nejo skrev:
Vad fan! Vad är då meningen med att ens ha en försäkring? Ett badrum borde ersättas med ett badrum. Så vad är då risken om jag skulle kakla över resterande våtrumstapet? Kan eventuella vattenskador spridas på något sätt?
Meningen är att man inte ska tjäna på en skada utan ersättas med likvärdig vara eller utförande. Det går att ge ersättning för en begagnad tv men svårt att återställa ett 20 årigt badrum efter vattenskada utan att försäkringstagare fått ett stort mervärde. Så man har åldersavdrag, ofta anses ett badrum nytt i 5-10 år beroende på utförande. Sen sänker man värdet med 10 % per år tills badrummet endast anses värt 20 % av återställningskostnaden. Sista 20 % brukar ej göras åldersavdrag på de flesta bolag.

Vill du bara fräscha upp så är det ditt hus och ingen kan hindra dig. Är badrummet på ovanvåning så kan väl skadan förvisso bli jobbig men i källare eller bottenplatta är skaderisken inte särskilt hög för merskada än badrummet i sig själv.

Är det däremot bostadsrätt så avråder jag å det starkaste från att fuska. Har sett alltför många fall där bostadsrättsskada blir stökig med skadeståndskrav och en jäkla röra
 
buspojken skrev:
Är väl bara att kakla på, så länge du är medveten om att inga försäkringar gäller så är de väl bara att köra!

Ja tänkte så här, gör ja badrummet själv och de håller minst 5 år, sparar ja över 100 000, hyr ja in folk så säg att badrummet håller dubbla tiden, inte alls säkert eftersom de finns många klåpare och olyckor händer, då blir de ålders avdrag etc etc, så man får ut en spottstyver av nedlagda pengar! Då kan ja bygga 5 badrum för samma pengar!
Byggde mitt badrum för 25 k inklusive allt, kakel klinker,inredning massagedusch osv osv, förstår inte hur de kan kosta 150 000 för folk
Det är svårt att jämföra äpplen och päron. Många får rejält saltade offerter särskilt okunniga köpare som vill ha ett fastpris. Samtidigt så är det också skillnad hur man bygger. Det går att bygga med enkel kartonggips och kortla där man vill medan andra har byggt med 15 mm plyfa och våtrumsgips. Vissa väljer ikea/hafa mm medan andra väljer dyrare märken på blandare etc. Kakel/klinkers kan kosta från 50kr/kvm men även upp till 5-6000 kr/kvm. Badrum kan vara allt från 2-3 kvm till över 30 kvm som ett av våra badrumsprojekt.

Vissa värderar dessutom sin fritid högt medan andra gör det inte.

Jag för min del bygger förvisso själv men hade egentligen tjänat på att låta någon annan bygga så jobbar jag lite extra timmar bara under tiden
 
Jahapp, det var ju tråkigt för mig :(

Lolle, om du ska dra till med en vild gissning, vad tror du att det badrum kan kosta att renovera? Har beräknat materialet till 30 000kr och golvytan är ca 6-7m2.
 
Nejo - kolla på din närmaste Comfort butik. Så har du ett "dyrast läge". Skulle gissa att det kan kosta allt mellan 25 000 ( du gör allt själv o köper billigt skt) upp till 200 000. ( Comfort butik samt dyrare kakel o blandare).

Bor själv i ett hus från 80 med kakel på våtrumstapet från 90. Det håller än jag rider ut. Det verkar ju hålla ok. Mitt är på öp i en trävilla så hade det läckt hade vi nog sett det nu...


De flesta offerter jag sett har man räknat 4 v heltid 1 pers kan man säga. Arbetstid då, inte kalendertid 160 h. Den personen är då inte alltid samma ibland snickare, elkillen, rörig mfl och timpriset är ju högt nu med rot runt 800 kr / h. 160 ggr 800. = 130,000 SEK minus rot ger då ca 65000 för dig att betala. Då landar du på ngt över 100000 totalt. Min gissning är att det är en rimlig till billig offert.

Att få fullt försäkringsbart badrum är dock svårt (säger min erfarenhet). Det ar du som måste se till att de följer tex BBV regler. Om företaget går omkull spelar det ingen roll för de flesta försäkbolag att du har ett behörighetsintyg, utan själva utförandet skall vara rätt. Om de slarvar .... Står du risken .....eller om de feltolkar ....
 
Redigerat:
Låter ju svårt att få ett försäkrat badrum :(

800kr/tim??? Fy fan. Kan inte använda mig av ROT heller. Detta ser ju ut att bli en mindre rolig resa redan nu.
 
Man kan nog hitta billigare, beroende av var du bor - inte Stockholm ser jag - det är bra. Men generellt i Storstockholm har hantverkspriserna gått upp sen rot. Eller de lägger över mer på arbete från material pga rot. Men om du inte bygger själv så bör du räkna med uppåt 100000 tror jag minst på arbete o material.

Men, du har väl inte köpt hus utan marginaler? :x
 
Byggis1976 skrev:
Man kan nog hitta billigare, beroende av var du bor - inte Stockholm ser jag - det är bra. Men generellt i Storstockholm har hantverkspriserna gått upp sen rot. Eller de lägger över mer på arbete från material pga rot. Men om du inte bygger själv så bör du räkna med uppåt 100000 tror jag minst på arbete o material.

Men, du har väl inte köpt hus utan marginaler? :x
Nej.

Ska se om jag hittar någon Comfort butik imorgon o höra med.
 
Tror de flesta försäkringsbolag tillåter att du bygger ditt badrum själv bara det är fackmannamässigt utfört och att du är någorlunda händig. Byggförfarande och tätskikt kan du dokumentera. Tips och råd om du skulle köra fast har du i mängder på detta forum.

Det enda du inte får göra själv är elinstallationen så en elektriker måste du anlita.
 
Javisst, man får bygga badrum själv. Gör man rätt är det försäkringsbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.