Ska lägga klinkers i hallen och hade hantverkare som limmade Minerit på spånskivan (med S48) för att styva upp golvet. När arbetet var klart upptäcker jag att de, trots uttryckliga instruktioner, använt vanlig Minerit istället för VT. Hade planerat att lägga fix direkt på VT-skivan. Misstänker att den vanliga Mineriten kommer att suga vattnet ur fixen innan den härdat. Någon som vet hur detta funkar, om jag ska stryka på primer (eller något annat) först, och i så fall vilken typ?
 
jag tror att du kan lägga direkt på minerit med S48 men kolla med Ardex innan.
 
Har pratat med Cembrit (som Minerit nu heter). Tydligen kan man aldrig sätta någon form av keramik på vanlig Minerit; skivan "suger som en svamp" och rör sig för mycket, så kakel eller klinker lossnar efter ett tag. Primer hjälper inte heller eftersom det inte löser problemet med att skivan rör sig. Minerit VT är en helt annan typ av skiva, är "död" på samma sätt som gips och funkar därför att kakla på.

Min enda lösning tycks bli att lägga gips ovanpå, om jag inte ska riva upp hela golvet, men fan va högt det blir!
 
men kolla med Ardex först! S48 har jag för mig att man kan använda på spånskiva
Du kan kanske limma en 6mm gips på mineriten annars`?
 
Jo, mineriten är limmad på spånskivan med S48 och sitter som berget, men Cembrit säger att plattorna kommer att lossna om jag lägger klinikers på. Att limma på renoveringsgips, grunda med primer och sedan lägga klinikers är det jag lutar åt nu. Men jag behöver verkligen inte de där extra 6 mm - det är högt nog redan.
 
Kan du limma klinkern direkt på skivan?
 
You tell me. Jag går bara på vad tillverkaren av Minerit säger, d v s att skivan rör sig för mycket för keramikplattor, men om det finns ett sätt som funkar så... Det är väl det nino är inne på också med S48. Ska ringa Ardex imorgon och höra vad de tror.
 
Ardex bekräftar att jag är rökt. Inte ens S48 håller plattorna på plats på vanlig Minerit; måste vara VT.
 
ok synd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.