Alla fönsterbrädor i vårt 50-talshus är av den här typen... fruktansvärt fula tycker jag. ImageUploadedByByggahus.se1368987148.094795.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilja göra något åt dem men behöver lite tips!

Problemet är ju att de sitter inbyggda i fönsterkarmen, så jag vet inte hur man ska få loss dem. Och även om det går så får man fula kanter där fönsterbrädan går ihop med väggen:
ImageUploadedByByggahus.se1368987306.342521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att slipa dem går inte heller, för de består i stort sett bara av masonit och Perstorpplatta. Dessutom är de rundade, så det är inte bara att sätta t ex en trälist utefter kanten (plastlisterna på kanterna är nog det fulaste av allt!!)

Någon som har erfarenhet av att riva i sånt här och har några tips?
 
Ett alternativ är att du sågar nya i 19 mm MDF som du gör 20mm djupare å 20mm bredare än de gamla å målar in allt vitt
 
Hur menar du?
 
Gör en likadan fönsterbänk men förstora upp den 20%. Limma den ovanpå
 
ok. Menar du ovanpå de gamla fönsterbrädorna alltså, eller ska man ta bort de gamla? Isåfall... hur?
 
Lägga ovanpå va min idé för att göra de lätt. Blir en liten snygg skuggning under. Prova om de går att lossa skivan
 
Då är jag med. Ja, visst var det min tanke från början, även om det blir marigt att få det snyggt runt fönsterkarmarna.

Men problemet är de förtwifvlade plastlisterna på kanterna! Dem är det tyvärr inte bara att måla över, eftersom en del blivit rejält skadade med åren. Tar man då bort dem visar det sig vara såhär "snyggt" under:
ImageUploadedByByggahus.se1368993400.556809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör nya som är fyrkantiga så underkantslimmar du en list under som täcker gammal skiva. Då ser den nya skivan ut att vara 50-60 mm tjock
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.