Funkar det att lägga avgränsningsslingan under en 50mm betongsten? Vore ju schyst och slippa gå efter och handklippa kanterna.

Skulle även behöva lägga ut guidekabeln över en stengång för att få båda gräsmatteytorna klippta.

Funkar detta eller hur löser man klippningen av två ytor när man har marksten mellan dom?

Fjärrsläpp, vad menas med det? Läste någonstans att Automover 308 klarade två fjärrsläpp, men jag kan komma ihåg fel.
 
Nu har jag inte en sån klippare men jag har kantkabel liggandes under plattor på flera ställen och det är inga problem.
 
Går fint för mig så långt. Har både avgränsnings- och guidekabel i flexslang under 35x35x4 plattor. Sträckan är ca 6-7 meter. Manualen till AM 305 säger max 20 centimeters djup vid nedgrävning.
 
  • Gilla
Lindhe
  • Laddar…
Det låter ju kanon!

Sista frågan då, vad menas med fjärrsläpp?
 
Fjärrsläpp handlar om att klipparen går längs begränsningskabel (eller guide för de som har en sådan) ett inkonfigurerat antal meter innan den börjar klippa. När man har flear sådana så kan man ge dem olika procentsatser på hur ofta de skall användas. Om summan är mindre än 100%, så kommer de resterande klippningarna att starta direkt vid laddstationen.
 
Ungefär vad jag misstänkte...

Vilka klippare har bäst fungerande sådan funktion?

Sitter och klura på Q 308 eller en Bosch... vet inte vilken bara.
 
Kan bara tala för HQ och de har en mycket bra sådan funktion, då de har guide. Många andra har bara begränsningskabel. HQ har ju dessutom möjligheten att ställa in hur långt ifrån guiden klipparen får gå, vilket gör att spårbildning undviks.

Har ingen erfarenhet av Bosch dock.
 
peternicklas
Skillnaden mellan t.ex. HQ och andra av samma typ är att de klipper slumpmässigt. Bosch memorerar kartan och klipper sdan den enligt ett mönster. d.v.s. rätt likt det som man klipper med en vanligt gräsklippare. Har man ingen nytta av en klippare som kör mycket på gräsmattan, t.ex. för att få bort mossa, så är Bosch en klar vinnare.
 
  • Gilla
pastrand
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Skillnaden mellan t.ex. HQ och andra av samma typ är att de klipper slumpmässigt. Bosch memorerar kartan och klipper sdan den enligt ett mönster. d.v.s. rätt likt det som man klipper med en vanligt gräsklippare. Har man ingen nytta av en klippare som kör mycket på gräsmattan, t.ex. för att få bort mossa, så är Bosch en klar vinnare.
Nja. HQ och andra med slumpmässig klippning har just fördelen av att vara mest yteffektiva tack vare det oplanerade klippandet. Överlappningen blir minimal.
 
Nu gällde ju knotoberts fråga vilka klippare som är bäst på att följa guiden och börja klippa på en önskad plats, inte vilken klippare som har bäst yttäckning osv...

Jag tror att HQ är bäst eller bland de bästa på detta pga deras flexibla guide-följe, men jag vet inte eftersom jag inte har erfarenhet av andra klippare.
 
pacman42 skrev:
Nu gällde ju knotoberts fråga vilka klippare som är bäst på att följa guiden och börja klippa på en önskad plats, inte vilken klippare som har bäst yttäckning osv...
Osakliga argument som kan avvisas hjälper också TS att göra rätt val. ;)
 
peternicklas
knotobert skrev:
Ungefär vad jag misstänkte...

Vilka klippare har bäst fungerande sådan funktion?

Sitter och klura på Q 308 eller en Bosch... vet inte vilken bara.
http://www.youtube.com/watch?v=ht2W0dAU6Qs titta på denna video så förstår du bättre hur Bosch klippsystem fungerar. Då den parallellklipper och hela tiden vet var den är på din tomt så behöver den ingen guide för att hitta till ett speciellt område. Den klipper 100% av gräset på mycket mindre tid än den andra typen av klippare.
http://www.bosch-indego.com/downloads/leaflet-se-sv.pdf lär i denna PDF för att lättare förstå klippsystemet.
 
peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Osakliga argument som kan avvisas hjälper också TS att göra rätt val. ;)
Precis.
 
peternicklas skrev:
[...Den klipper 100% av gräset på mycket mindre tid än den andra typen av klippare. ...
Det är precis detta jag menar. En robotgräsklippare blir inte färdig förrän till senhösten då gräset slutar växa, så det argumentet gäller inte om inte klipparen är fruktansvärt överdimensionerad.
När man ser Bosch:en jobba (i verkligheten) kan man inte påstå att den är särskilt sparsam med klippbredden. Det är precis detta som är viktigt för effektivisera avverkningen. Något som påvisades av KTH får många år sedan och som var grunden till HQs Automower. Det finns en artikel i ett gammalt nummer av FoF om detta.
 
Lite input om annat är ju inte fel heller, det tackar vi för!

Använder inte boschen någon guidekabel för att ta sig till laddstationen? Kanske står i pdf´en, ska läsa den nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.