Har en whirlpool frys som är cirka 6 år gammal med självavfrostning. Det har strulat lite det senaste och servicegubben bad mig frosta av frysen i 24 timmar först. Jag drar ut skåpet o kollar så att allt ser ut bakom skåpet också. Där ser jag att frysen har en så kallad droppskål där överflödigt vatten sipprar och och tanken är väl att det skall avdunsta. Dock är skålen full upp till bristningsgränsen. Skall den verkligen vara det? Bör jag försöka få ut lite vatten?
 
Detta är väl en skål som sagt, så om du inte försöker att få ut vattnet ur den så kommer det resultera i vatten på golvet.
 
Töm den helt...
 
A
det finns väl anledning till att misstänka att din självavfrostande Whirlpool inte har lyckats med detta så bra utan att evapuratorn har varit så full med snö att luftspridningen helt eller delvis upphört.
När du stänger av för avfrostning så kommer snön så småningom övergå till vatten och rinna ut i skålen
skålens storlek räcker oftast till med råge men när inte skåpet själv lyckas med avfrostningen blir det lätt upp till kanten eller tom rinner över.
Har du tur kommer skåpet att fungera korrekt efter detta men risk för att det återkommer kan inte uteslutas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.