Att byggare utan behörighet lägger golvvärme är tyvärr ganska vanligt. Det går troligen bra 9 ggr. av 10. Men det inträffar med jämna mellanrum att det inte funkar. I värsta fall blir det farligt.
 
Tina123 skrev:
Tack, för konkreta råd! Byggahus är bra! Det blir elektrikern som lägger golvet.
Är det plattsättaren som lägger el slingan då eller:wow:
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Oj,då finns det nog väldigt mycket "felaktiga" värmekabels-förläggningar i vårt avlånga land.
Det känns konstigt att ingen reagerat tidigare gällande denna fråga, oavsett om det är plattsättaren som lägger golvvärmen eller elektrikern som kopplar in anläggningen.

Mikael_L skrev:
Läggningen av golvvärmekabeln ska göras av en behörig elektriker eller en anställd av denne som arbetar under hans behörighet. Om man ska följa lag och golvvärmetillverkarens anvisningar så är det så.
Elektrikern ska förutom själva läggningen kontrollera kabeln map elektriskt överslag med megger, två eller tre ggr (jag minns inte om det var 2 eller 3) under arbetets gång. Först direkt efter förläggningen sen även senare då den blivit ingjuten.
Med tanke på att det ska komma att stå nakna blöta människor där som fingrar på vattenarmaturerna osv så är det inte löjliga krav, utan något man som beställare gärna vill bli ordentligt gjort.

Ofta ska man inte lägga slingan under toalettstol eller nära golvbrunnen, och man kan ibland (och ska ibland) inte dra slingan under fast inredning typ kommoder osv. Men där måste man konsultera installationsanvisningen för slingan.
I vilket fall tycker jag att man ändå alltid kan skippa slinga under toastol och sluta ca 15cm från golvbrunnskanten.

Att din hantverkare har köpt en för lång slinga och sen dessutom försökt klämma in den istället för att byta till rätt längd tycker jag är en stark varningssignal. En seriös hantverkare ska inte fuska så.

edit:
Att han förlägger kabeln själv är däremot inte så stark varningssignal, tycker jag*. Jag har fått för mig att det görs så lite här och var i landet, trots det förbjudna i det.
Det riktigt viktiga (för personsäkerheten) är att en elektriker åtminstone mäter upp isolationen vid sista kontrolltillfället. Har man då fuskat tidigare och inte upptäckt felet tidigt så blir det ett dyrt backjobb för plattsättaren.

* Jag kan ha väldigt fel här, kanske ... Kommentarer på det!
 
Förstår inte problemet? Det är inte hjärnkirurgi vi talar om, eller något du behöver utbildning för, det är en kabel, på golv...? Spela roll vem som lägger kabeln sålänge det blir rätt, och elektriler meggar allt sedan. Eller skulle elektriker vara intelligentare och mer praktiskt byggda för att limma kabel?
 
Mikael_L
Iom att installation av en 230V värmekabel faller under starkströmslagstiftningen är det bara så.

Det handlar inte speciellt mycket om lämplighet, kvalitet, säkerhet osv. Det är bara ett lagkrav.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Har lite med garanti och göra också..
 
Och de flesta med golvvärme-el stänger av den när de ser hur mkt el som går åt.....billigare att lägga in en lös badrumsmatta på golvet....
 
Laths skrev:
Oj,då finns det nog väldigt mycket "felaktiga" värmekabels-förläggningar i vårt avlånga land.
Det känns konstigt att ingen reagerat tidigare gällande denna fråga, oavsett om det är plattsättaren som lägger golvvärmen eller elektrikern som kopplar in anläggningen.
Ja, visst är det rent för jävligt! Dagligen så luras kunder av byggfirmor och golvfirmor på både säker förläggning och garantier på upp emot 20 år på golvslingan och återställande av badrum efter ev. lagning. Det dom får istället är väl en sketen garanti på 2 år för säkert enbart värmekabeln av golvfirman...

//Patrik
 
  • Gilla
Dodger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.