Hej.
Jag kan börja med att säga att jag har gymnasieutbildning i elinstallation så jag har lite koll när det gäller el, men någon sån här termostat har jag aldrig kopplat in och skulle behöva lite hjälp med det.
Manualen till termostaten hjälpte inte mig så mycket och jag vet att här finns många elproffs (y)
20130515_008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostaten ska styra ett termiskt ställdon till vattenburen golvvärme.
Ställdonet har en tvåledad kabel. (brun och blå)

Har jag förstått det rätt med att:
Inkommande el till N och L.
L byglas över till COM.
Ställdonets blå till N och den bruna till ON eller OFF (vilken av dem?)
 
230V, va? Termostater till vattenburen golvvärme brukar vara på 12V. Åtminstone alla som jag stött på.
Har du köpt termostaten själv eller? Har din rörmokare levererat den?

//Patrik
 
  • Gilla
WEmilw
  • Laddar…
Den där termostaten kommer göra att ställdonet bara kommer växla mellan "fullt öppen" och "fullt stängd", termostaten har inga mellanlägen. Om den ska kopplas på NO eller NC beror på ställdonet och ventilen, till vilket ändläge hamnar ställdonet och ventilen när den blir spänningslös och om du vill att ställdonet ska stänga eller öppna när inställd temperatur uppnås (stigande eller fallande).
 
Patrik_Hed skrev:
230V, va? Termostater till vattenburen golvvärme brukar vara på 12V. Åtminstone alla som jag stött på.
Har du köpt termostaten själv eller? Har din rörmokare levererat den?

//Patrik
Vad är det som säger att ställdonet skall styra vattenburen golvvärme?

Kan ju vara ett ställdon till vad som helst t.ex skall donet öppna en ventil när en viss temperatur uppnåtts eller ett fönster i uterummet när det blir för varmt.......
 
  • Gilla
WEmilw
  • Laddar…
roli skrev:
Vad är det som säger att ställdonet skall styra vattenburen golvvärme?

Kan ju vara ett ställdon till vad som helst t.ex skall donet öppna en ventil när en viss temperatur uppnåtts eller ett fönster i uterummet när det blir för varmt.......
Första meningen efter bilden.

//Patrik
 
Patrik 24volt är vanligast ;)

TS, prova och se om det blir rätt funktion... annars koppla om
 
el_richard skrev:
Patrik 24volt är vanligast ;)

TS, prova och se om det blir rätt funktion... annars koppla om
Samma lika, fast annorlunda. Kattskinnspänning. ;)

//Patrik
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Har du köpt termostaten själv eller? Har din rörmokare levererat den?
Rörmokaren levererade den. Jag ifrågasatte om jag verkligen behövde den. För jag ser ingen mening med att ha någon eftersom mitt värmesystem (bergvärme) i huset regleras av en tempgivarer i hallen. Så jag kan ju ändå inte reglera golvvärmen med termostaten om temperaturen i huset är uppe i den temperaturen som jag ställt in värmepumpen i. Jag kan ju bara reglera om jag vill ha det kallare i badrummet.
T.ex. om jag ställt in värmepumpen till att värma upp huset till 20 grader och det är 20 grader så cirkulerar ju ingen värme i systemet och då kan ju inte golvvärmen värma golvet om jag ställt in termostaten på 22 grader.
Rörfirman kunde inte ta tillbaka termostaten och dra av på priset då termostaten ingick i golvvärmepaketet. Så då får den bli installerad i alla fall.

Jag hittade en beskrivning av ställdonet på insidan av förpackningen. Som tur var hade inte rörmokaren kastat den.
20130516_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då såg jag att det fanns olika modeller. Vissa var NO och några var NC.
Så då snurrade jag runt på ställdonet och såg att det var en NC-modell :)
20130516_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen hittade jag de här kopplingsschemorna till cirkulationspumpen. Där kopplar de in ställdonet på NO :confused:
20130516_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smått förvirrande, men jag kopplar in allt som på den nedre schemat fast in på NC. Eller har någon nått att säga om det?

En sak som jag också funderar på. Kan man verkligen ha två cirkulationspumpar kopplade på samma system? Jag tycker det känns knasigt.
Har rörfirman lurat på mig en massa grejer som jag inte behöver??
 
För att få 20 grader i huset när det är svinkallt så kanske bergvärmepumpen måste leverera ut en högre temperatur än vad golvvärmesystemet är byggt för, därför shuntas en del av vattnet i en mindre del av radiatorkretsen runt för att stanna kvar i golvvärmeslangarna, detta för att hålla nere tempen så att inte golvet blir för varmt..
Blev detta begripligt?! :)
 
Jag menar naturligtvis i fall där vattenburna radiatorer och golvvärmesystem på samma ledning..
 
Okej. Ja, golvvärmesystemet är på samma ledning som radiatorerna.
Men nu blev ännu mer fundersam på hur jag ska koppla så att golvvärmen fungerar optimalt :confused:
 
kolla me nån pålitlig röris, de brukar hålla på med detta! :)
Principen är väl att shunten skall öka varmvatteninsläppet från radiatorkretsen när termostaten kallar på värme, detta kan den göra i oändlighet om inte bergvärmen tillhandahåller nog varmt vatten för att rummet skall bli varmt..
Detta kan åtgärdas med en liten elpatron om max 500w som installeras i anslutning till den shuntade golvvärmen och är ett bra alternativ om komfortvärme önskas ex på sommar när bergvärmen mest bara producerar varmvatten!
Fråga hellre om detta är en ekonomisk lösning för det vet jag inte..
 
Koppla in termostaten. Annars får du 60 grader i golvet på vintern... och det vill du inte.
 
Patrik_Hed skrev:
Första meningen efter bilden.

//Patrik
Ja, se där. Ibland läser man inte tillräckligt mycket......:confused:
 
el_richard skrev:
Koppla in termostaten. Annars får du 60 grader i golvet på vintern... och det vill du inte.
Jo jag ska koppla in den, men hur?

Ska ställdonet vara öppen eller stängd när cirkulationspumpen går?

Ska cirkulationspumpen gå när temperaturen nått det inställda termostatvärdet eller innan?

:banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.