Någon kanske kan hjälpa mig förstå..

Läste precis Isovers guide till tilläggsisolering. Där framgår av bilderna att man skall regla upp den gamla fasaden, lägga isoleringen direkt mot och sedan täcka med den nya panelen. Min fråga är om man inte skall ha vindskivor framför isolering? eller behövs inte detta pga av den gamla fasaden? Om huset saknar diffspärr (är från sekelskiftet) bör man lägga till en sådan, och i så fall var? Inifrån (om ändå innervägg skall rivas) eller innan man reglar upp den gamla fasaden?
 
diffspärr inne

sen principiellt allt porösare ju längre ut man kommer
och vindspärr utanpå isoleringen
och med en glipa till nya fasaden

sen ta bort gla fasad eller ej - lite klurigare
trä isolerar ju i sig
gistet trä kanske är "poröst" nog
men det får inte bli luftkanaler för då är nya isoleringen nästan bortkastat (och få till det utan att ta bort om man har panel ???)
 
På utsidan av isoleringen ska du helt riktigt ha ett vindskydd i form av skiva, papp eller duk (t.ex. Windy).

På vindskyddet sätter du spikläkt för att få en luftspalt.

Till sist spikar du upp panelen. Kolla in vår hemsida så ser du hur vi har gjort. ;)

Diffspärren sätter du på insidan av ytterväggarna eller max. 1/3-del in i isoleringen. Beräknat på den totala isoleringstjockleken.
 
Okej.. Tack till er, tror att jag har koll och det verkar som man skall göra som jag hade tänkt från början. Skall inte stirra mig blind på bilder från tillverkare framledes :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.