Efter mycket om och men så kommer även vi att få fiber installerat i sommar, trots att vi bor i "skogen" strax utanför en by mellan Luleå och Boden. Glädjande att det finns någonting som EUs pengar går tillbaka till.

Men nu sitter jag och klurar på hur/var man ska försöka ta in fibern och placera fiber/TP-konvertern. Jag vet faktiskt inte än vilken firma som gör installationsjobben och hur mycket frihet vi som köpare har.

Mitt eventuella problem är att jag inte har något lämpligt rum för IT-utrustning som ligger mot yttervägg. Det är uteslutande nyrenoverade sovrum i det vädersträck som grävningen kommer ifrån. Dels vill man ju inte gärna ha IT-utrustning i sovrummet, särskilt inte om den låter/lyser något. Dels vill jag absolut inte dra 6 utanpåliggande TP-kablar på den nya tapeten för att komma vidare till en mer lämplig plats för router och därifrån bygga upp ett (mindre) stjärnnät.

Jag är ännu rätt okunnig om vilken utrustning som ska installeras, så det kanske finns andra lösningar. Det blir således generella frågor.

Vist borde man, oavsett märke, kunna gå med endast cat6 kabel mellan den plats där konverteraren placeras till en patchpanel och routerplacering?

Fibern ska väl blåsas in genom det rör som grävs ned. Jag har förstått att det finns tuffa krav på stora böjradier osv. Går det att på något sätt föra in fibern ytterligare en sträcka i ett VP-rör/slang så kanske man kan placera konverteraren icke mot yttervägg, men då blir det med några skarpare böjar. Dock kan jag förplacera ett dragsnöre. Hur "brukar man göra"?
 
Hej
När vi grävde in fiber borra jag in slangen genom grunden och upp i ett rum mitt i huset. Men då skötte vi grävningen själv och kunde göra som vi ville.
 
Hur drog du fibern väl inne i huset, VP-rör? Själva fibern är väl inte så svårböjd så den borde väl gå att dra i nästan vilken kanalisation som helst, eller finns det risk att skada den?

Jag ska också förbereda för installationen själv genom att gräva på egen tomt och lägga ned tillhandahållet tomrör. Men dragningen av själva fibern gör någon installatör.
 
Du måste skilja på fiber och slangen som fibern blåses in i. Att blåsa fiber i VP-rör tror jag inte blir bra.
I vårt fall drog vi själva fiberslangen på egen tomt och då tog jag in den i fasadmätarskåpet, därifrån drog jag sedan en tunnare fiberslang genom en befintlig flexslang fram till den plats jag skulle ha utrustningen. Det mesta går nog att lösa, men kolla med leverantören om du kanske kan få lite tunnare slang för dragning i huset?
Gällande böjradie så har jag för mig att en snusdosas radie är ungefär max.
 
Jag ser två frågor.

1) Kan man gå vidare med endast en TP-Ethernet kabel från fiberkonverteraren till resten av huset? Det beror på hur din leverantör har tänkt sig. Även om man har internet, TV och telefoni över IP, så vill många leverantörer tagga trafiken och avtaggningen sköts då per port i din CPE. Så i värsta fall så behövs det i så fall tre kablar från din CPE till resten av utrustningen. Om man prompt måste ha en så går det att sätta en taggande switch, muxa ihop det till tre VLAN över en kabel och sedan tagga upp det själv igen, men det får vi nog kalla överkurs. (Men det går som sagt).

2) Hur "brukar" man installera? Det är som sagt en smal plastslang som fibern blåses i. Denna slang kommer att gå hela vägen fram (ja dvs man skarvar ofta till en annan, vit inomhusslang där man går igenom väggen) till din CPE. Det är vanligt att man låter kunden lägga på några meter inne i huset, så det är inte alls omöjligt att få den satt mer centralt. När man drar den så är det som sagt krav på böjningsradier (väl tilltagna, men du får nog inte installatören att tumma på reglerna), så att få inomhusslangen genom ett slumpmässigt lagt VP-rör lär bli svårt. MEN, därmed inte sagt att de inte kan tänka sig en annan dragning, genom något annat. Tipset här är att prata med installatörerna innan de kommer så att ni kan komma överens om något bra. Det är lite för mycket faktorer som påverkar för att man skall kunna ge ett "det där kommer de att godkänna" över nätet. Men du kan åtminstone räkna med att det inte är orimligt att få några meters spelrum inne i huset. (Det finns förstås surkartar överallt och i alla branscher, så ingen garanti).
 
Schlbuditz skrev:
Du måste skilja på fiber och slangen som fibern blåses in i. Att blåsa fiber i VP-rör tror jag inte blir bra.
I vårt fall drog vi själva fiberslangen på egen tomt och då tog jag in den i fasadmätarskåpet, därifrån drog jag sedan en tunnare fiberslang genom en befintlig flexslang fram till den plats jag skulle ha utrustningen. Det mesta går nog att lösa, men kolla med leverantören om du kanske kan få lite tunnare slang för dragning i huset?
Gällande böjradie så har jag för mig att en snusdosas radie är ungefär max.
Jo jag skiljer på slang och fiber, därav skrivningen själva fibern i ovan post. :p Men vilka dimensioner på slang pratar vi om? 10, 20 50 mm? Hur grov var denna "tunnare fiberslang" som rymdes i en flexslang (av diameter?)?

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag ser två frågor.

1) Kan man gå vidare med endast en TP-Ethernet kabel från fiberkonverteraren till resten av huset? Det beror på hur din leverantör har tänkt sig. Även om man har internet, TV och telefoni över IP, så vill många leverantörer tagga trafiken och avtaggningen sköts då per port i din CPE. Så i värsta fall så behövs det i så fall tre kablar från din CPE till resten av utrustningen. Om man prompt måste ha en så går det att sätta en taggande switch, muxa ihop det till tre VLAN över en kabel och sedan tagga upp det själv igen, men det får vi nog kalla överkurs. (Men det går som sagt).
Jo, lite det jag var rädd för vilket det också gick att utläsa från några slumpvis valda utrustningsbeskrivningar på nätet. Jag vet dock ännu inget om vilken utrustning som ska in. Hoppas få den informationen inom någon vecka.

lars_stefan_axelsson skrev:
2) Hur "brukar" man installera? Det är som sagt en smal plastslang som fibern blåses i. Denna slang kommer att gå hela vägen fram (ja dvs man skarvar ofta till en annan, vit inomhusslang där man går igenom väggen) till din CPE. Det är vanligt att man låter kunden lägga på några meter inne i huset, så det är inte alls omöjligt att få den satt mer centralt. När man drar den så är det som sagt krav på böjningsradier (väl tilltagna, men du får nog inte installatören att tumma på reglerna), så att få inomhusslangen genom ett slumpmässigt lagt VP-rör lär bli svårt. MEN, därmed inte sagt att de inte kan tänka sig en annan dragning, genom något annat. Tipset här är att prata med installatörerna innan de kommer så att ni kan komma överens om något bra. Det är lite för mycket faktorer som påverkar för att man skall kunna ge ett "det där kommer de att godkänna" över nätet. Men du kan åtminstone räkna med att det inte är orimligt att få några meters spelrum inne i huset. (Det finns förstås surkartar överallt och i alla branscher, så ingen garanti).
Jo, måste nog försöka föra dialog med installatörerna. Jag vet bara inte vilka de är ännu, eller vilka grundkrav de egentligen har, det är därför jag ställer generella och svårbesvarade frågor.
 
Jag har för mig att vår tjocka tub, alltså den som ligger i marken är 11mm och den tunnare som är förlagd i huset är 7mm.
 
Vi installerade förra året. Vi fick ett fiberuttag som sattes där fibern kommer in i huset, på yttervägg eller i direkt anslutning till yttervägg. Därifrån går en patchfiber till fiberkonvertern. Patchfibern kan man dra själv precis hur man vill och vart man vill i huset, utan längdbegränsning. Den behöver alltså inte gå i en särskild slang utan kan förläggas öppet, i rör/slang/kabelkanal eller inne i väggar. Det enda man behöver tänka på är att inte böja den för mycket, men det är inga orimligt stora radier det handlar om.

Jag vet inte om alla installatörer gör på detta vis numera men jag gissar att det är det vanligaste sättet. Förutom att det är bättre för konsumenten som kan sätta fiberkonvertern var som helst är det också bättre för operatören: om kunden råkar skada fibern som sitter ansluten i fiberkonvertern så behöver man bara byta patchfibern.

Beträffande var fibern kommer in i huset var våra installatörer väldigt flexibla. Det var fast pris fram till närmaste yttervägg på huset, och ville man ha in den någon annanstans kunde man betala timpris för extra grävning alternativt gräva själv.
 
Vanligast är att fibern kommer in direkt i CPE (konverter) och svetsas mot en svans där.
Inga lösa fiber som kunden kan komma åt att skada när det görs på detta sätt :)


Har förövrigt varit med om att dra in mikrodukt i ingjuten flexslang vid ett nybygge av lägenheter, vill minnas att det var 5mm ytterdiameter på de vi drog.
 
Jag drog samma slang hela vägen från skåpet 150m bort ända in i vårat lilla "teknikrum" mitt i huset. Borrade ett hål genom grunden och ett hål genom golvet alldeles under där konverteraren sitter. Drog in slangen rejält så installatören fick kapa den längd han ville ha efter att jag visat var jag ville ha grejorna på väggen. Har för mig att slangen hade 18mm ytterdiameter. Satte även upp ett eluttag alldeles bredvid eftersom grejorna behöver ström. Tänk på detta så du slipper dra skarvkablar fram till dessa grejor. Hade ju elcentralen endast 50cm bort nu. Vädigt skönt att få undan dessa grejor på ett ställe där man slipper se dom dagligen. Satte sedan routern alldeles bredvid. Enda cat-kabeln jag dragit är till TVn.
Andreas
Andreas
 
VikHe skrev:
Vanligast är att fibern kommer in direkt i CPE (konverter) och svetsas mot en svans där.
Inga lösa fiber som kunden kan komma åt att skada när det görs på detta sätt :)
Enligt vår installatör var det för att man hade haft problem med det som man ändrade till patchfiber. Problemet uppstår när kunden t ex ska måla om och behöver mixtra runt CPEn och råkar knäcka fibern.
 
Kunden ska kunna byta convertern själv om den går sönder eller behöver bytas av andra orsaker. Lite pilligt för gemene man/kvinna att slinga i och ur fiber ur den. Vad jag sen tycker om urtagen som används kan vi lämna därhän...
 
VikHe skrev:
Vanligast är att fibern kommer in direkt i CPE (konverter) och svetsas mot en svans där.
Inga lösa fiber som kunden kan komma åt att skada när det görs på detta sätt :)
När vi beställde fibern för drygt fem år sedan så fick jag en fiber på ca 15m som var kontakterad i ena änden (som ska vara på insidan) och som monterades i en dosa, från dosan används patch till konverten, andra änden av fibern skulle stickas ut genom yttervägg där fiberslangen kommer fram (går längs fjärrvärmen), fibern skulle sticka ut minst en meter utanför yttervägg. Såhär har det varit här sedan 2004, då man började dra fiber till villor, det är likadant än idag.

Fördelen med detta sätt är att den som beställer fibern kan välja exakt var den vill ha enheterna. En annan fördel är att om det blir fel på fibern i marken så behöver inte någon tekniker till 99% komma in i huset.

Fiberpatchen följde med fiberkonvertern.
 
Nu är inte fiber till villan min grej, men.

Normalt kommer fibern in i fastigheten och terminerar i en liten panel, från den panelen drar man sedan en egen fiber dit man vill koppla det mot sin egna aktiva utrustning. I dit fall är den aktiva utrustningen troligen en fiberkonverter.
Konvertern är ofta liten, men blinkar en del. Blinket kan man lösa med lite lämplig tejp, el-adapter och sladdar är svårare att dölja.

Jag skulle hellre dra CAT-6 i huset än att hålla på och krångla med egen fiber, absolut om det är redan kontakterad fiber. Fiber patchar klarar att böjas 90 grader runt en vanlig 33 centiliters burk. Alternativet är att dra fibern i krypgrund eller liknande dit du vill ha den.

Under 100Mbit så skulle jag fundera på trådlöst, vill du ha 100-1Gbit eller har ett krångligt hus så är det bara att dra CAT-6.
 
Vet inte vilken leverantör ni har men så här (sidan 2) ska telias öppen-fiber-variant av medieomvandlare se ut:
http://www.oppenfiber.se/files/Telia_Komigangguiden_Folder_A5_LOW_Final_TSP-3313.pdf
Fiberslangen går alltså fram till medieomvandlaren och sedan är det nätverkskabel till egen utrustning.
Jag fick några exrameter slang för att kunna ha lådan vid elcentralen och slangen har jag förlagt i vp-rör mellan elväggskåpet och centralen.
Installationen är försenad hos oss med över ett halvår, men jag hoppas min förläggning godkänns när de väl kommer och ska blåsa fibern. Jag har beaktat snusdoseradien med god marginal. Gissningsvis kommer de att skarva slangen i gatan så de kan blåsa hela vägen från kopplingsskåpet på gatan in till medieomvandlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.