A
pappskallen skrev:
För dom flesta av oss andra så är det en arbetsmarknadsåtgärd som gett bra resultat till billig peng!
Billig iom att den inte kostade något extra, men om man istället hade lyckats beskatta allt tidigare svartarbete utan att skattesubventionera hade man fått in en del pengar istället för att som nu gå +-0.

F.ö. var ROT inte bara till för att göra svarta jobb vita utan också var till för att folk skulle få mer balans i vardagen genom att kunna köpa tjänster och därmed få mer tid till arbete och fritid. Höjda totalpriser (alltså inte omfördelning mellan material och timpenning) motverkar det syftet.
 
bra-byggare skrev:
Billig iom att den inte kostade något extra, men om man istället hade lyckats beskatta allt tidigare svartarbete utan att skattesubventionera hade man fått in en del pengar istället för att som nu gå +-0. .
Absolut, men nu lever vi ju inte i den perfekta av världar....

bra-byggare skrev:
F.ö. var ROT inte bara till för att göra svarta jobb vita utan också var till för att folk skulle få mer balans i vardagen genom att kunna köpa tjänster och därmed få mer tid till arbete och fritid. Höjda totalpriser (alltså inte omfördelning mellan material och timpenning) motverkar det syftet.
Också sant, men utan att gå in och laborera i avtalsfriheten så styrs detta givetvis av utbud och efterfrågan precis som allting annat, dock så tror jag många unnat sig just denna tid iom. att man kansje lejer bort altanbygget, ommålningen av huset eller vad det nu kan vara.
 
Utbud och efterfrågan? Det är inte så enkelt när det kommer till hantverkstjänster.
Det är inte frågan om tangentbord det här.
 
Jo även om det är vad ni envisas säga extrema sällanköpsvaror så funkar det så ändå, tro mig jag har både fått vara med och sälja kronan för sjuttiofem kronor och kunna sälja den för två kronor.
Aktörer kommer och går ibland är det många om budet och ibland få, och när familjen Karlsson ska måla om sitt hus så kan dom höra av sig till både två, tre och fyra målare för offert. är det dåligt att göra så kommer priset pressas, är det mycket att göra så kommer prisnivån bli högre, svårare än så är det inte!

Skulle vara intressant att höra varför utbud/efterfrågan i detta fall inte funkar för dig när det gjort det för mig i över tjugo år.....
 
Problemet med ROT och RUT och momssänkning på restauranger är väl just att man subventionerar vissa näringar inom samhället medan andra förväntas klara sig på marknadens villkor? Många som driver RUT företag säger att de inte skulle finnas utan RUT vilket betyder att ingen vill betala vad det egentligen kostar för tjänsten. Är detta lika med "fri marknad"?

Jodå, jag har hört att ROT och RUT betalar sig. Det säger konsulterna som har anlitats av de som kom på idéerna och då måste det ju vara sant. Snart kommer de även att säga att momssänkningen också betalar sig i alla nya arbetstillfällen som skapats på restaurang gyllene måsen. (MCDonalds)

Dessa idéer infördes som krisåtgärder när finanskrisen rullade in 2008 och riktades mot områden där man förväntade sig hög arbetslöshet. Vårt företag, som förädlar råmaterial till produkter som exporteras inom industri och fordonsbranschen, områden där det faktiskt rådde akut kris med massuppsägningar, vi skulle klara oss själva. Nödlån togs fram och basunerades ut, men villkoren var så dåliga att SMS lån hade varit en bättre lösning. Vi halverade personalstyrkan till 800 man och körde ett stenhårt effektiviseringsrejs. Nu omsätter vi lika mycket som tidigare men med högre vinster p.g.a. lägre kostnader.

Varför skall vi subventionera "byggare", "städare" och "servitörer" (elak och grov generalisering) men inte företag som producerar varor som vi kan exportera och som kan inbringa nytt kapital till landet? Hur länge skall vi subventionera företagen? Vi kör idag så det knakar och finanskrisen 2008 har passerat sedan länge.

Risken med alla subventioner, för det är en subvention så länge inte hela samhället får samma förmåner, är att de tillslut motverkar sitt ursprungliga syfte. Denna punkt menar jag att vi redan passerat.

Om vi leker med tanken att ett jobb kostade 10 000 kr för mig som konsument innan 2008. Hälften var material och hälften arbete.
Med 50% ROT på arbetet så blir kostnaden för mig 7500 kr och för staten 2500 kr.

Nu tänjer vi på reglerna och sänker materialkostnaden till 2000 kr (inköpspris + transport). Arbetskostnad är 8000. Jag får betala 6000 kr och staten får betala 4000 kr. Ingen dum affär för varken mig eller för hantverkaren.

Nu tänjer vi mer på detta och jobbet som innan ROT kostade 10 000 kr höjs nu till 15 000 kr. Materialdelen är nu 2500 kr så hantverkaren tjänar 500 kr på mtrl. Arbetskostnaden är 12 500 kr och jag får nu totalt betala 8750 och staten 6 250 kr. Jag tycker fortfarande att jag gjort en bra affär, hantverkaren har gjort en riktigt bra affär och staten har helt plötsligt gjort en väldigt dålig affär...
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Jo även om det är vad ni envisas säga extrema sällanköpsvaror så funkar det så ändå, tro mig jag har både fått vara med och sälja kronan för sjuttiofem kronor och kunna sälja den för två kronor.
Aktörer kommer och går ibland är det många om budet och ibland få, och när familjen Karlsson ska måla om sitt hus så kan dom höra av sig till både två, tre och fyra målare för offert. är det dåligt att göra så kommer priset pressas, är det mycket att göra så kommer prisnivån bli högre, svårare än så är det inte!

Skulle vara intressant att höra varför utbud/efterfrågan i detta fall inte funkar för dig när det gjort det för mig i över tjugo år.....
Nej det är inte någon normal utbud/efterfrågan när det gäller hantverkstjänster. Dels är det sällanköp sedan har branschen subventioner/allmosor/bidrag eller vad man vill kalla det. Det snedvrider naturligtvis efterfrågan och också snedvrider det utbudet samt karaktären av inköpen. Det måste du väl hålla med om? MMar2087 sammanfattar väl det ganska bra.
 
Huruvida ROT betalar sig eller inte är väl inte ett argument för att roffa åt sig mer av våra pengar än vad det var tänkt? Hade man inte genat i kurvorna så hade det ju betalat sig bättre... konstigt resonemang.
 
Jugend skrev:
Nej det är inte någon normal utbud/efterfrågan när det gäller hantverkstjänster. Dels är det sällanköp sedan har branschen subventioner/allmosor/bidrag eller vad man vill kalla det. Det snedvrider naturligtvis efterfrågan och också snedvrider det utbudet samt karaktären av inköpen. Det måste du väl hålla med om? MMar2087 sammanfattar väl det ganska bra.
Nej det håller jag inte med om.
Varför skulle inte konkurrensen fungera precis som i alla andra fall bara för det finns en subventionering? Läste du överhuvudtaget mitt inlägg (nr 94). Varför skulle Utbud/efterfrågan inte fungera när du köper en snickartjänst/målartjänst osv??
Ja efterfrågan kanske ökar (vilket givetvis var en del av planen med ROT) men snedvrider, vad får dig att tro det?
Självklart fungerar tesen utbud och efterfrågan även bland hantverkstjänster inkl och excl. ROT, allt annat är bara svammel i min värld och dom flesta andras också skulle jag tro.

Och vad gäller MMar2087´s inlägg så håller jag med om några få saker men tyvärr innehåller det (enl. mig) en hel del svagheter och brister med sina antaganden och känns väl för mig mest som ett uttryck av en bitter metallförädlare.

Du svarade dessutom inte på den frågan jag ställde dig innan om allmosor, huruvida du tycker att restaurangbranschen, bokhandlarna, städfirmorna, operasångarna, tunnelbaneförarna, fiskegubbarna, bönderna osv också lever på allmosor då det existerar subventioner här också?? Ränteavdrag, jobbskatteavdrag ja vi kanske alla lever på "allmosor", så vad tycker du egentligen, eller är det bara hantisarna??
 
mariatherese skrev:
Huruvida ROT betalar sig eller inte är väl inte ett argument för att roffa åt sig mer av våra pengar än vad det var tänkt? Hade man inte genat i kurvorna så hade det ju betalat sig bättre... konstigt resonemang.
Men enligt skatteverket så är ju allt annat än material och maskiner avdragsberättigat. så vad menar du med "roffa åt sig"?? det var ju tydligen så här det var tänkt enl skv´s experter. och då pratar vi inte om rent fusk som tex. att sälja mtrl under inköpspris.
 
Om vi på ett enkelt sätt utgår ifrån: AB Bengans bygg har inköp på material 500 kr, lön + div 1000 kr.

När sedan kund blir inblandad och material samt arbetskraft ska säljas:
Material 2000 kr, arbetskostnad 2000 kr, totalsumma 4000 kr. Kund betalar totalt 3000 kr av detta och företaget redovisar mot staten en omsättning på 4000 kr varav vinst är 2500 kr som ska skattas.
Staten "ger bort" 1000 kr som kund kan spendera på andrahandsvalet av ny TV (då förstahandsvalet är dyrare).

Eller:
Material 1000 kr, arbetskostnad 3000 kr, totalsumma 4000 kr. Kund betalar totalt 2500 kr av detta och företaget redovisar mot staten en omsättning på 4000 kr varav vinst är 2500 kr som ska skattas.
Staten "ger bort" 1500 kr som kund kan spendera på förstahandsvalet av ny TV (då kund nu har råd)

I vilket av fallen som hantverkskunden debiteras så är poäng 1 att plötsligt har elektronikbranchen också fått lite större omsättning och vinstera att skatta för. Och poäng 2: Kanske behöver inte "Mediamarkt-Rune" bli kickad till jul och i bästa fall få en löneförhöjning i förlängningen så att han kan renovera köket i sommar äntligen, speciellt nu när han kan nyttja ROT och AB Bengans bygg har Rune hört gott om, bra arbete utfört och man kan "fixa" till lite skattereduktionen.

Hur som, staten förlorar nog inte så grymma summor på detta trixande i längden och det enda ett trixande företag tjänar på är att de möjligen snor några kunder av ett företag som inte trixar med kostnadsplaceringarna.


Däremot det mest roliga...eller ironisk kanske i denna tråd är att några här brer på vitt och brett om var skattekronorna ska gå.....eller inte ska gå är väl mer tydligt, men hur som, skatt ska betalas iaf är väl andemeningen och pengarna ska till staten, hyggligt PK så där.....i nästa tråd om hantverkare så kan jag ge mig fan på att samma personer hojtar sig hesa över att behöva betala de summor som hantverkarfirmor kräver per timme och/eller i materialpåslag för att just kunna BETALA SKATT OCH ANDRA AVGIFTER!!!!!!! Ni är ju för goa ;)

Jag anser iaf att denna fråga om ROT och RUT:s vara eller inte vara är mer en politisk ideologisk ställning än vad den ger för för/nack-delar i verkligheten bland de flesta som diskuterar den.
 
Mikael_L
Jag tycker hemelektronikbranchen ska få 6% moms och halverad arbetsgivaravgift.

Det betyder att folk får lite pengar över, och t.ex. anlitar en hantverkare, så HantverkarSune fortfarande kan driva sin firma.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, jag ångrar mig, jag tycker egentligen att telefonbolagen ska få RTT, att staten går in och betalar hälften av vad kunderna ringer för.
Det är nog ännu bättre för att få rull på de ekonomiska hjulen.
 
pappskallen skrev:
Du svarade dessutom inte på den frågan jag ställde dig innan om allmosor, huruvida du tycker att restaurangbranschen, bokhandlarna, städfirmorna, operasångarna, tunnelbaneförarna, fiskegubbarna, bönderna osv också lever på allmosor då det existerar subventioner här också?? Ränteavdrag, jobbskatteavdrag ja vi kanske alla lever på "allmosor", så vad tycker du egentligen, eller är det bara hantisarna??
Det är väl en tråd för sig varför marknaden för hantverk inte fungerar som den skall.
Allmosor - nu handlar ju inte den här tråden om andra sektorer ifs. Visst allmoser kanske var ett hårt ord. Men det är ju fortfarande så att det är en subventionerad privat sektor hantverkstjänster. I och med att det finns firmor som alena lever på ROT så är det en form av allmosor från staten. Tycker du inte det stämmer? För drar staten undan finansieringen så finns inte firman mer. Det är ingen skillnad än när staten betalade lite för att man skulle bygga båtar eller dylikt.
Men för att svara på din fråga. Jag visst är det så att vissa stimulanser gynnar vissa sektorer. Och det är klart att det är kass. Varför skall en skomakare med små resurser betala mer i skatt än en hantis med små resurser? Det tycker jag i ett rent rättvisetänk är kass. Sedan förstår jag varför man subventionerar sektorer. Men ur ett större perspektiv är det inte bra. Men som sagt jag gynnas av det själv. Du verkar ju inte alls tycka att det är problem att det finns hyggligt stora bolag som släpper offerter som TS skrivit om? Det är utbud/efterfrågan - enkelt?

Glufsglufs: ditt resonemang i den här frågan är helt obegripligt. Är det PK att inte vilja elda upp skattepengar? Läs TS första inlägg så kanske du förstår varför folk tycker sånt här är skit.Och det kan man tycka och även vara för ROT/RUT etc.
 
Jugend....läs igen och du ser vad jag menar med PK (äh, jag hjälper dig.....att uttrycka sig om vad man vill om saken är att uttrycka sig PK, vad man vill som medborgare rent praktiskt är en annan sak) men i synnerhet att skattepengarna inte "eldas upp" då man kan säga att reduktionen återinvesteras i marknaden som vidare skattar genom vinstskatt och betalning av löner osv osv osv osv osv, men vi alla vet ju att du INTE VILL förstå för skulle du erkänna dig till att göra det så säger det emot allt vad du "tror" på.....som jag skrev i slutet, det handlar mer om politisk ideologi i frågan än om något annat eller möjligen någon typ av avundsjuka att det finns en marknad för vissa, att det finns vissa som tjänar så pass bra att de kan nyttja avdraget osv hos de flesta som diskuterar emot ROT.

I övrigt med tanke på ditt svar till pappskallen..... "I och med att det finns firmor som alena lever på ROT" skriver du, ja, källa på det tack. Personligen skulle jag vilja påstå att det inte går att leva "alena" på ROT samt om ROT skulle försvinna skulle det inte försvinna mängder med företag. Om din teoretisk floskel skulle vara sann så innebär det att i nuläget skulle företagen som jobbar mot privatpersoner antingen försvinna pga de som "lever alena" på ROT skulle ta över marknaden och med fördel då genom trixande med kostnadsplaceringarna, alternativt gå över till att jobba mer mot icke ROT-berättigade kunder eller rättare sagt "knuffa över" de som redan jobbar mot privatpersoner (med eller utan ROT), och då för att komma in på den marknaden sänka priserna vilket då skulle slå ut företagen som redan har dessa kunder som sin huvudinkomst. Inget av detta har hänt och/eller är på väg att hända.
Det andra är ju då om ROT skulle försvinna och då dessa företag som lever på detta "alena" skulle få problem ställer jag mig då tvivlande till, då de genom sitt trixande och prissänkningar redan har slagit ut de övriga företagen från marknaden....om det nu finns företag som lever på detta "alena". MEN, om det nu skulle vara så att X antal företag måste lägga ner och kicka anställda som sedan inte kan få jobb på annan firma då marknaden stangerats pga att ROT försvunnit så kommer ju svartjobben att öka, vad hände då med skatterna?

I övrigt så finns det avarter så klart, precis som i TS fall men att dra en sådan avart i samma riktning som att det är olagligt, att det drabbar staten och skattebetalarna generellt, att alla som har företag som kan nyttja systemet med eller utan trixande är bovar osv är att göra det hela på tok för enkelt. Men för att göra det lika enkelt åt andra hållet så: A gynnas av staten, A kan spendera mer pengar hos B, B gör större vinster då A har mer att spendera, B kan låta C behålla sitt jobb, C har lön från B som också betalar in skatter, C har råd att nyttja A:s tjänster....osv osv
 
Redigerat:
Jugend skrev:
Det är väl en tråd för sig varför marknaden för hantverk inte fungerar som den skall. .
Ja vi kan väl ta det i en annan tråd, även om du blir mig svaret skyldig varför utbud/efterfrågan inte skulle funka när man köper en hantverkstjänst.

Jugend skrev:
I och med att det finns firmor som alena lever på ROT så är det en form av allmosor från staten.Tycker du inte det stämmer?.
Verkligen inte, ställer mig starkt kritisk till detta påstående.

Jugend skrev:
För drar staten undan finansieringen så finns inte firman mer. Det är ingen skillnad än när staten betalade lite för att man skulle bygga båtar eller dylikt. .
.
problemet med din tanke här är att du jämför med en yrkeskategori som är en bråkdel av hantverksmarknaden och som aldrig kan ge tillräckligt tillbaka om man jämför med situationen inom bygg, så tyvärr det är stor skillnad.
Och nej, det är inte alls säkert att firman går omkull men den kanske behöver skicka ut delar av den personal den anställt iom. den ökande efterfrågan i arbetslöshet igen, några av dessa kanske snor åt sig en del jobb svart dessutom.....


Jugend skrev:
Men för att svara på din fråga. Jag visst är det så att vissa stimulanser gynnar vissa sektorer. Och det är klart att det är kass..
Ok, så du tycker egentligen att subventioner på miljöfrämjande saker ska tas bort liksom till ideella föreningar, full dieselskatt till yrkesfiskare (snacka om att slå ut en hel bransch) osv, osv...... Jag fattar.

Jugend skrev:
Varför skall en skomakare med små resurser betala mer i skatt än en hantis med små resurser?
Nä det kan jag inte svara på, skulle skomakarna ha högre skatt än andra yrkesgrupper menar du?? Du kanske har missat att det är köparen som nyttjar avdraget, det är köparen som får tillbaka på sin skatt att betala hantverkaren med.
Frågan ska vgivetvis vara varför köparen av skomakartjänster inte ska få dra av det mot skatten om nu köparen av hantverkstjänster ska få det. Och ur ett rättvise eller ska vi kalla det avundsjukeperspektiv kan man kanske fråga sig det, men svaret är naturligtvis att som arbetsmarknadsåtgärd skulle det inte ge någonting. tough luck.

.
Jugend skrev:
Sedan förstår jag varför man subventionerar sektorer. Men ur ett större perspektiv är det inte bra.
Det här får du gärna utveckla, du förstår varför man subventionerar sektioner (vilket jag också gör) men det är inte bra...ur ett större perspektiv?!? fattar ingenting, är det inte bra att subventionera tex. miljöåtgärder, idrottslivet, hälsofrämjande osv. osv. OCH om det nu är så att ROT-avdraget sammantaget är gynnande för staten är det då fel? bara för att andra inte får det ?? låter lite skrikigt och avundsjukt (7-åringens JAG VILL OCKSÅ HA) om du frågar mig.
För så är det ju ibland, det kan vara någon annan som drar nytta av ett politiskt beslut, men det får man acceptera ibland, den skillnaden som finns här är ju just detta att det kostar lite eller inget alls för övriga skattebetalare....
.
.
Jugend skrev:
Du verkar ju inte alls tycka att det är problem att det finns hyggligt stora bolag som släpper offerter som TS skrivit om? Det är utbud/efterfrågan - enkelt?
Nej tvärtom den offerten är ju solklar, priset är fast, bara att tacka ja eller nej. Tycker man det är för dyrt så tackar man nej, tycker man det är ok tackar man ja. man kan också höra av sig till andra och jämföra offerter.
Är det mång som tycker det är för dyrt så får han svårt att sälja sina varor och då får han sänka priset, är det många som vill köpa kan han kanske rent av höja det.....
Precis, utbud/efterfrågan !!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.