Har en trapp på tretton steg som är lackad sedan gammalt. Den skall nu målas vit.
Måste all lack slipas ner för att färgen skall fästa eller....?
Det verkar ju vara ett rent h*lvete att slipa en trapp..... :(
 
Ett par vettiga maskiner löser nog det fort =)
 
Om det är en mattlack kan det räcka med målartvätt. Men är den glansig måste den slipas matt efter målartvätt.
 
Smidigast är att montera ner räcke/spalje, det blir enklare att tvätta/slipa allt och du slipper rinningar när du målar. Först tvättar du allt med målartvätt och sedan slipar du tills du får en matt och sträv yta.
Måla med två lager spärrgrund om det är en furutrappa. Sedan två lager snickerifärg, en högblank färg ger bäst slitskydd. Måla med lackroller om du vill ha en fin och slät yta.
 
För att förtydliga, du behöver inte slipa trärent, bara matta ned ytan.
Du har även möjligheten att med blöt trasa och strykjärn åtgärda stötmärken/gropar.

Protte
 
Jag har ganska nyligen målat om vår trappa, svängd 270 grader och ca 14-15 steg tror jag. Plansteg och sättsteg var lackad furu, och sidstyckena och trappräcke vitmålade, gissningsvis 20-30 år sedan någon gjorde något med den. Jag mattade bara ner den lite snabbt och tvättade den med målartvätt. Grundade med spärrgrund på de ytorna som var lackad furu och med vanlig grundfärg på de tidigare målade ytorna. Sidstycken och sättsteg målades med vit snickerifärg glans 70 och planstegen med två lager grå Hagmans golvfärg. Känns bra, men det är ganska nyligen, ca 4 månader sedan, så jag har inga "långtidsstester" att hänvisa till.
 
  • Gilla
bushman01 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du har även möjligheten att med blöt trasa och strykjärn åtgärda stötmärken/gropar.
Hur gör man då? Vi ska fixa vår trapp nu och har en del märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.