Trevligt! Förmodligen den mest prisvärda klipparen du kan hitta..
 
Jag fick en smärre chock när jag klippte gräsmattan efter filmningen. Nu hade jag ju en gammal Stiga med dåligt fungerande framhjulsdrift att jämföra mot ifos.
Men i alla fall, den så kallade automatic driving funktion som jag var lite skeptisk till visade sig fungera helt suveränt.
Går man sakta så går klipparen sakta, går man fort så är det rask promenadtakt.

Det fungerar också väldigt bra när man drar klipparen bakåt eller lyfter framhjulen för att ändra riktning. Så hittills väldigt nöjd, hur det är med driftsäkerheten lär väl visa sig med tiden.


/Trhuster
 
Farsan var på jakt efter en ny klippare. Jag ville försöka få in han på en klippo, men farsan ville ha uppsamlare o jag föredrar mulchning. Säljaren föreslog då en Toro 55 AD. Efter att ha klippt en gång så måste jag säga att jag gillar den skarpt :). Inte så mycket lull lull osv. Sen hur det fungerar i längden med kombinations grejerna vet man ju inte. Men hittills så fungerar den bra. Handtaget för drivningen var riktigt bra, ju mer man trycker ju mer fart/kraft. Snabbkopplingen till tvättning av bladen var bra, bara att koppla på vattenslangen i snabbkopplingen och sen starta maskinen och köra någon minut så drar den bort det mesta av gräset :). Så jag rekommenderar maskinen till folk som vill ha kombination samt letar efter en klippare i den här prisklassen (ca 5 500kr).
 
Nu efter ett antal fler klippningar är jag fortsatt lika nöjd som innan, det är "nästan" roligt att klippa gräset numera!
 
hahalj
Trhuster skrev:
Bara filmade nya gräsklipparen en liten snutt.
[länk]
/Trhuster
Bra videoklipp! Gjorde mig mer intresserad än vad Toro's website gör...

Hur funkar det med bakhjulsdriften när man vänder helt om med maskinen? Gör AD-funktionen att drivningen stannar då?

Nån som vet vad skillnaden är mellan denna och Toro Recycler Super 55 AD?
 
ullberg
Tänker du på Super recycler 53 AD / AD ES? i så fall klippbredden (2cm mindre) och att kåpan är i aluminium isf. stål.

När jag bara dödat min Stiga blir det nog en Toro med automatic drive, har sagt så ett par år nu...
 
hahalj
Ja just det, den är 2 cm smalare. Att kåpan är i aluminium bör göra att livslängden blir längre? Vikten verkar densamma på de två maskinerna. Frågan är om det har nån annan praktisk betydelse, stål eller aluminium?
 
hahalj skrev:
Bra videoklipp! Gjorde mig mer intresserad än vad Toro's website gör...

Hur funkar det med bakhjulsdriften när man vänder helt om med maskinen? Gör AD-funktionen att drivningen stannar då?
Den stannar när du stannar eller drar den bakåt. Så på ställen där man måste dra den fram och tillbaka några gånger blir det hela väldigt enkelt.
 
hahalj
Generellt sett är det väl aldrig fel att smörja rörliga delar. Men i detta fallet tror jag det gör varken till eller från, kan ju snara vara så att fettet samlar upp grus och smuts som i sin tur sliter mer på kugghjulen än utan fett. Jag har inte smörjt in mitt kugghjul i alla fall.
 
hahalj
Idag blev det slutfunderat, är nu ägare till en sån här Toro Recycler 55 AD! Tog faktiskt isär hjulen innan och lade på lite vaselin på kuggarna efter inrådan av en mekaniker jag känner. Det skadar iaf inte plasten, om det gör nån nytta, tja han tyckte det var en bra idé iaf.
Sitter nu och kollar på när frugan glatt springer bakom tjuren med ett brett leende :p, lär väl bli kamp om vem som ska klippa nu... precis som jag planerat. .. :D
 
Jag tror ni kommer bli nöjda. Kan inte tänka mig en smidigare klippare, skulle vara en robot i så fall...:p
 
hahalj
Är supernöjd, det gick på rekordtid att klippa gräsmattan och lekande lätt.
Det enda som möjligen inte levde upp till förväntningen var rengöringen, trots spolning på högsta tryck under ca 5 minuter och med motorn igång så blev det inte bättre än så här:

P5250039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollade på en toro idag och dom rekommenderade att man vaxade under maskinen innan man körde den så lossnade allt enklare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.