R
Nu är jag tillbaka i husbyggartankar. Igen. Parhuset jag bor i känns lite trångt och så är jag verkligen missnöjd med parkeringsmöjligheterna, Men jag trivs i kommunen och tänker ställa mig i tomtkö. Men så fick jag några funderingar när jag började tänka på saken och om inte annat kunde min första fråga vara intressant rent generellt.

Hur säljbart bör man egentligen göra ett hus när man bygger nytt? För att illustrera det hela, jag är ungkarl och har inga barn. Det jag behöver är kök (med matplats), stort vardagsrum (vill ha plats för en matsalsmöbel), sovrum, badrum, arbetsrum och klädvård. Det räcker alldeles utmärkt för mig. Jag avskyr öppna planlösningar också, dessutom. Då är frågan hur säljbart man behöver göra själva huset, jag har visserligen aldrig planerat att flytta när jag äntligen byggt drömhuset, men vem vet? Hur har ni andra gjort? Följer ni hjärtat eller huvudet när ni planerar huset? För att sälja ett hus med "bara" två sovrum lär väl vara svårt?

En liten bonusfråga, jag har tittat på följande två husmodeller:
http://www.a-hus.se/vara-hus/1-plan/lekskar
http://www.gotenehus.se/hus/sandhem
Vad är rimligt att räkna med att ett hus i enplan på runt 110 kostar? Talar vi 2,5 i grundpris? Eller kan man klara sig under 2? Jag räknar alltså ex tomt, garage och svåra markarbeten nu.

Och så en sista fråga. Är det fortfarande lätt att byta ut delar av utrustningen till annan leverantör om man vill? För jag avskyr alla standardkök från HTH och liknande, jag har hittat en betydligt bättre (och billigare) leverantör som jag naturligtvis hellre köper av.
 
Ja hur säljbart är ju upp till dig. Men om du inte vill att pengarna du lagt skall kastas (mer eller mindre, det beror ju på) i sjön så skadar det ju inte att tänka på hur framtiden kommer att se ut. Både för dig och för en eventuell framtida köpare. Och det behöver ju inte betyda att du måste göra avkall på dina behov, det kanske går att rita ett större rum så att det enkelt kan delas av till två genom att man sätter upp en innervägg? Så att du får ett sovrum till. Med bara lite extra planering av planlösning/eldragning/fönsterplacering osv. så gör det ju huset mer flexibelt.

Öppna planlösningar kommer och går. Det är roligt när man är ungt par utan barn, och inte lika roligt med skränande ungar/tonåringar i huset, så det skulle jag fästa mindre vikt vid. Därmed inte sagt att jag skulle bygga hus med 60-tals bar-kök, dvs plats för spisen och kylen och inte mycket mer, och att ha kök stort som ett vardagsrum tror jag också kommer att försvinna (dagens barn växer upp i hus med stora kök som de inte är i...).

Så jag skulle säga, tänk "lagom". Dvs även om du inte behöver kunna tvätta mer än en skjorta och tycker det funkar med tvättmaskinen i köket, så är det inte många andra som tycker det. Men du behöver inte tvättstuga på 20m² heller.
 
Eller så bygger du 1,5 plan men utan att inreda övervåningen.

Jag skulle isåfall välja att inte sätta in trappen vid bygget då det ger en känsla av "ofärdigt".

Du kanske själv vill ha fler rum i framtiden och då är det bara att inreda övervåningen och montera ditt trappan.
 
R
Tack för svaren. Grejen med 1,5 plan utan inredd övervåning är att det känns estetiskt felaktigt.

Tackar för tipset om innerväggen, man kan ju planera vardagsrummet (som blir stort) så att man kan dela av ett extra sovrum utan att det blir extremt trångt.

Tvättstuga lär det bli i alla fall. Har tvätten i badrummet idag och det är fruktansvärt opraktiskt.
 
Ett standardhus typ Älvsbyhus kan man bygga i lösvirke relativt billigt.....planlösningen är kanske inte så spännande men klart praktisk och även lättsåld om det skulle behövas.....

Skulle jag göra något liknade skulle jag byggt ett enkelt standard hus men kanske förbereda till att bygga ut det om skulle behövas senare.....
 
R
Enk Projektet skrev:
Ett standardhus typ Älvsbyhus kan man bygga i lösvirke relativt billigt.....planlösningen är kanske inte så spännande men klart praktisk och även lättsåld om det skulle behövas.....

Skulle jag göra något liknade skulle jag byggt ett enkelt standard hus men kanske förbereda till att bygga ut det om skulle behövas senare.....
Fast grejen är ju den att om jag skall bo i en planlösning som inte passar mig kan jag ju likagärna bo kvar där jag redan bor. Älvsbyhus har ju dessutom 70-talsstandard på sina kåkar, så det känns som att det kommer kosta en extra miljon i tillval för att få kåken att bli någorlunda hygglig i standard och utförande.
 
Hur vill du att det ska vara?
Vad har du tänkt göra själv?
 
Är läget på tomten bra så kan du nog sälja nästan vad som helst. Jag har sett på vissa forum på internet att folk är villiga att bygga ut/bygga om det mesta :)
 
R
Enk Projektet skrev:
Hur vill du att det ska vara?
Vad har du tänkt göra själv?
Jag vill ha ett enplanshus i elegantare stil, antingen klassiskt, lite brittiskt eller påminnande om skånelänga. 2-3 sovrum, stort vardagsrum som inte ansluter till köket via öppen planlösning, rymligt kök med matlagningen i centrum och plats för mindre köksbord samt klädvårdsrum och badrum (gärna en lite gästtoalett i hallen). Göra själv? Tja, visserligen kan jag sätta lister, montera köksskåpens luckor, sätta innerdörr i karmen, men något avancerat klarar jag inte av. Jag har nackskada från en bilolycka, så jag får inte jobba jättetungt, men lättare uppgifter går an.[

bjolo360 skrev:
Är läget på tomten bra så kan du nog sälja nästan vad som helst. Jag har sett på vissa forum på internet att folk är villiga att bygga ut/bygga om det mesta :)
Där har du såklart en poäng. Många är väldigt naiva. Har stått i ruckel utannonserade för över 2 miljoner (västkustpriser) och sett yngre par stå och resonera att "Äh, det är ju bara att byta taket, köket och göra om båda badrummen. Och kanske dränera om. Sedan är det drömhuset". Jaha, "bara" var det, ja. Det vanliga var i alla fall förut att 3-4 sådana naiva människor började budgivning.

Vad är bäst läge? Hyffsat centralt eller nära till havet? Centrala tomter är något billigare. Vi talar södra Bohuslän.
 
Med läge tänkte jag främst på hur tomten ligger. Dvs om det är i ett område där det finns ett utbud av olika hus så är det läget på tomten som avgör om det är säljbart snarare än hur planlösningen ser ut. Allt går att ändra på utom läget.
 
Har snart byggt färdigt mitt fjärde hus sen 2008. Alla skulle vi bo i. Jag tror mycket på att det just är därför det gått så fint att sälja alla husen(under 2 veckor på alla), för att de var byggda för att bo i. Visst har vi anpassat husen efter oss men samtidigt tänkt på att det ska gå att dra dagen efter med minst pengarna tillbaka. Har sett andra hus som är helt anpassade för ett singelpar och de har haft jättesvårt att sälja trots att de varit fina hus.

Viktigast är att läget går att sälja. Ett hus som passar många på det och det är lättsålt.
 
Bygg antingen ett familjehus eller ett pensionärshus, inte ett singelhus.

Familjehuset kan du antagligen sälja rätt enkelt, eftersom familjer gärna vill bo i hus. Eller så kan du och den partner du troligen träffar framöver flytta in i huset. Många som träffas vill dock ha ett nytt hus som blir erat hus, och inte "ditt" hus.

Pensionärer brukar ofta vilja flytta till ett mindre hus. Det bör isåfall vara en enplansvilla som är lätt att sköta och handikappanpassat. Minst två sovrum så att barnen kan komma och hälsa på.

Eftersom du är singel så är det en rätt bra idé att bygga hus. Du har gott om tid och hyfsat med pengar. Sämst är att göra som alla andra, dvs bygga/renovera hus samtidigt som man skaffar småbarn. Då har man mindre pengar och ingen tid alls. Gör du mycket eget arbete så kan du troligen sälja huset med bra vinst, vilket är en bra grundplåt för ett nytt husköp tillsammans med en partner.

Snacka med en lokal mäklare och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.