AnneFi
Vi har köpt nya utemöbler där bordsskiva och armstöd är i teak.
i butiken sades det att vi inte behövde behandla bordet med något men
det blir märke efter allt som spills.

JAg har cupronols teakolja hemma och osmos hårdvaxolja sidenmatt.
vilken av de här är bäst att behandla med eller bör jag välja en annan produkt?
 
Teakoljan kommer fungera bra, hårdvaxoljan är inte för utomhusbruk. Följ bara instruktionerna:
http://www.cuprinol.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Cu_Teakolja_tds_se.pdf
Gör 2-4 behandlingar så bygger du upp ett lager som bör skydda bättre mot fläckar.

Om du inte vill att teaken skall bli silvergrå så får du göra 1-3 behandlingar per år (säsong) beroende på om möblerna står skyddat under tak eller ej.
 
AnneFi
tack för svar.
våra möbler står ju iofs under tak åker om.

känns jättetråkigt att ha betalat 7000 kr för ett bord som redan har ringar efter vattenglas :/
 
Jag vill ha mina silvergråa så mina står ute året om obehandlade....
 
  • Gilla
Nilber
  • Laddar…
AnneFi skrev:
tack för svar.
våra möbler står ju iofs under tak åker om.

känns jättetråkigt att ha betalat 7000 kr för ett bord som redan har ringar efter vattenglas :/
Ringarna kan du slipa bort med lite fint sandpapper innan du oljar. Dock måste man alltid vara försiktig med oljad teak. Vill du slippa bry dig så går det alltid att lacka med båtlack/fernissa. Denna är bra till teak:
http://www.erlandsonsbrygga.se/Hems...issa_Ovrig/EPIFANES_TEAK_FERNISSA_1L?id=22096
 
AnneFi
Hade det bara inte blivit ringa av allt som ställs på bordet hade jag också kunnat leva med att inte behandla.

annars får man väl köpa en vaxduk och lägga över.. men det känns ju också trist.
 
ullberg
Vaxduk tycker jag du ska hålla dig ifrån, personligen tycker jag det är en hädelse att täcka över teak ;)

I valet mellan dina produkter skulle jag också valt oljan snarare än vaxet, och har du det hemma skulle jag tagit dem. Själv är jag barnsligt förtjust i timberex produkter, idag har jag själv oljat vårt teakbord med deras exterior finishing oil, lika bra som tidigare år.

Sen är det ju ett val, jag vill inte ha den silvergrå färgen som blir utan behandling, men det vill ju vissa, och teak håller väldigt länge även så...

/U
 
AnneFi
Ja man köper ju inte ett teakbord för att täcka över det.
Vi är jättenöjda. Valde mellan detta och ett i non-wood. Vi var mest ute efter storleken 320 cm :)
 
Olja inte med så kallad Teak olja!!! (hoppas det inte är försent)
Det flesta så kallade teak oljor är rena skräpet. Vad som kommer att hända är att smutspartiklar i luften fastnar i den oljade ytan, och med tiden blir teaken svart (antagligen inte det du önskade när du köpte teak)

Jag anser att teak ska lämnas obehandlad men om du vill behandla den kan jag rekommendera teakdäcks oljor tex. golden teak, även Owatrol har en däck olja som är ok. Annars hade jag tvättat den med såpa lite lätt varje vår, såpan är något "återfuktande" och verkar inte uttorkade på träet samt att den då återfår sin vackra guldbruna lyster. Vax skulle kunna vara ett alternativ men jag kan för lite om det för att uttala mig
 
AnneFi
Jösses. Det är tyvärr försent. Hoppas mitt bord inte blir svart :/
 
Jag provar osmo hårdvaxolja på mitt teakbord i år, får se hur det håller sig!
 
Thomas_snickare skrev:
Olja inte med så kallad Teak olja!!! (hoppas det inte är försent)
Det flesta så kallade teak oljor är rena skräpet. Vad som kommer att hända är att smutspartiklar i luften fastnar i den oljade ytan, och med tiden blir teaken svart (antagligen inte det du önskade när du köpte teak)

Jag anser att teak ska lämnas obehandlad men om du vill behandla den kan jag rekommendera teakdäcks oljor tex. golden teak, även Owatrol har en däck olja som är ok. Annars hade jag tvättat den med såpa lite lätt varje vår, såpan är något "återfuktande" och verkar inte uttorkade på träet samt att den då återfår sin vackra guldbruna lyster. Vax skulle kunna vara ett alternativ men jag kan för lite om det för att uttala mig
Oljat våra teakmöbler med teakolja varje år i fem år och efter varje sommar är de silvergrå igen. Klart att smuts på en oljig yta fastnar, inte använda för mycket olja...

Men du kanske menar olja med pigment?
 
Tiger79 skrev:
Men du kanske menar olja med pigment?
Det är helt beroende på två saker:
1. kvaliteten på oljan, det flesta oljor som sälj är av mycket låg kvalitet och innehåller en stor del lacknafta som verkar uttorkade på trä.
2. Var du bor, eller snarare hur mycket smuts och partiklar som finns i luften där du bor - tex nära tungt trafikerade vägar.
Min erfarenhet är att om man har en del partiklar i luften blir utemöblerna svarta med tiden, detta gäller givetvis även obehandlade, men med olja bind smutsen i träet och blir svårare att tvätta rent. Samtidigt är ju olja bra för att undvika uttorkning av trät, men då ska det vara olja av god kvalitet, vilket kräver att man letar lite.
 
Nitors teakolja utan pigment.

Bor ej nära någon storväg men i ett välbesökt villaområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.