Ska montera en bärlina mot träfasad till altanen jag bygger. Har tänkt sätta 2st franska träskruv 10x120mm ungefär var 50e cm. Bärlinan kommer att vara 7m lång.

Jag antar att man måste pricka reglarna med franska träskruven, eller räcker det att bara sätta dem varje halvmeter rätt in?

... Om så är fallet undrar jag också hur man lokaliserar träreglarna bakom träfasaden?
 
Breddvid fönster och dörrar brukar ju finns reglar. Där fäste då jag min bärlina när jag byggde altanen.
 
Du borde väl kunna se var panelbräderna är spikade.
Eller är de spikade i något annat?
 
  • Gilla
Lennyb och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Du borde väl kunna se var panelbräderna är spikade.
Eller är de spikade i något annat?
Så gjorde jag. Knackade även på fasaden och det lät ihåligt mellan reglarna. Det var en markant skillnad bredvid spikraden.
 
Lägg in en bild på fasaden där du vill sätta din bärlina så kan säkert någon tala om hur det borde vara. :)
 
KnockOnWood skrev:
Du borde väl kunna se var panelbräderna är spikade.
Eller är de spikade i något annat?
Förhoppningsvis är de inte spikade i regeln, då det borde innebära att man inte har någon luftspalt. Med de är kanske spikade på en 28x70 som i sin tur är spikad i regeln.

Jag hade utgått från att du har regel vid fönstret och sedan reglar på cc60.

Spikhuvudet på panelbrädan kan du använda för att bestämma höjden på den franska (jag utgår från att du har stående panel), så du drar den franska genom panelbräda + glesen och räkna ut så den även sitter i regeln.
 
Den ljusa turkosa strecket visar var det är spikat, men som Nimhed sa är ju ev. panelen spikad i en 28x70 och den räcker väl inte att fästa i?

Det är 130cm från husknut till altandörren. Kan det vara så att det sitter en stående regel till vänster om altandörren?

hitta_barlina.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett alternativ är att bulta fast en bärare i grunden istället. Sätta balksko på lämplig höjd så du kommer upp i rätt nivå.
Vad har du för mått från grund till panelbräda?
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
En annan fundering jag kommer att tänka på när jag ser bilden; måste du fästa altanen i huset? (Kanske någon regel jag missar om att altaner måste vara fästa i huset för att vara bygglovsbefriade exempelvis...?) Om underlaget för stenplattorna är fast och fint, varför inte låta plattorna ligga kvar och ställa en plintrad på stenarna närmast huset? Hur har du tänkt dig resten av konstruktionen?
 
Redigerat:
Resten av altanen sitter på 19st nedgrävda plintar och den går även runt hörnet på huset. Tog fotot så plintarna inte syntes.

Kanske får bli en extra plintrad då utan för huset, eftersom det verkar mer klurigt att fästa bärlinan rätt än vad jag trodde.

Litade blint på Byggmax altanfilm där dom bara sätter franska träskruv rätt in i fasaden med 50cm mellanrum. ;)
 
Redigerat:
Om du kan kika in i krypgrunden kan du förmodligen se på vilken höjd du har syllen.
Den är perfekt att skruva i då den ju sitter på samma höjd runt hela huset ;)
Om du inte kan/vill krypa in där så kan du ta och borra med ett smalt långt borr flera hål vertikalt tills du hittar syllen.
 
Strunt i att försöka hitta någon stående regel, bakom den undre spikraden har du ju spikläkt sen med 99% säkerhet en syll.
Så skruva dina franskaskruv i syllen och sätt någon kortare skruv typ 6x80 i överkant in i panelen!
 
  • Gilla
Linus "Boye" Ståhl
  • Laddar…
På 4 av 5 altaner som bärlinan är fastskruvad i fasaden börjar fasaden att se ut som fan efter ett tag, sen när man vill måla eller byta nån bräda blir det inge kul.
Nej, jag hade funderat på att inte sätta fast den i fasaden utan ta ha en plintrad eller bör räcka med en upp-pallning på plattorna under bärlinan närmast fasad och lämna altanen 10 mm från fasaden.

//
 
Självklart så måste du ha en plåt upp på panel och ut på trallen en bit. precis som du måste ha över dörrar, fönster och allt annat du fäster i fasaden, inget man slipper vid en altan som monteras nära huset.Enklaste på just ditt hus blir nog att såga med sänksågen, 15grader i vinkel, ca 26mm djupt och ungefär 15cm över färdig trall.
Lockpanelen försvinner och du får ett spår i dom undre brädorna, i spåret får man sen ta en bockad plåt som går jäms med panelen sedan ut över trallen.
(Tyvärr) det ända sättet att göra det rätt och riktigt på så panelen håller lika länge som trallvirket!
 
Eeeh... jag har aldrig sett en altan som har en plåt i vinkeln mellan fasad och trädäck. Hur menar du att det skulle skydda? Du orsakar ju snarare en större risk för fuktskador genom att såga ett spår i fasadbrädorna!?
När man sätter en plåt över dörrar och liknande så handlar ju det om att man har en risk för att regnvatten ska komma innanför fasaden/karmen eftersom du där bryter det tätskikt som fasadbrädorna utgör. Sätter du en altan vid huset finns ju ingen anledning att såga hål i fasaden som du föreslår.
Det Torpalainen är inne på (antar jag...?) är väl helt enkelt det naturliga slitage som blir av väder och vind och som åtgärdas genom ommålning med jämna mellanrum. Inte att det trängt in vatten i fasaden. Skruven som används för att fästa en bärlina är ju det enda som bryter det tätskiktet och det lilla kan ju knappast orsaka mer än marginell skada.
Jag hade nog snarare sett till att konstruera altanen så att det lätt gick att lossa/lyfta bort de tre innersta trallen för att kunna komma åt att måla om fasaden hela vägen ner och samtidigt undvika att kladda ner trallen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.