Hej!

Vi har kollat runt på hus ett tag i Stockholmsområdet, och har nu hittat ett hus som vi verkligen gillar. Problemet är att det är en enstegstätad putsfasad, vilket jag har läst en del negativt om här på forumet.

Min fråga är helt enkelt om hus med enstegstätad putsfasad alltid bör undvikas, eller om det kan finnas undantag (tex beroende på vilka materialval under fasaden, om det är en solig tomt etc.) som gör att en enstegstätad putskasad kan vara OK ändå?

Huset är byggt 2007
 
För mig personligen skulle det oavsett material eller sol kännas bättre att inte köpa, risken är ju ganska stor att fasaden får göras om. Köpa kan man väl göra om man kan få ner priset så att man kan byta fasad och ändå hamna på marknadspriset totalt.
 
ekblom skrev:
För mig personligen skulle det oavsett material eller sol kännas bättre att inte köpa, risken är ju ganska stor att fasaden får göras om. Köpa kan man väl göra om man kan få ner priset så att man kan byta fasad och ändå hamna på marknadspriset totalt.
Instämmer.
Ta höjd så du klarar ett fasadbyte.
Sedan bara vetskapen om att det kan vara fukt i huset, utan att man ser det, känns jobbig att hantera.
 
Det beror på stommaterialet. Det är trähus med enstegstätning som är problemet, och det är också dessa man oftast syftar på med den benämningen. Men är det ett regnat hus med enstegstätad puts, då skulle jag budgetera för att byta fasaden. Det är oerhört små mängder fukt som räcker för att få problem.
 
Skulle själv inte göra det just utifrån vad de förknippas med,trist att behöva gå runt o vara nåjig. Sen,om man hamnar i det läget, så tror jag det är svårt att sälja i framtiden.
 
Tack för alla svar, det känns som vi får leta vidare helt enkelt...

Hur är det med nyare trähus förresten (byggda under 2000-talet), finns det någon riskkonstruktion med dessa fasader eller är det något annat man ska vara uppmärksam på?
 
Jag tycket puts på annan stomme än sten alltid är mer eller mindre vansinne. Även om du slipper fukt, så kommer underhållsarbetet inte vara kul i längden.

Putsade fasader har ju varit väldigt populärt nu ett tag. Det är väl snyggt (i början), men långt ifrån den bästa fasaden för ditt hus.
 
nimhed skrev:
Jag tycket puts på annan stomme än sten alltid är mer eller mindre vansinne. Även om du slipper fukt, så kommer underhållsarbetet inte vara kul i längden.
Nu tror jag i och för sig att merparten av alla hus med putsfasad har trästomme. Många hus från 1910-1940 byggdes med timmerstomme och fick sedan en reveterad putsfasad. Har själv ett hus som är byggt 1929 där putsen har hållit sig otroligt bra. Problemet var bara att någon tidigare ägare hade fått för sig att laga med cementbruk istället för kc-bruk vilket gjorde att vi fick göra om en del av fasaden.

De problem man får med äldre reveterade fasader beror uteslutande på något av nedanstående:

- Bristande underhåll. Precis som en träfasad behöver en putsfasad hållas ren och målas med rätt typ av färg. En nymålad putsfasad behöver inte målas om de närmaste 20-25 åren.

- Lagning med fel bruk. En del förstår inte att man måste använda sig av samma typ av puts som originalputsen utan tror att ju starkare desto bättre. Detta gör att det blir spänningar i putsen och nya sprickor uppstår.

- Felaktigt utförd tilläggsisolering. Att tilläggsisolera väggarna inifrån kan verka lockande då man inte behöver bygga en ny fasad. Problemet är bara att man förskjuter daggpunkten i väggen och det finns stor risk för att den hamnar i putsen. Lite minusgrader på det och putsen fryser sönder.

Eftersom tidigare ägare inte hade skött om fasaden tillräckligt bra tog vi 2012 in hantverkare som tvättade fasaden med hetvatten, putsade om en sida av fasaden pga blandade putstyper, lagade gamla sprickor och sedan målade om med tre lager färg. 67 000 gick kalaset på (efter ROT) och nu behöver jag inte lägga någon semester på att måla om huset de närmsta 25 åren.

Så, bara för att enstegstätade putsfasader är att betrakta som idioti så innebär det inte att alla putsfasader på trästomme är idioti.
 
  • Gilla
stoif
  • Laddar…
Jag såg en tråd här på byggahus där en ägare av ett hus med enstegstätad fasad hade fått en offert i storleksordningen 450000:- för att byta fasad.

Jag hade inte köpt huset, eftersom det troligen inte går att räkna ned priset med sådana summor pga fasaden. Och risken för fuktskador verkar vara väldigt stor.
 
Du har säkert rätt. Det jag mest opponerar mig emot är nog nybyggen med trästomme och puts. Oavsett om du har gjort allt rätt för att undvika fukt, tror jag att det kommer bli sprickbildning någonstans eftersom du blandar levande material med dött.

Jo, jag vet att man sätter gips invändigt, som är dött, men då kör man också med mjukfog för att slippa sprickor, vilket man ofta inte undviker helt och hållet.
 
Enstegtätade fasader är de facto standard i större delen av Europa. Då menas givetvis stenhus, inte Skanskas, NCC:s, PEAB:s påfund med putsade trähus! Vill man ge sken av stenhus, och ändå bygga på trästomme kan man också göra det - men inte enligt enstegsmetoden, vilket våra svenska bolag gjort för att spara pengar.

Resultatet, av i mitt tycke skandalen, med enstegstätade hus, har blivit att folk irrar runt och upprepar saker de hört, och egentligen inte är säkra på något. Perfekta offer för diverse hussäljare och skitsnackare.
 
Nej nej köp inte skiten.
 
Jag har en granne som nyss slet ner sin träfasad på sitt gamla hus med trästomme för att sedan ersätta den med en putsad fasad.
Han jobbar själv i branschen och sa att det inte var några problem så länge man använde sej av rätt material.
 
Mikael_L
Dra av 400-500 tusen på vad ni är beredd på att ge för huset (i färdigt och klart skick).
Stoppa buden där.
Får ni huset låt genast riva ner fasaden och byt till en korrekt konstruktion.
Har ni tur har det inte blivit några djupare skador än, så det blir lite mindre än 400' för bytet.

(Nu vet jag inte hur stort huset är, men beloppen jag anger gäller "normalstort", säg 120-170 kvm. Och inte en massa specialgrejer på fasaderna, såsom frontespis, vinklar och prång.
 
Risken varierar högst betänkligt beroende på putsbärare och typ av puts.

Tunnputs på cellplast är värst.
Tjockputs på stenullsmatta är bättre.

Så kolla vilken teknisk lösning huset har innan du ratar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.