Hej,
Jag bor i lägenhet och håller på att renovera mitt kök.
Har tänkt att fälla in spottar i en "fläktkanal". Se överkant bild1.
2013-05-10 08.52.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I den här fläktkanalen har man sedan isolerat själva fläktröret som är kopplat till centralsystemet. Jag har tänkt att sätta in comfort led 8W från Hide-a-lite då det är samma led som jag kommer ha i taket. Saken är den att spott-kåpan som man behöver ha om man skall ha LED:en i ett utrymme som är isolerat är lite för stor för att få plats i utrymmet som syns på bild 2.
2013-05-14 18.18.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lösning på detta skulle kanske kunna vara att skära ut för 45x45 regeln till vänster på bild2. På bild3 har jag markerat hur man i så fall skulle beskära kåpan. Skulle detta fungera bra?
2013-05-14 18.21.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad tror ni? Hur skulle ni ha gjort? Är det bättre att välja en annan spot-typ som har mindre inbyggnadsstorlek? Jag har dock fäst mig väldigt hårt på att ha just 8W comfort led från hide-a-lite.

Uppskattar alla synpunkter!

Mvh,
Martin
 
Redigerat:
Varför skall du ha kåpa över spoten? Så som jag tolkar reglerna så behövs en kåpa över spoten när man har lös isolering (eller annat material) som kan komma åt detaljer eller minska avståndet så att spoten blir för varm eller antänder materialet. Här har du ju isolering som hålls fast av ett nät mot ventilationsröret. Det som gäller här är väl att det finns tillräckligt avstånd från spoten till annat material (skall framgå av installationsanvisningarna till spoten).
Behöver en ledspot ha likvärdiga kåpor som man "normalt" använder till halogenspotar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.