Vi vill bygga ett trädäck - 6x4 meter - där ena långväggen utgörs av fasaden på huset och de två 4m-gavlarna utgörs av befintliga fast förankrade betongmurar (mörkgrå) som går ut från huset. Se bifogad skiss.


Taket går ut ca 2 meter över det planerade trädäcket dvs på inre halvan kommer det inte att falla någon snö om det inte blåser väldigt stark västlig vind (för beräkning av snölast...)


De innersta 180 cm av utrymmet omges av husvägg på tre sidor (orange), det är alltså en "pergola", och ca 150 cm under markytan är husets betonsula. Huset är murat av lättbetong.


Vi har nyligen dränerat om. Dräneringen (gröna rektanglar) är grävd under den innersta metern av de två betongmurarna. Jorden längst inne vid husets fasad har också blivit uppgrävd eftersom källarväggarna har isolerats utvändigt.


Där jorden har blivit uppgrävd kommer den förmodligen att sjunka undan ca 20-30 cm vad jag läst vilket gör det ganska olämpligt att sätta plintar i marken där.


Min tanke är att fästa två bärlinor (röda) mellan betongmurarna i mitten dvs ca 2 meter ut från fasaden och längst ut och sedan fästa 9 st 45x170 (?) reglar cc60 med balkskor i husväggen och låta dem gå ut över de två bärlinorna. Trädäcket skall sedan läggas av 28x120mm trall, tryckt virke.


Fråga 1 - kan detta göras utan att sätta plintar i mitten av bärlinorna för att stötta upp dem eftersom dessa annars får ett spann på ca 6 meter?


Fråga 2 - vilken dimension behöver man i så fall på bärlinorna om man använder
a) "vanligt" tryckt virke NTR/AB
b) limträ (är det ens lämpligt att använda utomhus under ett trädäck?)
c) Stålbalk (kanske I-balk HEA 140 eller 160?)
altanritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
...ingen som har någon aning / förslag / idé?
 
Varför inte köra två bärlinor i 220x45 (2 meter mellanrum) med en plint i mitten på varje och sedan 195x45 som bärreglar?
Då blir det stabilt och du behöver endast ordna med två plintar.
 
  • Gilla
avindal
  • Laddar…
Tack Joey, det blir nog två bärlinor i mitten av bygget + en längst ut (och en i väggen för att fästa reglarna i). Lite innanför ytterväggen på huset har det nämligen suttit två pelare som hållt uppe takstolarna - där har vi istället satt en limträbalk och tagit bort pelarna. Däremot är fundamenten till pelarna kvar och de är murade ända ner till sockeln / sulan. Så jag tar nog och gräver ner till fundamenten och sätter plintar ovanpå dem. Sedan sätter jag en bärlina till lite längre ut (där jag inte har grävt för dräneringen) med en plint i mitten under. Kostnadsökningen för den extra bärlinan blir försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.