Hej,

Jag har en några månader gammal grovdammsugare från Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-17209/

Den tjänstgör för uppsugning av slipdamm och annat småskräp vid renovering av min lägenhet där jag precis tagit bort tapet och bredspacklat vardagsrummet. Något oväntat verkar den alstra statisk elektricitet och efter en lite stunds dammsugande brukar det slå små blixtar från den när jag sparkar till metallbehållaren med gympadojorna (känns mindre så jämfört med att ta i den direkt med handen). Lite beroende på vad man dammsuger blir det mer eller mindre statisk elektricitet. I vissa fall blir det ingen alls. Är detta normalt eller är något fel? Jag börjar bli klart intresserad av att reklamera den i det här läget för det verkar orimligt.

Marcus
 
Måste vara något fel!
Jag har en likadan och inte alls upplevt att den ger några stötar. Både sugit vatten och allt möjligt som behöver städas upp efter lite ombyggnader.
 
Jag har upplevt samma sak från Nilfiskdamsugare. Ni vet den runda klassiska i typ rostfritt och svart plast. Användes mest till slipdamm från golvslipning före behandling. Förfärligt otrevliga stötar. Man var ständigt lite rädd för dammsugaren och sparkade alltid till den lite innan man tog med handen.
 
Jag har en från clas ohlson, och den får jag stötar av om jag suger smågrus och betongrester från bilning mm. Jag tror det bygger upp någon statisk laddning i slangen. Har för mig att en del dammsugare har antistatisk slang.
 
Nu är jag inte så "haj" på el men har oxå märkt att jag kan få små stötar av min grov oxå ... Men bara om jag har den i ett ojordat eluttaget ... Tillfällighet ?
 
Det finns antistatslangar att köpa, alla dammsugare utan generar statisk elektricitet vid rätt förutsättningar vad jag vet.
 
  • Gilla
Belaruz och 1 till
  • Laddar…
Har dammsugaren jordad stickpropp kan du alltid fixa en intern koppling mellan jord och metallbehållaren. De sugare som har antistatisk slang brukar ha ett jordbleck som ansluter mot slangen för att dra den mot känd potential.
 
Tack för alla svar. Det känns tyvärr som något som inte kommer att rättas till genom att byta ut dammsugaren då. Frågan är då om man kan ansluta vilken antistatslang som helst till Biltemas dammsugare eller om det måste vara en modell som passar till just den. Känns otroligt att de skulle sälja sådana men man kan ju fråga...
 
phl skrev:
Har dammsugaren jordad stickpropp kan du alltid fixa en intern koppling mellan jord och metallbehållaren. De sugare som har antistatisk slang brukar ha ett jordbleck som ansluter mot slangen för att dra den mot känd potential.
Borde inte höljet vara jordat, det är inte så att vägguttaget är ojordat?
 
Jo sant. Som ngn tidigare skrev upplevdes inte problemet med jordad kontakt. Jag har använt ojordad och ska prova med jordad nästa gång det dammsugs om någon vecka. :)
 
Problemet löst.
 
ESD uppkommer genom friktion eller separation och är värst på Vintern på grund av torr luft.
Plastslangar till dammsugare brukar vara bra att ladda upp sig och ge stötar. Själv har jag en slang till min dammsugare som inte laddar upp sig.
Sen kan man ha bomullskläder på sig och undvika skor som isolerar och laddar upp (typ Foppa tofflor m.m.).
Det gäller att man har samma potential/laddning som det som man tar i. Du kan ju koppla ett handledsband direkt till behållaren på dammsugaren så får du inga stötar.
 
jag tror det beror på vad man suger upp, när jag suger damm från A45 spackel så får jag inga stötar, suger jag däremot A31 så får jag några j***lska stötar, fast jag använder samma uttag
 
Upplever precis samma sak med min biltemadammsugare. Detta oavsett jordat uttag eller inte. För mig räcker det att stå intill dammsugaren för att få stötar.
 
Pröva att suga upp Toner (svart pulver till kopieringsmaskiner) så skall ni få känna på stötar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.