Jag skall köpa nya fönster och bor ganska nära järnvägsspåret. HUset är oisolerat med väldigt lite isolering på vinden och gamla fönster. Kommer lägga på ca. 400mm lösull på hela vinden och byta fönster. Har byggt på ytterväggarna med OSB och gips vilket har förändrat klimatet väligt inne. Mycket tätare nu. De gamla fönsterna är tunna 2 glas (1+1) som är i väldugt dåligt skick. SKall beställa nya Traryd eller elit och då ligger ljudreduktionen på 35db. Frågan är hur bra det dämpar eller om man skall betala till för en dämpning på 39db?

Förstår att detta är efter tycke och smak. Vi störs inte direkt av att det kör tåg förbi och man tänker inte på det när man sov. Så spontant känns det som att standard räcker. Men hur bra ljuddämpning är det?
 
I mitt nybygge har jag treglasfönster med U 1.1 (träfönster med alubeklädnad) och jag är imponerad över hur pass väl de isolerar mot ljud.

Om du inte störs idag med dina 2-glas så tror jag inte du behöver lägga extra pengar på ljuddämpning, det lär bli en stor förbättring ändå av fönsterbytet.
 
Det är viktigt att dreva fönsterna med mineralull och sedan bottningslist och mjukfog på insidan för att få så optimal ljudreducering som möjligt.
 
Tror också att bytet komemr göra stor skilland. Och att betala till för något som jag inte tror är eller blir etts tort problem. Vill mest höra andra som bor i liknande förhållande. Att byta glas senare känns inte rimligt. Skall det göras så är det när jag beställer fönsterna. Första tanken var att ha det på sovrummen. Men ingen reagera idag på tågen. Då tänkte vi vardagsrummet. Fönsterdörr och 5 fönster. Är det någonstans man hör det så är det när man tittar på tv med låg volum. Men om standard gör tillräkligt är svårt att veta.

Täta är viktigt. Och då kommer man in på en annan spect. Att sätta extra ljudreducerande glas och sedan välja fönsterventlier i vardagsrummet kanske inte känns helt smart. Fönsterventlierna påverkar både uvärde och ljudreduktionen. Så det kanske avgör saken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.