Hej jag sitter just nu och läser på om olika avfuktare till min krypgrund... Har du någon avfuktare som du kan rekommendera och vad är det jag ska tänka på då jag läser i de olika produkternas tekniska beskrivning?

Den typ av avfuktare jag kommit att fastna för är sorptionsavfuktare där jag hittat mest information gällande Acetec PD-250 och jag har läst mycket om denna, framförallt via LFS - Ljungby fuktkontroll och sanering AB. Jag har inte kommit så långt att jag tagit in offerter ännu så det vore kul att få ta del i era priserfarenheter.

Tack på förhand
/Tobias
 
Behöver du en avfuktare öht?
 
Jag läste mycket om avfuktare och olika lösningar. Jag nöjde mig med en woods avfuktare och la ner 2500 kr.

Funkar bra sedan 1 år tillbaka.
 
Min krypgrund är exceptionellt dålig... Pga. Fukt har stor del av blindbotten och del av bjälklaget ruttnat... Så att fuktsäkra grunden efter konstens alla regler är ett måste.

Tror inte att en liten avfuktare för omkring tusenlappen kommer hjälpa i mitt fall, tyvärr :(
 
Jag har sett installerade avfuktare av sorptionstyp i krypgrunder från Fuktkontroll AB som är bra.
 
Vet du hur markförhållanderna är i området?
jag själv letar också efter en avfuktare. Och jag har hittills inte funnit någon anledning att betala 2-3x mer för att få en sorptionsavfuktare.Men det är i mitt fall eftersom jag bor i en rullstensås(grus) och har inga problem med krypgrunden vintertid (under 5grader då en kondensavfuktare stannar) och jag tror det är likadant för dem flesta när luftfuktigheten är just lågt vid lägre temperaturer. Så länge man inte bor på en gammal leråker.
Mitt bekymmer är vad för modell av woods jag ska köpa.
woods ds15 använder många med yta på mer än 100kvm som e rek max, men så går tillverkaren ut med rek yta (inte max) som inte är mer än ca 50kvm.
så jag kan kanske passa på att ställa från här eftersom det lär vara många insatta i ärendet, på vilken man egentligen ska välja? Ds15 eller tdr28?
 
Redigerat:
Jag kör ds15 för 140 kvm och ca 250 kubik. Har ca 1,7-1,8m i höjd. (Som en källare). Funkar bra.

Ds28 är bra för källare och funkar i mitt fall. Men inte i en vanlig krypgrund med låg höjd.

Sen har du tdr36? Värstingen.
 
Hur ser din krypgrund ut? Helt öppen eller alla borde ha någon form av skiljevägg i mitten som jag har med en viss förskjutning, dvs en stor öppning i mitten mellan dem och sen genomkryps-gluggar vid gavlarna.

Det som gör mig konfunderad är ju dem rekommenderade ytorna Woods förespråkar.
ds15 för inte mer än rek. arb omr: 10-50m2 (max 100kvm)
och tdr28fs med rek 10-70m2 (max 140kvm)

Det skiljer ju två lappar på dem så det hade varit kanon om ds15 räckte till, men min krypgrund är dock inte så öppen som den isåfall skulle varit kanske...
 
Ripper500 skrev:
Jag kör ds15 för 140 kvm och ca 250 kubik. Har ca 1,7-1,8m i höjd. (Som en källare). Funkar bra.

Ds28 är bra för källare och funkar i mitt fall. Men inte i en vanlig krypgrund med låg höjd.

Sen har du tdr36? Värstingen.
Jag har börjat gräva ut min grund och har därmed höjt kryphöjden från 50-55 cm till 110, nu ska jag ju fylla på med 10-15 cm grus men oavsett så är kryphöjden bra mycket trevligare nu.
 
m1cke skrev:
Hur ser din krypgrund ut? Helt öppen eller alla borde ha någon form av skiljevägg i mitten som jag har med en viss förskjutning, dvs en stor öppning i mitten mellan dem och sen genomkryps-gluggar vid gavlarna.

Det som gör mig konfunderad är ju dem rekommenderade ytorna Woods förespråkar.
ds15 för inte mer än rek. arb omr: 10-50m2 (max 100kvm)
och tdr28fs med rek 10-70m2 (max 140kvm)

Det skiljer ju två lappar på dem så det hade varit kanon om ds15 räckte till, men min krypgrund är dock inte så öppen som den isåfall skulle varit kanske...
Min grund består av två rum. Ett av "rummen" är á 40 kvm och ett som är på ca 50 kvm.

Problemet är att jag måste köpa en avfuktare som är överdimensionerad då jag kommer bygga ut med ytterligare 59 kvm om ca två år.
 
Jag kommer nog isolera min krypgrund utifrån. Dels för värmens skull men också pga av att huset rent estetiskt kommer se bättre ut då jag tilläggsisolerat ytterväggarna.
 
Jag fortsätter min tråd här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.