JAg är på gång att renovera hallen i mitt hus. 1800 tal torpargrund med venthål. Inga fuktproblem idag. Det drar kallt ngt fruktansvärt genom golven. Min tanke är vattenburen golvvärme + isolera golvet. Det blir LK´s färdiga skivor, + flytspackling + armering och klinker. Under så struntar jag i plast och isolerar minst 20 cm med lämplig isolering. Detta borde fungera? Något jag bör tänka på?

Tack
 
jag gjorde ungefär liknande i mitt torp då jag fixade badrum. Det man ska tänka på är att:
-Gräv ut ordentligt under torpargrunden så det blir bra mellanrum för ventilerande luft.
-Du måste regla upp ordentligt i bjälklaget. Oftast är det mer än cc60 i de gamla husen. För klinker etc bör du ha cc30.
- lägg vindpapp på trossbotten och den isolering du får plats med.
- innan du lägger flytspackel +klinker bör du ha ett bra rejält underlag tex av trä 25 mm och så våtrumsgipsskiva för golv.

Jag gjorde mitt badrumsgolv för ca 1 år sen och än funkar det...
Resten av huset har fått vanlig ekofiber isolering och trägolv.
 
Tack för svaret!
 
Våtrumsgips låter både onödigt och väldigt dyrt. Golvspån + flytspackel med armering i. Funkar bra både i hall och badrum. Ska du använda gips måste det i så fall limmas med speciellt lim för att ha någon förstyvande verkan.
 
Precis gipset kommer jag att hoppa över. Men det var nog bara med i tipset med tanke på att han beskriv sitt badrum osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.