Ska man skarva OSB och gips så här runt dörrar?

Se först:

Se sedan:

Om det här inte blir två generalskarvar så vill jag att någon förklarar vad generalskarvar är för något.
 
Gött, fortsatt många härliga fel från FixarTV.
Man skarvar både OSB och gipset i mitten ovanför dörren (självklart med den även skarven förskjuten), så spricker det inte med tiden. Sedan skall man inte montera OSB kant i kant utan med 3mm expansionsfog. Slutligen drar han en skruv riktigt fint vid 1:05 (varför ens ha med det klippet).
 
Helioz skrev:
Slutligen drar han en skruv riktigt fint vid 1:05 (varför ens ha med det klippet).
Jag men han känner ju på skruven och tycker förmodligen inte att den sticker ut så mycket. Haha. Vilken skojare.
 
Helioz skrev:
Gött, fortsatt många härliga fel från FixarTV.
Man skarvar både OSB och gipset i mitten ovanför dörren (självklart med den även skarven förskjuten), så spricker det inte med tiden. Sedan skall man inte montera OSB kant i kant utan med 3mm expansionsfog. Slutligen drar han en skruv riktigt fint vid 1:05 (varför ens ha med det klippet).
"Äsch, det märks inte när gipsen kommer på" tänker han säkert.

Men så kommer han att tänka på att det filmas "Ooops" och sätter tummen för :D
 
Undrar var prioriteringarna sitter?
I avsnittet om att slipa trägolv http://www.fixartv.se/fixartv-se-lagga-golv-slipa-golv-tragolv/ så talar dom sig väldigt varma över att man ska köpa Bauhaus dörrtäckning så att inte slipdamm flyger in i andra rum, säker inte helt fel, man att sätta på sig en skyddsmask verkar ju inte finnas på deras karta:x
 
Skumt att de kör en kommentar om att inte generalskarva och t.o.m. slänger upp en textbox som påminnelse just innan han sen stänker upp en på det skarvkänsligaste stället i hela konstruktionen
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
motives skrev:
Skumt att de kör en kommentar om att inte generalskarva och t.o.m. slänger upp en textbox som påminnelse just innan han sen stänker upp en på det skarvkänsligaste stället i hela konstruktionen
Jag är inte snickare och helt insatt i begreppet generalskarv, men kan det inte vara så att de väljer att skarva gipset ovanför dörren?
 
Nyfniken skrev:
Jag är inte snickare och helt insatt i begreppet generalskarv, men kan det inte vara så att de väljer att skarva gipset ovanför dörren?
Se video nr 2 där han skarvar gipsen på exakt samma ställe som OSBn.
 
Helioz skrev:
Se video nr 2 där han skarvar gipsen på exakt samma ställe som OSBn.
Då förstår jag. Men om han hade skarvat gipsen ovanför dörren. Hade det då varit ok med OSB-skarven i liv med dörrposten?
 
Nä. Jag tror inte ens det är korrekt. Så som Helioz beskriver det ska det göras.
 
Dessutom så drar han alla skruvar alldeles för djupt vid gipsmontaget.
 
Assar Lindbeck har sagt att ingen forskning alls är bättre än dålig forskning, eftersom duktiga forskare först måste förkasta den dåliga forskningen innan de kan göra nytta.

Fixar TV verkar helt enkelt så dåligt att det kommer att skapa problem. Annars är iden med små filmer som visar hur saker kan göras jättebra för mig som inte är (ens självutnämnd) expert.

En sak jag gillar däremot är "så gör snickaren" på Youtube.
 
Ja det finns faktiskt många bra tips i video-form på youtube om det mesta. De flesta kanske på engelska, men i många fall (så länge lagarna och reglerna är samma) så fungerar det bra.
Hade stor hjälp av youtube när jag byggde om källaren. Hur man kapar och sätter upp plåtreglar och lägger golvvärme i spårade alu-plåtar tex.

Fixatv påstår sig vara de första som gör något liknande. Har inte byggmax redan massa filmer på hur de rekomenderar att man använder dess produkter. Typ
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva.../trall-impregnerad/08728120/trall-impr-28x120
Sedan har vi som sagt hela youtube. Där finns väl nästan allt (för mycket?). Så först tycker jag inte de är.

Mvh

Stefan
 
mickearos skrev:
Annars är iden med små filmer som visar hur saker kan göras jättebra för mig som inte är (ens självutnämnd) expert..
Blev lite provocerad av fixartv och detta med självutnämnd expert. Skrev ett inlägg om det i en likande tråd om fixartv http://www.byggahus.se/forum/badrum/212155-fixartv-och-liknande-filmsamlingar.html

Men vad menar han med självutnämnda experter? Vilka är det? Alla vi som svarar? Visst finns det experter här! Ganska många också tror jag. Men jag har aldrig hört någon säga "Jag är expert, lyssna på mig". (Inte vad jag minns i alla fall)
I ett öppet icke kommersiellt forum, där alla får lov att svara, så får alla alltid göra sin egen värdering av svaret man får. Det går ju inte att införa ett rankingsystem på hur mycket man kan, och även om man gör det så kan man ju inte i alla frågor garantera rätt svar. (Detta gäller ju alla forum, och inte bara byggforum... Det är ju därför forum finns. För att man ska slippa höra svar som påverkas av någon form av köpintresse, tex som på fixartv)

Vet inte om jag bara flummar till det. Jag gillar forum, och har gjort så sedan de uppfanns (BBS:er innan dess) just för att det finns folk på dem som kan tänka själva, och svara rakt ut utan att bli rädd för konsekvenserna (så länge man håller sig till det forumets regler).

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
mickearos och 1 till
  • Laddar…
Stew skrev:
I ett öppet icke kommersiellt forum, där alla får lov att svara, så får alla alltid göra sin egen värdering av svaret man får. Det går ju inte att införa ett rankingsystem på hur mycket man kan, och även om man gör det så kan man ju inte i alla frågor garantera rätt svar. (Detta gäller ju alla forum, och inte bara byggforum... Det är ju därför forum finns. För att man ska slippa höra svar som påverkas av någon form av köpintresse, tex som på fixartv)

Vet inte om jag bara flummar till det. Jag gillar forum, och har gjort så sedan de uppfanns (BBS:er innan dess) just för att det finns folk på dem som kan tänka själva, och svara rakt ut utan att bli rädd för konsekvenserna (så länge man håller sig till det forumets regler).

Mvh

Stefan
Fördelen med forum är också att man kan få ett antal olika svar på sina frågor. Det kan bli en nyttig debatt som till slut leder till ökad allmän kunskap.

Om svaret är banalt och självklart brukar det synas genom att ett enda svar kommer. Men om någon skriver något som är uppåt väggarna kommer genast en skur av protester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.