Jag har noterat dom senaste åren att när jag börjar ta vattenprover på poolvattnet på våren så är alkaniteten väldigt låg (40-50) när jag gör första kontrollen när vattnet är kanske 7-8grader. När sedan vattentemperaturen stiger så höjs även alkaniteten.
I år tex startade jag med en alkanitet på 43 vid 7grader och är nu uppe i godkända 88 vid 19grader (enbart solfolievärmning så långt).

Finns det något fysiskt/kemiskt belägg för att detta kan vara sant eller har det med mätutrustningen (AquaChek digitalavläsare för stickor) att göra?

I övrigt ligger alla värden OK förutom att cyanursyrahalten är låg.
 
Varmare vatten löser mer ämnen än kallt vatten. Det går till exempel att lösa mer socker i varmt vatten än kallt vatten. Kanske faller kalk ut och lägger sig på botten av polen på hösten och detta löses sedan i takt med att vattnet blir varmare och således gör polen mer basisk.
 
Möjlig teori men pH håller sig konstant :confused:
 
Vattenkemi är krångligt. Kanske du kan ta in och värma ett prov, eller kyla ett och se om stickorna påverkas bara av temperaturen. Reaktionshastigheten i stickorna påverkas säkert av temperaturen
 
Tror jog att din ide med att ta in vatten och testa inne när det fått rumstemp låter som ett utmärkt förslag.
Det gör jag nästa år, nu är det redan 28grader. :)
 
Helt OT men har du fått 28 grader med bara solfolie?
 
iSnobben skrev:
Helt OT men har du fått 28 grader med bara solfolie?
Nej, fick upp det till 20grader med solfolien och sedan kopplade jag in värmepumpen från huset för att skjutsa upp tempen till 28.
Med 28gr har jag en alkanitet på 108.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.