D
Jag avråder från Länsförsäkringar. Har dem (håller succesivt på att byta nu). Jag är missnöjd med dem av flera anledningar. Dels bonus-system som de inte har någon som helst koll på och inte kan redogöra för själva hur det fungerar (och dessutom hela tiden säger att man är på en bonusnivå när man i själva verket är på en annan), dels dattar de med försäkringsvillkoren, ena året lägger de till hussvamp i försäkringen med buller och bång (och reklam) för att ett par år senare smyga ut det ur försäkringen igen med betydligt mindre b&bång... Det var tack vare Byggahus tävling här på forumet som jag blev uppmärksammad på att jag inte längre hade något skydd. I en annan LF försäkring jag har så ingår Hussvamp, men till en maxkostnad på 1,000,000. Ringde LF och diskuterade detta och de sa att hussvamp-skador går väl aldrig på så höga kostnader, bara att såga bort lite brädor typ... Medan andra man talar med pratar om att riva huset, bränna upp tomten och börja om i ett annat land (typ, något överdrivet).

Hade en skada där LF (via entreprenör) satte in en avfuktare. Avfuktningsfirman kom och gjorde ett prov i maj och sa att det inte var riktigt uttorkat än och att avfuktaren skulle gå tills snickerifirman skule börja sitt arbete. Firman kom inte förrän på hösten. I slutet av juni ansåg jag att det var orimligt att avfuktaren skulle stå och gå hela tiden (avfuktningsfirman trodde säkert att snickarna skulle komma inom ett par veckor), så stängde av den. Ingen kom och hämtade avfuktaren, den var kvar långt in på hösten tills jag tröttnade och ringde avfuktningsfirman och sa åt dem att hämta den.

LF hade lovat att betala elräkningen för avfuktningen, men jag har ännu inte sett röken av någon ersättning för det. Istället hotade LF med att hyran av avfuktaren blev väldigt dyr, för den hade ju stått så länge hos mig... som om det var mitt fel? Så inför det hotet om jättedebitering av avfuktare, så gick jag med på att kvitta elräkningen mot LFs påhittade avfuktningskostnad.

Nej, nu har jag lämnat LF på fritidshuset och bytt till Folksam (tack Byggahus och Folksam!) och även tecknat mig för övergång till Folksam för "permanenthuset" och bilen. Nu har jag bara ett gammalt pensionssparande i LF (gamla Wasa) kvar, som de vägrar att flytta. Skönt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu vet jag ingeting om just Vardia, men skall man försäkra sig hos ett mindre "okänt" bolag så är det viktigt att kolla vilken nivå de har på skadereglering. Det har funnits inlägg här på byggahus där folk har fått betala konsultarvode för skaderegleraren (bolaget använde en 3e part som skadereglerare). En släkting var försäkrad i ett mindre bolag (som inte finns längre). Hyreshuset han bodde i brann. Brandkåren fixade hotell under brandnatten, efter att han fått hoppa från andra våningen minuterna innan brandkåren var framme. Hans skadereglerare tog som första beslut att inte ersätta hotellnotan. Och därefter nekade han konsekvent ersättning för fördyrad hyra (det tog 2 år innan huset var återuppbyggt), och överhuvudtaget alla ersättningar som gick utöver det skadade lösöret.

De större bolagen hade folk på plats redan när släckningsarbetet pågick, och de gick in med egna rökdykare och räddade lösöre, därefter höll de större bolagen regelbundna "stormöten" med sina försäkringstagare där de dels informerade om vilka kostnader man får ersättning för som man kanske inte tänker på, typ flytt av telefon. Dels höll de folk underrättade om återuppbyggnaden. Inget sådant från släktingens bolag.
 
Det är sant att man måste lusläsa villkoren vilket jag gjort. Vardia anv 3:e part för besiktning av skada. Finns dock inget om att man får betala konsultarvode, låter ju helt befängt
 
Martinmat skrev:
Det är sant att man måste lusläsa villkoren vilket jag gjort. Vardia anv 3:e part för besiktning av skada. Finns dock inget om att man får betala konsultarvode, låter ju helt befängt
Vardia använder Crawford och reglerar som de flesta andra bolag. Inga arvoden förstås ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.