Hej

Har fått för mig att jag behöver en sänksåg men är osäker på vilken modell.

Festoolen känns ju som ett säkert kort men är orolig för dess hållbarhet då jag ofta jobbar utomhus med altaner, fasadarbeten mm med regn och oväder och allt vad det innebär.

Tänkta användningsområden är kapning av trall för fris, kapa panel i nederkant samt byggskivor och passbitar till kök mm.

Om festoolen inte håller, vad ska man ta då, bosch, makita, dewalt?

Om festoolen håller tänkte jag köpa ett paket från axminster med dammsugaren Midi. Kan man då byta kontakt på dammsugarens maskinuttag eller blir man tvungen att ha en adapter i för alltid?
 
Kvaliteten är i princip likvärdiga mellan de märken du nämner.
Sänksåg är en precisionsmaskin och bör hanteras därefter.

Men kör på sänksåg, märke spelar mindre roll, särskilt Festool, Bosch och Makita.

Och komplettera gärna med en billig cirkelsåg för fulkapningar om du inte redan har en.
 
Jodå. Jag har redan en Makita 190 mm samt en hitachi 160 mm cirkelsåg men vill ibland kunna säga med högre precision. Dessutom är det skönt med skena när man ska göra tex smygar till fönster som är kilformade mm
 
Ha en finklinga och en grovis, maskinen kommer att hålla om man blåser av dom efter jobbet.

Använder Hilti och Festool till "allt" bygga form, sätta kök dom fungerar i ur och skur om man vårdar dom någorlunda.
 
Har precis kört min Bosch sänksåg till att kapa plats för fris, väldigt liten altan men fick ändå tillfälle att testa ihopkopplingen av skenor som tydligen skall vara lite enklare och mer korrekt än festool dito. Funkade kalas även om jag undrar hur man tänkt med medföljande verktyg, en rak skruvmejsel var nödvändig.
Tror nog inte regn och annat väder är något större bekymmer, för mig kändes det dock lite besvärligt med dammsugare ute på altanen. Eftersom jag har fastmonterat slangen kändes det inte juste mot sågen att köra utan.
 
Då får det nog bli en festool. Känns som den är bästa valet?

Vilka tillbehör förutom skena och tvingar kan vara vettigt? Grövre klina?
 
Kanske du ska kika på Mafells KSP(?)55. Det känns som en maskin som passar det tilltänkta användningsområdet väl så bra. Min känsla är att den även tål lite mer stryk än de nämna sänksågarna.
 
Fick mitt inlägg dig att luta mot Festool? Då måste du missuppfattat mig... ;)

Festool har fördelen att den har en klyvkniv, bygger man altaner kommer man nog att klyva en del både reglar och trallbrädor och det är ju då ganska trevligt med klyvkniv. Boschen saknar detta men det har fungerat bra ändå, om man själv ser till att hålla isär med exempelvis en kil slipper man brännmärken och sådär.

Just ihopkoppling av skenor har jag förstått är en svaghet hos festool och man kommer inte undan att räta upp med ett långpass. Kontrollerade mina två 1600mm efter ihopkoppling och de var perfekt linjerade varje gång så Bosch verkar ha tänkt till med sin ihopkoppling.

För mig handlade valet av sänksåg om en möjlighet att kapa skivmaterial med precision och bra dammupptagning. Därför kör jag alltid med dammsugare tillkopplad, det känns dock lite onödigt på en altan men jag ville inte koppla bort slangen.

Sänksågen borde inte vara framme särskilt länge/ofta vid altanbygge. Själv gjorde jag 4 snitt på en ~16m2 altan. Fris på två sidor och klyvning av två trallbrädor närmast väggen. Alltså känns det som att man förmodligen stoppar ner den i sin låda och har den där under arbetet - det borde inte vara några problem med regn...
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Fick mitt inlägg dig att luta mot Festool? Då måste du missuppfattat mig... ;)

Festool har fördelen att den har en klyvkniv, bygger man altaner kommer man nog att klyva en del både reglar och trallbrädor och det är ju då ganska trevligt med klyvkniv. Boschen saknar detta men det har fungerat bra ändå, om man själv ser till att hålla isär med exempelvis en kil slipper man brännmärken och sådär.

Just ihopkoppling av skenor har jag förstått är en svaghet hos festool och man kommer inte undan att räta upp med ett långpass. Kontrollerade mina två 1600mm efter ihopkoppling och de var perfekt linjerade varje gång så Bosch verkar ha tänkt till med sin ihopkoppling.

För mig handlade valet av sänksåg om en möjlighet att kapa skivmaterial med precision och bra dammupptagning. Därför kör jag alltid med dammsugare tillkopplad, det känns dock lite onödigt på en altan men jag ville inte koppla bort slangen.

Sänksågen borde inte vara framme särskilt länge/ofta vid altanbygge. Själv gjorde jag 4 snitt på en ~16m2 altan. Fris på två sidor och klyvning av två trallbrädor närmast väggen. Alltså känns det som att man förmodligen stoppar ner den i sin låda och har den där under arbetet - det borde inte vara några problem med regn...
Oj. Jag menade Bosch naturligtvis. Har en hel del l-boxx sen tidigare så det passar ju utmärkt.
Klyva trall och reglar gör jag med bordssågen så där kommer inte sänksågan jobba.
Bosch har också vettigare mått på skenorna i mitt tycke, 1600 mm när man ska kapa en 1200 mm bred skiva är ju perfekt.
Hittade den för 440 pund med dubbla skenor, väska och l-boxx på axminster, finns det bättre pris någon annanstans eller är det bara och slita fram plånboken?
 
Någon som har en bosch väska till skenorna och har lust att mäta hur långt det blir med väskan med 1600 skena i. Har ett smalt utrymme i bilen som mäter 1625 mm och vore guld om den fick plats där
 
Jag nu kanske det inte är relevant längre, men du behöver ingen adapter om du köper från Tyskland. Från Axminster kan du däremot inte få vettiga kontakter utan det är brittiska klumpar som gäller. Jag mailade till och med och frågade om dom inte kunde skeppa med eu-kontakter, men det gick inte ens på Festools Plugit-grejer. Lite konstigt kan man tycka, dom borde ju ha en del business från övriga Europa...
 
Gillar inte adaptrar, brukar köpa en 10 m skarvsladd för nån hundring eller 2 och kapa av ca halva. Då har man ca 5 meter sladd med bra kontakt.
 
Bra pris. Men man verkar inte kunna dra momsen direkt som man kan från vissa butiker i england.
Eller så är min tyska lika kass som jag befarar och det går?
 
Ingen aning, har faktiskt inte varit i det läget. Skulle tro att det går - skicka ett mail, de kan engelska ganska bra... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.