DIY ! ROTarb 38.000;. samt material 2.780:- = 40.780:- ex moms, + moms = 10.195:- ,totalt 50.975:- , skattereduktion är 19.000:-
, , totalt att betala= 31.975:- Är detta sätt att räkna korrekt , enligt din mening ? du verkar bright , så jag ställer frågan till dig , men alla är välkomna att svara . Är det fel ,så är det ett fel utöver överdebiteringen , vilken är kraftig
mvh leofendez.
 
D
Nej, det är fel. Så här skall det vara:

Arbetskostnad 38,000:-
Material 2,780:-
Summa exkl. moms: 40,780:-
Moms 25%: 10,195:-
Totalt: 50,975:-

Belopp som betalas av Skatteverket: 19,000:- + moms = 23,750:-
Att betala av kund: 27,225:-
 
Tack DIY ! Ammunitionsförrådet växer...
 
leofendez skrev:
Läste med välbehag om konsumentlagen . Har dul möjlighet att tala om var man kan hitta den lagen ?
vore evigt tacksam !
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
Det är § 40 och § 41 som är tillämpbara angående detta med beräkningen.
 
Det bästa sättet att hantera detta är att göra en beräkning på vad du borde betalat. Skicka uträkningen och ett bestridande samt betala det korrekta beloppet. Det gör att hantverkaren får besväret med att starta en indrivningsprocess för att få in bara överbeloppet. Håller du hela beloppet är det nästan säkert att de går till inkasso och kfm.

Om de sedan går till inkassa behöver du bara upplysa inkassobolaget skriftligt om att fakturan är bestridd. Det är deras skyldighet att undersöka detta och de har inte rätt att får inkassokostnader om det är en bestridd faktura. Överlämnas ärendet till kfm, skall du också bestrida där vilket gör att ärendet överlämnas vidare till tingsrätten. Ingen fara kostnaderna så långt är ca 400 kr och du riskerar inget ytterligare hos tingsrätten för det omstridda beloppet är under ett halvt basbelopp, och hantverkaren får därför inte ersättning för advokat. Din invändning om överdebitering och ej specificerad faktura bör klara sig bra i tingsrätten.

Skulle hantverkaren påstå att 400 kr var efter ROT avdrag får han bevisa detta. Inte lätt om det var muntligt och i vilket fall oskäligt högt, i enlighet med vad som sagts av övriga här på forumet.

Lycka till.
 
Kan tillägga att som privatperson får du ingen betalningsanmärkning hos kfm för saker du bestrider där.
 
Brumbjörn : tack för ditt svar . Jag betalar gärna in det rätta beloppet , men problemet är att jag har bara fakturan från " företag 2 " Jag skulle alltså inte veta vart jag skulle skicka pengarna , kontonummer etc .Onekligen ganska
udda situation... Några idéer ? Kan man deponera pengarna på något konto? Byggaren svarar inte på mail, telefon, eller brevledes . Att besöka honom på hans kontor törs jag inte av hänsyn till min personliga säkerhet . I den felaktiga fakturan har han desstom gjort det felet att inte lägga på momsen på Skatteverkets del .Det enbart skulle ha drabbat mig med 4,750:- Kr. Han kan allså inte faktureringsreglerna för moms, i samband med ROT arbeten ..
Svaret i denna tråd ,från DIY satte mig på spåret därvidlag . mvh leofendez.
 
Att betala till fel bolag är troligen rätt. Det är i praktiken inte ovanligt att ett annat bolag fakturerar än som gör arbetet.

Det du funderar över är om din betalning till fel bolag löser dig från skulden. Teoretiskt nej, men: I praktiken måste rätt bolag gett alla uppgifter till fel bolag för att fel bolag skall kunna skicka en faktura. Och därför är det sannolikt att de samarbetar, vilket gör att din betalning är ok.

Givetvis är det möjligt att någon gör ett avancerat bedrägeri för att komma åt dina ca 30 000 kronor, men att sätta in pengar på ett konto för att göra ett bedrägeri som ger så lite pengar är helt osannolikt. Den som tar ut pengarna måste legitimera sig och därför kan inte ens svenska polisen misslyckas med detta.

När du ändå börjat fråga försök skicka ett enkelt sms till din hantverkare, med meningen är det ok att betala fakturan till bolag Fel. Du får kanske ett svar. Annars skicka ett mail/sms till bolag Fel och fråga. Du får då dokumentation av åtgärden.

Att begå ett bedrägeri genom att skicka fakturor från fel bolag när det gäller så här små belopp har jag inte hört talas om. (Överfakturering är ju så mycket enklare, och aldrig brottsligt.)

------
Överkurs
Om vi sedan gör en fast forward till fallet när din halva betalning medfört att de bemödat sig med att ta dig ända till tingsrätten. Då bör det vara bolag rätt som stämmer dig. Om det är bolag fel som tar dig till tingsrätten. Kan du invända att du inte har något avtal med dom. De får då problemet med att visa att fakturan är överlåten. Lite krångligare för dom. Inget stort besvär för dig.

----
Om beloppet. Betala bara rätt belopp som du räknat ut det inkl moms excl rotavdrag. Det blir sedan deras problem att reda ut hur de skall få pengar från Skatteverket.
 
leofendez skrev:
Hej !
Vid besiktningen innan order gavs ,så sade byggaren att han skulle sätta en snickare samt en lärling för jobbet , under en arbetsvecka. Arbetet gick fortare än så , snickaren jobbade 45 tim , men lärlngen endast 15 tim . Han lärlingen varit med hela tiden ,så skulle det ha varit 90 timmar... För 80 kvm golv ! Nu tog det 60 mantimmar, det blir 1,33 kvm lagt golv i timmen ! - Pengar lockar inte fram de bästa sidorna hos människor...
Det är inte så att ni kommit överens om ett fastpris på 80 mantimmar?
 
Nej . Avtalet var enkelt, snickare 400:-/tim+ moms ,lärllng 300:-/tim+ moms . Om man från totaldebiteringen 38.000:- först drar av lärlingens lön , ( 15 timx300;.= 4.500:- så återstår. 33.500:-. Snickaren kostade 400:-/tim. Han skulle då behöva arbeta 84 tim, på en arbetsvecka ! Alternativt ha en timlön av 744:- ..Båda alternativen lika omöjliga .
mvh leofendez
 
Jag tycker du ska bestrida fakturan helt. Varför ska du betala till ett företag som du inte har avtal med eller som du hundra vet är rätt företag. Om sen din avtalspart inte vil l prata så skulle jag låta bli att betala till han kom med en spec du var nöjd med!
 
Det farliga är att du har "avtal" med den första firman, då kan de komma och kräva pengar sen.
 
He jMarine !
Det du säger om att jag då har ett avtal med firma Rätt , är exakt riktigt .Jag har en god vän som är advokat . han varnade mig för just det du påpekade .Man kan alltså riskera att få betala 2 ggr .Tack för varningen !

mvh Leofendez
 
Hej slacker !
Har gått igenom alla svar vänliga människor har skickat .Jag ser då att det du ifrågasatte i dina sista 3 rader i svaret , var exakt som du ifrågasatte . Byggaren hade endast dragit av nettobeloppet till ROT avdrag .Det skulle drabba mig med 4.750:- . om fakturan varit korrekt .i övrigt . Men ännu kvarstår det faktum att fakturan är överdebiterad med 15.500:-ex moms . Jag tror att byggaren snärjt in sig i sitt eget nät......
 
Hej Kromo !
Din inställning är exakt som min egen. Jag betalar inte till ett företag , vars existens jag inte ens kände till ,förrän jobbet var gjort , och en bedräglig faktura kom . Det verkar som byggaren har som motto : Går det så går det !

mvh leofendez
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.