Hej!

Vet inte riktigt vilken kategori detta ska ligga i, men jag provar här. Har en flytbrygga till sommarstugan med 3 m långa rör nära stranden men de har ändå med åren sjunkit för långt ner i botten så att bryggan ger sig av vid högvatten. Hur fixar jag detta på lättast sätt? Skarva rören på något sätt? Dra upp dem? Finns det skarvar att köpa någonstans? Är svårt att hitta rördelar generellt tycker jag.
Måste vara fler än jag som haft samma problem....

MVH, Snoffi
 
Om det är vanliga 2" galvade stålrör kanske du kan gänga utvändigt och skarva med en vanlig muff?
 
Kolla om det är samma dimension som ställningsrör (de bryggrör jag sett har varit det), de finns det skarvar till. Sedan bara borra hål rakt igenom och lås med genomgående bult och mutter.
 
När jag byggde om en gammal röten fast brygga för några år sedan så köpte jag såna där stolprör som vägskyltar sitter på, det kanske är sådana du har? Hur som helst köpte jag såna på det här stället: http://www.ppv.se/ De hade rör i rätt långa längder, har för mig jag köpte 4,5 meter...? Nu ligger ju detta utanför Göteborg men det kanske finns något motsvarande i Stockholmstrakten?

Ta upp det gamla röret och skicka ner ett nytt, mitt tips! (y)
 
Vissa dimensioner av galvade vattenrör går i varandra så det är en enkel lösning. Protte
 
Att skarva med muff eller genomgående bult är inte nån bra idé. Man måste byta till en rörklammer som är större för att bryggan skall löpa fritt och det finns risk att den hänger upp sig på muffen på nåt av rören. Jag skulle ta samma rördimension och svetsa, slipa och måla skarvarna.
 
Tack för alla tipsen!
Två rör är vanliga 2" och två är smalare. På de smalare kan man kanske "trä på" tjockare rör - ska kolla på ppv.se. Såg att det finns 3" rör också - de borde kunna gå utanpå 3".

1) Var köper jag delar för att skarva? Muff/skarv/klammer? Hittar inget alls på nätet när jag googlar. Precis som mlkjhr skrev så kan det blir problem med att bryggan hakar upp sig på bult eller muff men det kan ändå vara intressant att titta på tror jag. Har t.ex. Hornbach sådant? 2"-rören köpte vi från Svenska Flytblock en gång i tiden men de har inga skarvar.
2) Dra upp rören... Det hade varit enklast men har någon ett tips om hur man får upp dem rent praktiskt? Vi har skruvat och slagit ner dem mha slägga och rörtång men att dra/skruva upp dem är jättesvårt - vi har försökt. Det tog tolv år för rören att sjunka ner för långt så får vi bara upp dem en meter är problemet löst så länge.
3) Svetsa - elegant lösning men kan man svetsa i vattnet? Två rör är i princip under vattnet nu efter vintern och med extra högt vattenstånd. Och vem kan man anlita till en sådan sak?
 
Om du skaffar likadana rör som du har nu i valfri längd och sticker i ett mindre rör i ena änden , svetsar ihop dom (på land) Låt det mindre röret sticka ut 0,5 - 1meter ?
Ta sedan det nya röret med den mindre änden neråt och sätt i hop det med det gamla i vattnet , det borde fungera (tror jag) :)
 
Hornbach i Göteborg har en del rör i 4-5m längder, både galvade och målade.
Står nära utcheckningen i drive-in delen
 
Standardlängden för vattenrör (gröna röda blå svarta och galvade) är 6 meter.
Rörfirmor kan skaffa fram rör. De är ju ingen högvolymprodukt så byggsnabbköpen har inte så stort intresse av dessa.
Protte
 
  • Gilla
Mattias Foss
  • Laddar…
Om du bestämmer dig för att få ta upp rören så har jag sett och använt två metoder själv. Den ena går till så att man tar en rejäl rörtång, ju större desto bättre. Ta ett stadigt grepp om röret med tången på en sådan nivå att du med raka armar och rak rygg men halvböjda knän kan vrida tången (röret) fram och tillbaka samtidigt som du lyfter uppåt. På det viset kommer leran sakta att släppa taget om röret och efter mycket svett och många svordomar får du så småningom loss röret. Jobbigt men det funkar. :p Har man möjlighet så kan man stå två pers med varsin rörtång, det går lite fortare...

Den andra metoden behöver man en lyftpåle, kedjeblock (exempelvis: http://www.jula.se/kedjeblock-1000kg-334050) och en speciell lyftkrok till. Lyftpålen är ett kraftigt rör med en bred platta i nedre änden, plattan får gärna ha ett ursågat spår så man kommer så nära det andra röret som möjligt. Lyftpålen ställs bredvid röret med plattan i botten så klart. I lyftpålens övre ände fästs ena änden på kedjeblocket och lyftkroken läggs om röret som ska upp. Lyftkroken sätts liksom från sidan runt röret men eftersom lyftkrokens profil är fyrkantig så greppar den tag i röret när man spänner upp blocket. Sen är det bara att använda blocket och lugnt och fint dra upp röret. Man behöver dock se till så att inte lyftpålen åker åt sidan men det brukar faktiskt räcka med handkraft för att hålla det stående upprätt. Lite mer finlir och fler prylar men betydligt mindre svettigt. (y) Enda problemet brukar vara att få upp lyftpålens platta ur leran igen... ;)
 
Redigerat:
Kan tillägga att första gången jag handlade kring -96 så var de åf för "Svenska Flytblock" men kan inte se att de är det idag?
Om jag minns rätt så fanns de i Hammarby sjöstad innan det blev bostäder, hamnade sedan i Gustavsberg och numera Länna.
 
Òm du borrar ett 10mm hål i övre änden på varje stolpe och monterar en gängad stång som förhindrar bryggan att smita så lär ju lyftkrafterna från vattnet ta med sig rören upp? Verkar vara minst arbetsamt.

Annars brukar det funka att använda en roddbåt som hävarm. Två överviktiga snubbar fram, fäst stolpen tight i stävöglan, förflytta de överviktiga snubbarna till aktern och låt dessa göra några knäböj så kommer rören snabbt att följa med upp.
 
MathiasS skrev:
Annars brukar det funka att använda en roddbåt som hävarm. Två överviktiga snubbar fram, fäst stolpen tight i stävöglan, förflytta de överviktiga snubbarna till aktern och låt dessa göra några knäböj så kommer rören snabbt att följa med upp.
Haha, jag ser en bild framför mig när stolpen släpper och båten kantrar med två överviktiga snubbar ombord, som gör morgongymnastik. Glöm inte att filma, så ni kan skicka in detta till roliga klipp på tv :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.