Problem med effecta lambda,när pannan är i viloläge så slår spjällen till sekundärluft och primärluft några gånger sedan kan det vara lugnt i någon minut ,ibland en hel dag. Någon som vet vad problemet kan vara?
 
Har en Effecta Woody Lambda.
Är inte riktigt med på hur du menar? Viloläge, du eldar inte alltså – men allting är på? Elektroniken (panelen) och så?
 
Ja allt är påslaget, panntemp ca 40 grader, tankarnas temp ca 70 grader, eldade för 2 dagar sen.
 
Hm...
Inte varit med om själv.
Du har så klart testat att starta om elektroniken? Slå av och på igen med knappen på baksidan av panelen?
 
Jo det är testat. Har även haft problem med att starta pannan, trycker man på start så kan den gå i ca 1 min, för att sedan stängas av.
 
Baksidan panelen?
 
Låter som att det skulle kunna vara spänningsomvandlaren, sitter under frontpanelen, prova att skruva upp den till typ 12.5volt pallar den inte detta och slår ifrån behöver du en ny.
 
Efter flera månader utan problem har nu felet återkommit när jag ska starta pannan och panntemperaturen är under ca 40 grader så får jag ibland starta om pannan ibland uppemot 10-15 gånger men så fort rökgastemp är 100grader så fungerar det klockrent pannan är Nystad spänningsomvandlare 12-12,5 volt vad kan problemet vara?
 
Min effecta Woody Lambda startar inte fläkten när man trycker på påslagningsknappen men den startar istället pumpar att pumpa runt vatten i systemet. Undrar om kondensator hade gått på fläkten eller något ännu värre hade hänt. Om det är bara kondensator då är kostnade på en kondensator lär bli under 300kr. Arbetskostnader lär tillkomma om man inte är kunnig i elektriskt arbeten.
 
Du kanske kan mäta så fläkten får ström. Annars är det som du skriver inte ovanligt att kondensatorn felar. Om du hör ett brummande ljud från fläkten är nog eldelen ok fram till den. Annat att kolla är att den går lätt runt och inte fastnat.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan mäta så fläkten får ström. Annars är det som du skriver inte ovanligt att kondensatorn felar. Om du hör ett brummande ljud från fläkten är nog eldelen ok fram till den. Annat att kolla är att den går lätt runt och inte fastnat.

Tack jag har kontrollerat fläkten.
 
M Nazim Zubair M Nazim Zubair skrev:
Min effecta Woody Lambda startar inte fläkten när man trycker på påslagningsknappen men den startar istället pumpar att pumpa runt vatten i systemet. Undrar om kondensator hade gått på fläkten eller något ännu värre hade hänt. Om det är bara kondensator då är kostnade på en kondensator lär bli under 300kr. Arbetskostnader lär tillkomma om man inte är kunnig i elektriskt arbeten.
Låter som min calmarpanna gör då drifttermostaten står för lågt eller pannan blivit för varm. Laddpumpen går för att kyla pannan samtidigt som fläkten stannar för att strypa effekten. Nu har jag ingen koll på woodyn men någon typ av drifttermostat borde det finnas.
 
dof dof skrev:
Låter som min calmarpanna gör då drifttermostaten står för lågt eller pannan blivit för varm. Laddpumpen går för att kyla pannan samtidigt som fläkten stannar för att strypa effekten. Nu har jag ingen koll på woodyn men någon typ av drifttermostat borde det finnas.
Det är en mycket märklig uppförande av den i och med jag har skött den som den skall after installation för två år sedan. Men hoppas nu på en lösning snart.
 
M Nazim Zubair M Nazim Zubair skrev:
Tack jag har kontrollerat fläkten.
Vad är det du kollat, att fläkten inte går trögt? Annars som sagt skaffa en enkel spänningsprovare så du kan kolla hur långt du har ström. Och även se så du åtminstone har någon form av kontakt i motorlindningarna osv. Överhettningsskydd med manuell återställning är också en väg i felsökningen.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad är det du kollat, att fläkten inte går trögt? Annars som sagt skaffa en enkel spänningsprovare så du kan kolla hur långt du har ström. Och även se så du åtminstone har någon form av kontakt i motorlindningarna osv.
Jag kontrollerade fläkten med en spänningsprovare samt kunde jag snurra runt lätt med fingret och kondensator är i ett fungerande skick samt upptäckte jag att det fanns en liten plast plugg vid baksidan av pannan nära fläkthuset vilket jag skruvade loss och hittade en överhettnings avlösare. Vilket var en framgång i min sökning som resulterade att jag endast behövde trycka till för att återställa strömföringen till fläkten. Nu fungerar den som förut för min förvåning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.