning. Pruttare undanbedes.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Säng säljes på grund av flytning. Pruttare undanbedes.
Du menar väl "undan bedes"?
 
Mikael_L
andersmc skrev:
En annan erfarenhet jag har är att väldigt många har väldigt svårt att förstå innehållet även i korta texter. Resultatet blir att de misstolkar dem och läser in nånting annat än vad det egentligen står.
Bara för att du har svårt att förstå, så betyder det ju inte att jag läser in mina böcker, juuu


bööhh ... :D :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.