Det har strulat till sig, så maskinen kommer inte förrän v. 21. Nåja, det får man ta när man vill köpa på internet för att komma undan billigare.

Jag vill ändå passa på att redogöra lite för resultaten av mina efterforskningar och egna spekulationer när det gäller högtrycksvättar generellt:
Det börjar som de flesta vet med en motor som driver en kolvpump. Så länge man inte stryper flödet efter pumpen bildas inget övertryck, och motorn belastas lågt.

När man börjar strypa flödet, vilket sker längst fram i munstycket, byggs det snabbt upp ett hydrostatiskt tryck i vätskan, och motorn får jobba hårdare. I vissa tvättar styr man trycket genom att variera strypningen längst fram i munstycket, och i andra konstruktioner reglerar man hur stor del av flödet som går ut i slangen, och hur stor del som går runt i en by-pass-slinga i själva pumpen. Den regleringen kan mycket väl vara tryckstyrd.

När vätskan passerar strypningen kommer den att accelerera och tappa sitt hydrostatiska tryck. Före strypningen har vätskan alltså ett energiinnehåll per tidsenhet (effekt) som kan skrivas P= p * Q, där Q är volymsflödeshastigheten. (l/sek,liter/h eller hur man nu vill beskriva det). Efter strypningen finns inget hydrostatiskt tryck kvar, och vi har i stället fått en hastighet och ett volymsflöde. Och givetvis lite förluster i munstycket.

Vissa tillverkare beskriver volymsflödet som pumpen kan generera utan tryckuppbyggnad, vilket i praktiken är detsamma som obelastat varvtal x slagvolym. Andra uttrycker maxflöde vid maxtryck. Det senare är det seriösa sättet att beskriva tvättens prestanda.

Ett intressant sätt att jämföra olika tvättar är att titta på den upptagna effekten och jämföra med den påstått avgivna. Den avgivna effekten, om man uttrycker Q i [l/min] och p i [bar], är p*Q*1,67 (w)

De ganska dyra tvättar jag har tittat på har en verkningsgrad (Avgiven effekt/Ingående effekt) på omkring 80%.

Om man har en mycket hög hastighet på vattenstrålen efter munstycket, i praktiken en tvätt med högt tryck och litet flöde, kommer strålen snabbt att tappa effekt, när den lämnat munstycket. Det mesta bryts upp till en vattendimma som snabbt bromsas av luften.

Min slutsats är väl egentligen att man kan titta på ingående effekt för att bedöma tvätteffekten hos en (kallvatten)högtryckstvätt, eftersom jag är övertygad om att tillverkaren på ett någorlunda vettigt sätt avpassar strypningen till motorns effekt så att man får en så bra rengöringseffekt som möjligt.

Edit to add: -Självklart skall man leta efter en tvätt med så hög effekt som möjligt med hänsyn taget till begränsningar i vatten- och strömtillförsel.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Tittar jag på 23 modeller i kärchers kompaktklass för proffs (hd serien) så verkar din tes stämma. Högt effekt följs av högre vatten kapacitet och tryck. Större motor i kraftfullare modell. Men, att elektrisk effekt skulle vara en signifikant parameter även mellan fabrikat i en jämförelse......den gång jag haft möjlighet att jämföra har det inte stämt men det är också en mätning och en subjektiv analys.

Den intresserade går till när,aster kärcher-center och ber att få jämföra en stor k-modell med motsvarande effektstarka hd-modell. Då får vi svaret. Kärcher själva hävdar (förstås) att hd-serien är överlägsen även vid på pappret jämförbara parametrar....
 
Kränzle specar dessutom upptagen och avgiven effekt i watt!

1152TST 2,8kW in, 2,0kW ut. Hydraulisk effekt beräknad enl spec: 2,2kW 10l/min 130 bar.. Vid 133 bars tryckbegränsning i pumpen (fabrik) blir flödet 9,2 l/min med medföljande 042-munstycke och hydrauliska effekten blir mycket riktigt 2,0kW som angivet!

Motorn drar då bara 2,6kW varför jag har ställt upp trycket till 140 bar 9,6l/min dvs INGEN bypass med 042-munstycket utan fullt flöde i munstycket. Motorn drar då 2,8kW. :)
9,6l/min är vad pumpen ger utan munstycke och fritt flöde.

Provade foam-lance med då stack trycket upp till 150 bar och effekten blev för hög, så har justerat stoppet så att den bypassar vid 140 bar.

Uppmätt hydraulisk effekt vid munstycket är dock bara 1,6kW eftersom keminjektorn stjäl ca 40 bar!!

Därför om man köper en Profi-modell får man mycket mer effekt ute vid munstycket!
T.ex. Profi 16: In 3,2kW. Ut 2,5kW. Och detta går direkt till munstycket...

14% mer effekt in ger alltså 56% mer effekt vid munstycket tack vare keminjektor på sugsidan.
Vill ha en Profi 175, då jag får 3,0kW ut ur munstycket!

PS. "Alla" tvättar av konsumenttyp har keminjektorn på högtryckssidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.