kan man hyra maskiner utan klingor på Cramo och/eller andra uthyrningsfirmor?
De har ju oftast ett minimi slitage som kostar rätt bra...
 
Frågan är om du får tag på en passande klinga själv som kostar dig mindre än slitaget...?
 
Dags för lite halvtidsrapport.

Efter ungefär två och en halv helgers arbete kan jag konstatera att vinkelslip-metoden var betydligt mer slitsam än jag hade räknat med. Det är ett antal timmars sågande och knackande jag lagt ner vid det här laget och ändå är det inte mer än i bästa fall halvfärdigt. Dessutom har jag slitit ut sex diamantkapskivor samt en vinkelslip. Vinkelslipen blev väl inte utsliten direkt men skivlåsningen gick sönder efter att jag dragit väl hårt för att få loss skivan. Jem&Fix gav mig dock en ny utan diskussion vilket de ska ha heder av (dock svarar de inte i telefon vilket får belasta deras minuskonto).

Det som tar tid är framförallt själva sågandet. En 2,4 kW vinkelslip skär inte direkt granit som smör. Det skulle vara intressant att hyra en större motorkap bara för att se hur stor skillnaden är. Men med tanke på den skenande kostnaden för diamantskivor lär det inte finnas något budgetutrymme kvar för sådana extravaganser.

Avslutningsvis en liten bild som bevis för att det faktiskt går:
stensågning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lätt att vara efterklok kanske, men 6 förbrukade diamantkapskivor täcker väl in den kostnad du hade haft för att hyra en motorkap inkl ganska mycket slitagekostnad.

Nåja det funkar ju, lite mer svett och tid bara, kör hårt!
 
norrbottenstorpet skrev:
Lätt att vara efterklok kanske, men 6 förbrukade diamantkapskivor täcker väl in den kostnad du hade haft för att hyra en motorkap inkl ganska mycket slitagekostnad.
Nja. De sex skivor jag slitit ut hittills kostade 99 kronor styck på Harald Nyborg. Det är visserligen en helg med motorkapen men jag gissar att motsvarande arbete hade slitit i alla fall någon millimeter på den hyrda diamantskivan à 625 kr/mm. Så jag ser det fortfarande som troligt att det här är det billigaste sättet. Knappast det enklaste dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.