Spelar ingen roll vad man kallar det, säljaren och köparen måste ändå komma överens.
 
  • Gilla
kindvall
  • Laddar…
-MH- skrev:
Spelar ingen roll vad man kallar det, säljaren och köparen måste ändå komma överens.
Precis.
Får mig osökt att tänka på när vi sålde en bil häromveckan, och den första som ringer när annonsen är 10min gammal frågar "Vad är zizssta priset ?".

"Sista priset" måste ju vara den slutliga prislappen, alltså priset där säljare och köpare blev överens. Och vad den är vet man inte förrän efteråt.

OT: Besvärlig som jag är, spelar jag dum och frågar jag alla som ringer och frågar efter "zizssta priset" vad de menar med "sista priset" och förklarar att inte ens jag vet vad det sista priset blev förrän bilen är såld. Påfallande många (nästan alla) blir då helt ställda och får inte ihop det själva heller. Resten blir arga på mig, men de skulle aldrig köpt bilen i alla fall. Det är jättekul....:).
 
JAK2011 skrev:
God kväll,

Bor i sthlm och har på senaste tiden konstaterat att s k "budgivningar" i själva verket är luftprocesser.

Mäklaren går ut på ett pris, säg 4,5 MSEK i acceptpris, efter ett antal visningar får man in ett bud på 4,2 MSEK detta bud ligger sedan vecka i veckor. Det är inte direkt vad jag kallar "budgivning". Som köpare hade jag dragit tillbaka budet efter några dagar. Finns det en till spekulant så kan mäklaren lugnt och stilla ringa till mig så det kanske kan bli en riktig budgivning medan jag kikar vidare...

//J
Ibland ser ens egen tolkning av verkligheten ut på ett visst sätt men andra faktorer kan ligga bakom som inte syns vid en första anblick.

Kan tex vara en andra "omgång" med mäklare nr 2. Den första lovade guld bara för att få in objektet. En oerfaren bedömning av marknadsvärde gjorde att bostaden förblev osåld. Så kommer då mäklare nr 2 med erfarenhet och kunskap men "värderar" bostaden till ett mer marknadsmässigt pris. Resultatet är då en besviken säljare som vill begära ett högre pris än den nyvarande mäklaren. Mäklare nr 1 har pumpat upp säljarens förväntningar på tok för högt.

Tyvärr finns det även många säljare som minst sagt beter sig märkligt. Eftersom vi inte har kunskap eller insyn i detta specifika fall är ju allt bara gissningar och slutsatser baserat på tro!
 
JAK2011 skrev:
Priset på fastigheter styrs bara av priset på pengar och tillgången på kapital, inget annat.

Det är min åsikt.
Hade den teorin varit korrekt så hade ett hus på Lidingö kostat lika mycket som ett hus i Åsele.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
JAK2011 skrev:
Priset på fastigheter styrs bara av priset på pengar och tillgången på kapital, inget annat.

När dessa ändras, tillgång på kapital är det som strypts på senare tid, påverkar detta prisbilden. Det är pga detta som mäklarna ändrat sin strategi med att byta lockpris till (ja vad ska man kalla det) "önskepris". Jag tycker det är lite fånigt när man lägger ut ett accepptpris på 4475, får ett bud på 4200 (-6% på utgången) som ligger i 3-4 veckor. Jag vet dessutom att toppen i området för ett finare objekt är 4600 då marknaden var galen (läs hög tillgänglighet på kapital). Att då inte acceptera ett 6 % lägre bud är ganska korkat. Att ligga kvar med ett osålt objekt över en längre period lär knappast göra objektet mer attraktivt...

Det är min åsikt.
Det beror väl på varför man säljer.....om jag skulle sälja mitt hus nu så skulle jag hellre bo kvar än att sänka mitt acceptpris....

Jag skulle kunna vänta länge på rätt köpare....
 
Att ta ett års ränte- och driftkostnader kan vara en väldigt bra affär jämfört med att sälja i ett dåligt läge, fast det är ju samtidigt en chansning eftersom man inte vet vilket håll marknaden är på väg till. I samband med förra finanskrisen sålde vi en lägenhet och den fick stå tom i flera månader innan vi fick ett acceptabelt bud. Det var en väldigt bra affär, vi fick ut ungefär 50000:- mer än de andra buden men fick ta kostnader på avgifter på ca 7500:-.
 
pelpet skrev:
Att ta ett års ränte- och driftkostnader kan vara en väldigt bra affär jämfört med att sälja i ett dåligt läge, fast det är ju samtidigt en chansning eftersom man inte vet vilket håll marknaden är på väg till.
Ser att huspriserna i riket gått upp 2% senaste året. Täcker ungefär lånekostnaden.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Ser att huspriserna i riket gått upp 2% senaste året. Täcker ungefär lånekostnaden.
Om man inte har några lån då?
 
Då är det alternativavkastningen av det bundna kapitalet som det täcker. Säg 2%. ;)
 
Priset på fastigheter styrs av tillgången av kapital relativt sett, dvs säga en villa med sjöläge på Lidingö betingar ett högre pris om tillgången på kapital är högt och vice versa. Men det behöver jag väl inte förklara för er här på forumet. Att försöka sig på och förenkla verkligheten kan ibland vara komplicerat…
 
Nimajneb skrev:
Hade den teorin varit korrekt så hade ett hus på Lidingö kostat lika mycket som ett hus i Åsele.
Priset på fastigheter styrs av tillgången av kapital relativt sett, dvs säga en villa med sjöläge på Lidingö betingar ett högre pris om tillgången på kapital är högt och vice versa. Men det behöver jag väl inte förklara för er här på forumet. Att försöka sig på och förenkla verkligheten kan ibland vara komplicerat…
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Då är det alternativavkastningen av det bundna kapitalet som det täcker. Säg 2%. ;)
Ja precis innan jag tryckte på "skicka svar" knappen insåg jag nog att det skulle blir din replik ... ;)
Och du har rätt i det.


Förresten hade jag en diskussion i helgen med en som ansåg att den ved han eldade med var helt gratis.
Vi nådde aldrig varandra i den diskussionen. ;)
 
-MH- skrev:
Ser att huspriserna i riket gått upp 2% senaste året. Täcker ungefär lånekostnaden.
Ja, det resonemanget håller under förutsättning att:

- Jag inte sitter med dubbla lån, då måste priset gå upp med säg 150% av min låneräntekostnad
- Jag inte spekulerar med mitt egna kapital, redovisar följande exempel:
Pelle Svensson äger en villa som han köper för 4,5 MSEK, han har en egen kontantinsats på 675 tkr, dvs en solvens på 15% för att slippa betala topplåneränta. Efter två år vill Pelle byta boende och köper et nytt hus som han vinner budgivningen på för 4,5 tkr. Pelle går ut med sitt gamla hus med acceptpris på 4,6 MSEK för att täcka sina lagfartskostnader i det nya huset. Pelle tar ett s k brygglån och betalar räntor under säljprocessen på 3825 + 4500 dvs 8325 tkr. Pelle är iskall och litar på mäklarens värdering, grannen fick ju 4,6 i våras. Pelle har visning, få spekulanter dyker upp och till slut lägger en spekulant ett bud på 4,3 MSEK, alldeles för lågt för Pelle. Han måste ju ha 4,6 MSEK för att kalkylen ska gå ihop, detta trots att 4,3 MSEK endast är 6,5 % lägre än vad Pelle vill ha.

Pelle börjar fundera över sin situation, att betala räntor på över 8,3 MSEK över sommaren eller sälja för 4,3 MSEK och endast ha en kontantinsats på 325 tkr i nya boendet vilket innebär topplån och hög amortering. Pelles kontantinsats har minskat med 52 % totalt p g a den negativa hävstången. Att betala räntor över sommaren på 8,3 MSEK innebär att frugan och barnen får stanna hemma över sommaren då alla rörelsepengar hamnar hos banken. Jobbigt läge men en verklighet om man sitter med för hög belåning...
 
JAK2011 skrev:
Priset på fastigheter styrs av tillgången av kapital relativt sett, dvs säga en villa med sjöläge på Lidingö betingar ett högre pris om tillgången på kapital är högt och vice versa. Men det behöver jag väl inte förklara för er här på forumet. Att försöka sig på och förenkla verkligheten kan ibland vara komplicerat…
Nja, det saknas en massa parametrar i ditt resonemang så jag förstår att du inte kan/vill försöka beskriva din teori närmare.;)
 
JAK2011 skrev:
Ja, det resonemanget håller under förutsättning att:
Vilket resonemang syftar du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.