Hejsan!

Innan jag ens har hunnit sponta klart innerväggarna i lekstugan som jag bygger så börjar getingarna redan att leta efter lämpliga boplatser där inne. Jag har just nu två st som hela tiden går omkring på väggarna och taket och "rekar". Då jag är smått allergisk vill jag inte ens vara därinne när de är där :surprised:

Jag har hittat massor av svar på internet om hur man blir av med getingar som har byggt bon och hur man skall locka dem till en specifik plats, t ex med söta drycker men vad finns det för bra medel/åtgärder för att hindra dem från att komma dit från första början?
Kan man spreja något på väggarna som luktar illa? På landet har morsan en liten grej i vägguttaget som ger ifrån sig ljud som hindrar spindlar från att komma in, finns det motsv för getingar/bin (el finns i stugan)?


ytterst tacksam för svar!
 
Går det inte att täta lekstugan? Insektsnät för öppna fönster, när den inte används.

Jag undrar om getingar bygger bo på alla målade ytor. En halvblanl eller högblank snickerifärg kanske gör så att de söker sig någon annan stans.

Alla typer av gifter blir bara tillfälliga lösningar: Jag tror myrr fungerar, indirekt. Andra insekter dör av myrr, getingarna äter insekterna och dör. Nackdelen är att du dödar många nyttiga insekter på köpet. Det går också att köpa spray typ Radar, mot krypande insekter som dödar de som kryper där du inte vill ha dom. Att spraya enstaka getingar utomhus med Radar mot flygande insekter måste vara meningslöst.
 
Hej,

Hoppas inte det blir en getingsommar denna sommaren. Getingar är elaka. Ligger på samma nivå som fästingar och brännmanter.
Håller med Brumbjorn i det han skriver.
Och funderar på hans förslag med måla blankt. Jag tror detta kan fungera. Getingar biter i trät (samlar tex fiber från träd för att ha som primär byggdel i boet). Och jag tror att det måste vara en ganska grov yta för att boet (bot?) ska fastna. Kan de inte luckra upp trät med käftarna, vilket jag inte tror de kan om det är målat blankt, dels för att trät blir hårdare, men sedan tror jag inte de gillar smaken av målarfärg heller, så tror jag inte de kommer bygga bo.
Men de kommer fortfarande cirkulera in och runt och leta efter bon... Men det är ju betydligt mycket bättre än att faktiskt ha ett bo där.

Om du inte får några fler tips, hör gärna av dig och berätta hur det gick. Kan vara många som är intresserade av detta.

Mvh

Stefan
 
Jag har just hängt upp en getingskrämma på altanen, så vi får se om det funkar.

I övrigt tänker jag ta en tur upp på vinden de närmsta dagarna och dammsuga bort alla getingbon jag hittar. Så här års finns det oftast bara en ensam drottning i boet, så det är riskfritt. Och så ska jag beställa hem en flaska getingskum ifall jag hittar några håligheter där getingar kryper in och ut.
 
Ja just det, alla hangetingar dör väl under vintern eller hur fungerar det där? Dödade en idag, men den såg inte ut att vara en hona. Iofs det fattar jag ju nu efter en hjärncell aktiverades att alla han-getingar inte kan dö, då hade det inte blivit många babiessar.. :)

Sökte och hittade ett gammalt (8 år) inlägg
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/22032-getingar-pa-vintern.html

Citerar från det
"Ett getingbo överlever bara en enda sommar. När hösten kommer dör samhället, och endast befruktade honor övervintrar.

Det lönar sig att avlägsna vårens första små ping-pong bollsstora samhällen.
Då är motståndarna inte så många. Senare på säsongen kan det vara mycket riskfyllt att försöka ta ned ett getingbo"
 
Om ni nån gång får ett bo så kan jag rekommendera en skål med t-röd och nån matsked socker. Ställ sedan skålen bredvid boet och vänta nån timme.

Jag fick så många getingar att den lilla skålen jag använde välte av alla getingar.. Sedan var sommaren räddad.
 
Lekstugans insida kommer nog att målas med "Utevit" akrylatfärg, mest för att jag har sådan över sedan utsidan. Hoppas att det hjälper.

Hängde upp en getingfångare från granngården (http://www.granngarden.se/product/Getingfangare-Fly-City) i trädet bredvid men än så länge så har den inte fångat en enda. Däremot har getingen (jo, jag tror att samma kommer tillbaka hela tiden) varit på besök flera gånger efter det.

Teorin om att den samlar material till ett bo kan stämma. Den flyger ungefär till samma ställe varje gång och håller sig där innan den försvinner och sedan kommer igen efter 15-20 minuter. Om jag radar-beskjuter den så kanske "attackerna" slutar eek.gif
 
För att ta enstaka getingar av daga så funkar en McEnroe rätt bra. Smashar man getingen med strömmen på så blir den rejält bedövad och faller till marken där den blir ett lätt byte. Kan man fånga den mot en vägg så kan man fritera den med strömmen.

340627.jpg

Tyvärr verkar alla sådana här elektriska tennisracketar gå på 3 volt. Jag skulle vilja ha en betydligt kraftigare variant, kanske med dubbla 9-voltsbatterier.
 
Getingar brukar inte gilla fysisk kontakt över huvud taget. Det räcker att man daskar till den lite lätt för att den skall falla yr till marken där man tar den av daga.
 
pelpet skrev:
För att ta enstaka getingar av daga så funkar en McEnroe rätt bra. Smashar man getingen med strömmen på så blir den rejält bedövad och faller till marken där den blir ett lätt byte. Kan man fånga den mot en vägg så kan man fritera den med strömmen.
haha wtf, trollade du till namnet eller heter den så? :p gott garv iaf :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.