Och alla trådarna har naturligtvis samma färg på isoleringen :confused:
 
KnockOnWood skrev:
Och alla trådarna har naturligtvis samma färg på isoleringen :confused:
Om nu så är fallet vilket jag inte tror för då är det en gammal blykabel med pappersisolering. Då ringer man kabeln när man skarvar. Inga konstigheter. Bara snack mao.
 
Denna tråd var till hjälp för mig som funderar på att gräva lite i trädgården. Genom att snoka runt efter att ha läst här kom jag till Ledningskollen.se där jag fyllde i vart jag planerade att gräva och fick snabbt svar vilka företag som hade kablar i närheten. Det kom en snubbe idag och gjorde en utmätning av fiberkablar samt markerade vart de gick. Övriga fick jag svar via mail att de inte hade några kablar i det område jag markerat.

Mycket bra hemsida som även är kostnadsfri.

Nu blev det lite reklam för den känner jag...
 
Göran.W
Ligger tele kabeln på TS tomt och det inte finns servitut på den så borde det vara rätt svårt för dom att kräva ersättning för "den finns ju inte"
Bara en tanke som kom upp.
 
Svårt att laga något som inte finns.
 
Nackdelen med dom som kommer och kollar var du har ledningar i trädgården är att dom har faktiskt ingen riktig koll dom heller.:confused:
Fick ut en gubbe till mig som skulle mäta var ledningar fanns i min tomtgräns pga. nersättning av staketstolpar.
Han hittade mycket riktigt kabel...då han gick i en rak linje o maskinen pep sa han bara du ka inte gräva inom 80cm på vänster sida eller 80cm på höger sida om mig för jag vet inte riktigt var kabeln är.:x
Han visste inte något djup som kabeln låg på eller någonting.
Som tur är så har det suttit gamla staketstolpar som jag nu kunde få bort.
Och genom att gräva försiktigt i hålen med en liten spade kunde jag nu fixa djupare hål och göra nya stolp plintar.
Tur är väl att jag likt en arkeolog petade i hålen.. i stolphålet närmast ett elskåp så var kabeln bara 35cm ner i backen.:eek:
 
Nu har dom lagat kabeln och det var en gammal blykabel med pappersisolering, vad det nu betyder. Nu kommer nästa problem och det är att jag har terroriserat Telia för att få ett svar om dom är färdiga för dom har inte grävt igen hålet. Jag trodde kanske att dom tyckte att jag kunde gräva igen det men dom har inte lagt någon kabelmarkering (nät eller vad dom markerar med) över . Det svaret som Telia får från skanova är att dom har 2-3 veckor på sig att gräva igen hålet vilket dom tydligen ska göra men då kan man ju tycka att det vore bra om dom spärrade av hålet så inget fyllo går in på min tomt och bryter benet. Detta med kundservice och information verkar inte vara skanovas starka sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.