• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Fördelen med forum är också att man kan få ett antal olika svar på sina frågor. Det kan bli en nyttig debatt som till slut leder till ökad allmän kunskap.

Om svaret är banalt och självklart brukar det synas genom att ett enda svar kommer. Men om någon skriver något som är uppåt väggarna kommer genast en skur av protester.

Ja precis, kunde inte sagt det bättre själv.
Jag blir alltid (nästan) irriterad om någon svarar "använd google". Jag är på forumet för att få användarns opartiska svar! Inte googles välrankade index! Användarna här är som jag skrev här på sin egen fritid och skriver sina svar utav egen erfaranhet. Det känns ju sundast och mest rätt.
Litar inte alls på google och dess träffar. Flera av träffarna brukar ju betalda för att ligga där. Alla länkar som är först och sist på sidorna är annonser, men det ser man inte så lätt. Jag tänker på det för jag är lite nojjig om att hamna fel. Men många andra klickar nog på första bästa, och då hamnar de på en köpt länk. Där de säkert hittar var de vill, fastsän det kan både vara en sämre och dyrare produkt än vad de fått om de kikat runt lite.
Så när någon svarar "använd google", skriv "använd bygghus sökfunktion" om det är så att det är ett ämne som har varit uppe massorav gånger. Eller ännu hellre länka till ett bra, liknande ämne
(känns ännu snyggare :))

Kan som anekdot säga att jag jobbat med internet sedan det kom till sverige typ 93. Då fanns inte google. Utan www.altavista.com gällde. Använde altavista fram till det att yahoo köpte det för ett tag sedan. Innan köpet kändes det som att det var färre sponrade träffar än via googole. Så även om google hade gett mig många fler och bättre svar på mina sökningar så stannande jag kvar vid altavista för att jag kände att jag inte var så övervakad och kontrollerad.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Mikael_L
tio_Pepe skrev:
Fördelen med forum är också att man kan få ett antal olika svar på sina frågor. Det kan bli en nyttig debatt som till slut leder till ökad allmän kunskap.
Håller helt med.

Och min personliga erfarenhet är att genom att ställa en nästan "dum fråga", dvs något jag egentligen lite halvt vet svaret på själv, eller kunnat lista ut själv - så har det ändå genom de olika svaren som flyter in kunnat bli en annan lösning eller nästan samma lösning men med en liten extra touch, som alltså blir bättre än det man redan visste eller kunde ha räknat ut.

Så forum-formen är helt klart oerhört kraftfull, t.ex. som bollplank.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Att folk skriver att man kan söka efter det beror ju oftast på att de VET att det finns bra info att hitta, men att de inte har tid själva att söka åt dig.

Väldigt många verkar skriva frågor på forum för att de hoppas att nån annan ska göra jobbet med att leta rätt på informationen åt dem... Deras egen tid är tydligen mer värd än andras?
 
Det som jag brukar tänka på ang svar på div forum är att bara för att någon svarar trovärdigt så betyder inte det att det är rätt...ev kan det vara ett ok svar men inte det enklaste/bästa.....det gäller att kunna tolka vad som skrivs och det är inte alltid så lätt...

Själv är jag lyckligt lottad med ett stort kontaktnät med väldigt mycket kunskap....
 
Stew skrev:
Ja precis, kunde inte sagt det bättre själv.
Jag blir alltid (nästan) irriterad om någon svarar "använd google". Jag är på forumet för att få användarns opartiska svar! Inte googles välrankade index! Användarna här är som jag skrev här på sin egen fritid och skriver sina svar utav egen erfaranhet. Det känns ju sundast och mest rätt.
Litar inte alls på google och dess träffar. Flera av träffarna brukar ju betalda för att ligga där. Alla länkar som är först och sist på sidorna är annonser, men det ser man inte så lätt. Jag tänker på det för jag är lite nojjig om att hamna fel. Men många andra klickar nog på första bästa, och då hamnar de på en köpt länk. Där de säkert hittar var de vill, fastsän det kan både vara en sämre och dyrare produkt än vad de fått om de kikat runt lite.
Så när någon svarar "använd google", skriv "använd bygghus sökfunktion" om det är så att det är ett ämne som har varit uppe massorav gånger. Eller ännu hellre länka till ett bra, liknande ämne
(känns ännu snyggare :))

Kan som anekdot säga att jag jobbat med internet sedan det kom till sverige typ 93. Då fanns inte google. Utan www.altavista.com gällde. Använde altavista fram till det att yahoo köpte det för ett tag sedan. Innan köpet kändes det som att det var färre sponrade träffar än via googole. Så även om google hade gett mig många fler och bättre svar på mina sökningar så stannande jag kvar vid altavista för att jag kände att jag inte var så övervakad och kontrollerad.

Mvh

Stefan
Finns ett ännu bättre tips, använd google, men skriv även :byggahus.se

Googles sökfunktion har räddat mig många gånger när jag inte får vettiga träffar genom byggahus egna sökfunktion. :)
 
Det är dessutom en gipsskruv han skruvar i, därför den inte går i hela vägen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.