Hej,

har en bastu i mitt hus som är sedan huset byggdes (70-talet), har inte använt den sen jag flyttade in. Blev sugen på att basta för ett litet tag sedan så googlade om man skulle göra nått speciellt när bastun stått oanvänd så länge. Hittade inget förutom att jag läste att träet som väggarna är klädda med kan ha torkat ut och kan självantända??

Stämmer det verkligen?

Mvh
 
Torrt trä har en antändningstemperatur på 400-500 grader så det låter väldigt osannolikt. Däremot kan jag tänkt mig att ett elektriskt bastuaggregat från 70-talet kanske inte är tiptop idag vilket kan innebära en viss brandrisk.

Sätt upp en brandvarnare utanför bastun för säkerhets skull så slipper du oroa dig.
 
Nej. Om man värmer upp trä kommer det spontanantända vid över 500 grader och det är mer än finskt varmt... =) (Om träs brandeegenskaper kan du läsa mer här: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1115 ). Är det en elkamin kan jag däremot tänka mig att den kommer lukta präktigt illa av åratal av damm. Är det en eldstad ställer ju den sina egna krav. Men att själva bastun skulle ta fyr av att tas i drift förefaller väldigt osannolikt.
 
Pelpets tips om en brandvarnare är bra. Dock skulle jag vara väldigt noga med var jag sätter den. Sitter den för nära bastun riskerar den att utlösa av den varma fuktiga luft som KAN strömma ut när du öppnar dörren. Beror ju såklart på hur mycket fukt du har i bastun. Sätt den minst ett par meter bort så är du hyfsat säker på att undvika onödiga larm men om det bildas rök så kommer den ta tidigt ändå. Att tänka på är också hur luften rör sig utanför bastun, om du har ventilation/självdrag som skapar ett visst flöde av luften. Säkert inte men det vet du ju bäst själv. Röken rör ju sig med luften såklart.

När man projekterar och driftsätter brandlarm (mitt jobb) har man normalt ett regelverk att gå efter: SBF 110:6. Däri står att man ska sätta en värmedetektor i bastun, under bastulav. Avståndet till golv får dock inte understiga en halv meter. En sådan detektor har normalt en larmtemperatur på 120-150 grader och innehåller självfallet ingen värmekänslig elektronik. Då pratar man såklart om helt andra grejer än detektorer för hemmabruk, jag har ännu inte sett en "stand alone" värmedetektor för hemmabruk. Det kanske däremot finns till hemlarmsystem, det vet jag inte.
 
Låter ju bra, tack för era svar!
 
En helt vanlig bimetalltermostat under en lav och kopplad på en av hemlarmets ingångar är kanske ingen dum idé. Ska jag tänka på när jag sätter igång med bastubygget i höst!
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Och det där med dammet borde du ku kunna lösa genom att plocka ut stenarna och dusha av dessa samt hälla ett par hinkar vatten genom aggregatet innan du sätter igång, så är det mest bortsköljt så slipper du lukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.