Hejsan

Jag är väldigt sugen på att skaffa en robotklippare så att jag kan göra annat och så att gräset blir klippt även om man är på en veckas semester nånstans.

Tomten är på ca 500m2 och lutar inte och jag kan tänka mig att betala ca 10 000kr för klipparen.
Jag är en total nybörjare och har ägnat dagen och att läsa igenom lite trådar här på forumet.

Bosch Indego verkar ju spännande men så läste jag den här recensionen...
Ingen skugga över
cheapy, hyfast snabb leverans av den näthandade klipparen. Däremot är inte
gräsklipparen färdigutvecklad. Alldeles för känslig för ojämnheter i
gräsmatttan. Detta gör att den stannar och kräver omstart p.g.a. att "maskinen
blivit upplyft" Detta i sin tur kräver inmatning av PIN-kod som är trassligt
p.g.a en långsam processor, denna ska sen "ladda kartor" och hålla på en bra
stund innan maskinen sen går igång. Om den sen snurrar runt så kan framhjulens
vridning i sig orsaka en falsk lyftning och så är man där igen... Det går kanske
en gång på 10 som den kommer tillbaka själv utan missöden. Den klarar inte
heller riktigt att komma rätt i laddaren alla gånger. Plattan är för kort så
maskinen kommer inte in rakt i laddaren. Om den träffar fel så tolkar den det
som ett hinder och går ett varv till med lågt batteri för att hitta
laddaren...En del finjusteringar har gått åt. Det är trist att se att en så dyr
maskin har sådana brister. Förutom att den beter sig konstigt när den ska hem
och gå extra varv eller avbryta och börja om så kan den även bete sig märkligt
när den klpper eller ska börja klippa. Den kan köra runt en hel del utan att
rotera knivarna innan den bestämmer sig för att klippa.
Hur som helst klara
brister, dock bättre än Workx:en som jag hade förra året. Får väl hoppas att jag
kan få ny programvara där lyftgivaren är fördröjd 2 sekunder. En del topdress
till gräset gör förhoppningsvis nytta också. När den väl klipper så gör den det
bra, den är stark också.
Vad tycker ni? Skall jag ändå slå till på en Bosch eller finns det andra klippare jag bör titta på istället? Ingen av mina grannar har robotklippare (än).

Mvh... /Jonas
 
Titta gärna på Gardenas minsta. Tror den heter I40.
Det ska visst vara samma klippare som Husqvarna.
Ett etablerat märke med många års erfarenhet.

Vill du komma billigare undan så fundera på Landroid M.
Säljs för runt 8.000. Det krävs dock att dina grannar inte har en robot inom ca 4 meter.
 
Jonas,

Var hitta du den informationen angående Bosch?
 
"Spännande" var en träffande och klockren beskrivning av Boschen, ska man sammanfatta den med bara ett ord så är den just det, på gott och ont. ;)
 
Ja det var det men jag undrar vad han mena med.
"Hur som helst klara
brister, dock bättre än Workx:en som jag hade förra året."
 
Nästan alla hans problem han beskriver baserar sig på att framhjulen låser sig i "lyftläge" vid ojämnheter, vilket det finns en mycket enkel fix för om han hade läst Bosch-tråden först. ;)
 
Ja nu mena jag närmast det här,
Dock bättre än Workx:en?
 
matspeter skrev:
Titta gärna på Gardenas minsta. Tror den heter I40.
Det ska visst vara samma klippare som Husqvarna.
Ett etablerat märke med många års erfarenhet.

Vill du komma billigare undan så fundera på Landroid M.
Säljs för runt 8.000. Det krävs dock att dina grannar inte har en robot inom ca 4 meter.
Då tror jag mer på HQ AM305 som Gardenan är kopierad från men som har högre kapacitet 500 +- 20%, Gardenan har 400 +- 20%. Men är det hela tomten som är på 500 kvm eller har du så mycket gräsmatta? Om det är hela tomten så lär du ju inte ha mer än 300 kvm gräs och då funkar ju Gardenan fint.
 
Chappe 4 skrev:
Ja nu mena jag närmast det här,
Dock bättre än Workx:en?
Han har väl haft en Worx Landroid helt enkelt som han inte var nöjd med. Vet några stycken på förra årets tråd som lämnade tillbaka sina av olika anledningar. Denna killen verkar dock väldigt kräsen eftersom inget han provar verkar vara bra nog ;).
 
M J skrev:
Nästan alla hans problem han beskriver baserar sig på att framhjulen låser sig i "lyftläge" vid ojämnheter, vilket det finns en mycket enkel fix för om han hade läst Bosch-tråden först. ;)
Kanon om det finns en lösning... jag får väl plöja igenom hela tråden för att hitta den där lösningen men om nån hinner så tipsa gärna här om vad den består i.

Säg om jag skulle utöka budgeten lite grann till säg 11 500kr och det skulle stå mellan t.ex. dessa... nån som man bör satsa på? Boschen eller varför inte Stiga 125... den verkar väl bra... eller?

1. Gardena R40 LI
2. Bosch Indego
3. Husqvarna 305
4. Stiga Autoclip 125

Sorry ifall jag ställer dumma frågor men det är verkligen en djungel. Kan förresten tillägga att jag är lite rädd för rakblads-metoden... skulle hata att trampa i ett avbrutet rakblad.

Mvh... /Jonas
 
Vi var i samma sits och valet föll på en Stiga 125. Valde främst mellan Stigan och Hq 305/ Gardena men grannens utlåtande över den lilla Husqvarnan (den jobbade "ihjäl sig" på hans matta som är ungefär samma storlek som vår, strax under 500 m2) gjorde att vi valde Stiga.

Vår 125:a har snart gått två veckor och den funkar fint. Programmerad till två pass på totalt 9 timmar och det har inte varit några problem för den att hålla undan gräset fint.
 
Buffelko skrev:
Vi var i samma sits och valet föll på en Stiga 125.
Kul! Har 125:an klarat sig själv eller har du behövt hjälpa den på traven ibland? (typ om den har fastnat eller nåt)
Nån 125-ägare här som har nån uppfattning om ifall den skulle klara sig 14-dagar utan strul ifall man skulle åka på semester eller nåt?

Mvh... /Jonas
 
Jo den har fastnat några gånger de första dagarna, en håla där en häcklats stått som behövde fyllas lite men nu har den inte fastnat. Får jag bara gjort i ordning studsmattans ben också så kommer den inte ha några problem. Den klara studsmattan 9 gånger av 10 men ibland hakar den upp sig på rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.