Hade tänkt måla ett obehandlat furugolv vitt. Hur går man till väga? Vad bör man tänka på??
 
Är väl inga större konstigheter. Köp en bra golvfärg, t ex Alcro Rustibus och måla på. Späd med 10% lacknafta första gången. Funkar nog både med roller och pensel. Om du som jag har ett gammalt golv med breda springor får du jobba lite för att få ner färgen i dem!
 
Denna fråga har debatterats förrut på forumet. Det du framförallt bör tänka på är om du överhuvudtaget ska göra det. Jag målade ett golv vitt en gång och det gör jag aldrig, aldrig, om. Det är jättefint när det är nymålat och nystädat. Med det är känsligt för skador och man måste ofta, väldigt ofta. Allt syns på ett vitt trägolv.
 
följdfråga..... när man lägger furugolv bör man då ha nåt under, alltså papp, foam el. liknande? kanske en dum fråga? men om man inte behöver så undrar jag om det blir bättre/sämre om man har det :-/
 
Använd lumppapp. Lägger du självbärande furugolv på bjälklaget räcker det med remsor på bjälkarna för att få bort knarr. Själv lägger jag lump som täcker hela golvet - enklast så och alltid bidrar det något till stegljudsdämpningen (eller inte men det känns så).
 
hur står sig furgolv i en hall, blir det fult av vatten å smuts...?.. tänkte ha det genomgående i hall till kök men är lite osäker på hallen. Kan man behandla det olika fast med lika resultat...hmmm :-/ alltså göra det mer stryk/fukt tåligt precis innanför dörren?
jag vill gärna lägga några klinkers plattor innanför dörren...Men det vill inte min oäkta hälft ;) och hon brukar få sin vilja igenom när det gäller insidan av huset ;) :-[
 
Vi har furugolv i hela huset utom i hallen (och badrummet). Jag dammsög nyss hallen, och om det hade varit furugolv där, skulle det varit förstört av allt grus och annat krafs som man drar in.
Det är klart, rejäla mattor kanske skulle rädda situationen, men vi är mycket nöjda med vårt val.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.