Hej alla ni kunniga!

Jag har en varmvattenberedare på min vind. Den är från 1971 varvid jag vill "avsluta" den innan några olyckor inträffar.

Min första tanke var att tömningen skulle gå lätt. Enfaldiga tanke!

Min plan var enkel. 1. Slå av strömmen till beredaren, 2. Slå av kallvattnet, 3. Tömma ut befintligt vatten via husets kranar... Låter enkelt men icke!

Jag bifogar några bilder och håller tummarna för att jag ska kunna åtgärda beredaren redan under morgondagen.

ImageUploadedByByggahus.se1368824840.985948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1368824857.479984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1368824872.630404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng inkommande kallvatten, öppna kranarna i huset, gå upp på vinden och "öppna" säkerhetsventilen (röda klumpen på rören från toppen på beredaren. Nu borde vattnet rinna ut.
 
Tack för ditt snabba svar Demmpa! Dum fråga kanske, men behöver jag bryta strömen till pannan?

Jag får försöka våga testa detta imorgon :confused: ... Ser framför mig hur allt vatten bara forsar ner från vinden... Men det är väll en minimal risk kan jag tänka mig.
 
Hittade en skötseanvisning från NIBE... (klicka på NIBE)

Här står det att jag ska koppla på något avtappningsdon 1/2" slang... Som jag ser det så verkar inte ES21 skilja sig nämnvärt från ES20.
 
Redigerat:
Ni får ursäkta men jag kunde av någon anledning inte länka direkt till pdf-filen... Men jag hoppas att den som är nyfiken kan leta sig fram via min nuvarande länk som leder till NIBES "sök dokument", välj först "Inkludera tidigare modeller"
 
Krilleman
Du har ju en avtappningsventil!

Stäng av vattnet i huset
Stäng av strömen till VVB
Montera en längre slang på gängan under locket till vänster på den inringade ventilen.
Öppna avtappningsventilen ett kvarts varv (spåret ska vara horisontellt = öppet) med en skiftnyckel
Öppna någon/några blandare på varma sidan så får du in luft i beredaren.
Du känner på vikten om du puttar på beredaren lätt när den är tom!

ImageUploadedByByggahus.se1368824872.630404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glöm inte att ha utrustning och material hemma så du kan kapa rören och plugga inkommande kallvattnen till beredaren...
 
Redigerat:
Tack Krillman! Jag ska se om jag får tag i någon passande gänga till slangen.., blir väll en tur till Granngården :)
 
Brukar beredare ligga på tre faser?

Jag drog ur den säkring som hör till varmvattenberedaren men den är fortfarande strömförande.
 
Krilleman
Lossa på locket och mät diametern på gängan

17,2mm = 10 (3/8)
21,3mm = 15 (1/2)

Är det 15 gänga så passar en vanlig gardenaövergång, samma som man har på en vattenutkastare på väggen

koppling-inv.jpg
 
Krilleman
TobiasGren skrev:
Brukar beredare ligga på tre faser?

Jag drog ur den säkring som hör till varmvattenberedaren men den är fortfarande strömförande.
Ja, den storleken på beredare är (nästan) garanterat på två eller tre faser!!!
 
Krilleman, tack för hjälpen! Tack vare dig så kunde jag, helt utan problem, avsluta varmvattenberedaren som tänkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.