peternicklas
Hej
Har idag pratat med Huswqvarna om deras syn på att de slår ut vissa fabrikat av klippare.
Svaret är klart och tydligt från Husqvarna, vi var först (1995) så det är inte vårt problem att Husqvarnas klippare slår ut andra. Fråga, Om jag då köper en Bosch och slår ut Husqvarnas klippare, då är det ditt problem eftersom Husqvarna fortfarande var först. Kort och gott. Om alla köper Husqvarna så finns inga problem, fy vad tråkig inställning Husqvarna har. Klipper hellre med min gamla klippare än att jag köper en HQ.
 
Jag tycker att Husqvarna har rätt. De kan inte anpassa sina produkter som redan finns på marknaden efter brister hos nya produkter. Mycket av det som gör att Husqvarna fortfarande är ledande tillverkare (exempelvis avståndsbedömning till ledaren) ligger troligen i hur de kodar signalerna, vilket troligen också kan härledas till problemen.

Jag jobbar med datakommunikation och där fungerar det precis likadant. Den som kommer ut med en ny produkt har ansvaret för att fungera med de befintliga på marknaden - även när det gäller kompatibilitet med fel och brister i de andra produkterna (under förutsättning att de fungerade bra innan den nya produkten kommer ut).
 
Redigerat:
  • Gilla
Kung_Klas och 5 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Hej
Har idag pratat med Huswqvarna om deras syn på att de slår ut vissa fabrikat av klippare.
Svaret är klart och tydligt från Husqvarna, vi var först (1995) så det är inte vårt problem att Husqvarnas klippare slår ut andra. Fråga, Om jag då köper en Bosch och slår ut Husqvarnas klippare, då är det ditt problem eftersom Husqvarna fortfarande var först. Kort och gott. Om alla köper Husqvarna så finns inga problem, fy vad tråkig inställning Husqvarna har. Klipper hellre med min gamla klippare än att jag köper en HQ.
Rätta mig om jag har fel, men HQ maskiner slår bara ut Worx Landroid, vilken inte ens klarar andra Landroider. Hur kan man anpassa detta?

Sedan håller jag med pacman42. Tillverkaren har självfallet ansvaret att klipparna de utvecklar skall kunna användas med redan existerande klippare utan att någon av parterna påverkas.
 
Uppenbarligen har Husqvarna ett system där olika installationer inte stör ut varandra.
De anser att andra tillverkare skall anpassa sig till detta.
Givetvis har de patent som förhindrar att andra fritt kopierar systemet rakt av, men man får väl iaf förutsätta att de är välkomna att använda det mot någon form av licensavgift, när nu HQ anser att de skall anpassa sig?
Troligen är denna avgift högre än vad de andra tillverkarna vill betala och därför har vi situationen vi har nu.
Jag gissar vidare att de diskussioner tillverkarna, enligt uppgift i div trådar här, har åtminstone delvis handlar om detta?
Eftersom det blivit som det blivit nu, när den "starkaste" vinner, borde det ju även ligga i HQs intresse att fler använder sig av deras teknik, och därmed sänka avgifterna lite?

Observera att detta endast är gissningar från min sida, om någon vet får ni gärna upplysa.
 
Peternicklas, ditt eviga gnällande över HQ börjar bli tjatigt. du höll på likadant förra sommaren. Ge dig...
 
  • Gilla
theon och 3 till
  • Laddar…
erk skrev:
Uppenbarligen har Husqvarna ett system där olika installationer inte stör ut varandra.
De anser att andra tillverkare skall anpassa sig till detta.
Givetvis har de patent som förhindrar att andra fritt kopierar systemet rakt av, men man får väl iaf förutsätta att de är välkomna att använda det mot någon form av licensavgift, när nu HQ anser att de skall anpassa sig?
Troligen är denna avgift högre än vad de andra tillverkarna vill betala och därför har vi situationen vi har nu.
Jag gissar vidare att de diskussioner tillverkarna, enligt uppgift i div trådar här, har åtminstone delvis handlar om detta?
Eftersom det blivit som det blivit nu, när den "starkaste" vinner, borde det ju även ligga i HQs intresse att fler använder sig av deras teknik, och därmed sänka avgifterna lite?

Observera att detta endast är gissningar från min sida, om någon vet får ni gärna upplysa.

De må så vara att det system som HQ har är patentskyddat, har ej koll på detta. Dock så spelar både Zuccetti (Kan ändra en inställning på laddstationen så den ej stör HQ) och Honda snällt,Och har inte hört nått om att Friendly Robotics skulle störa. Så det verkar finnas många sätt att lösa problemet.

Så vad det handlar om egentligen är att Landroid störs utav alla (inc sig själv) och Bosch stör alla (och om det stämmer vad en kund påstår så stör den till viss mån sig själv med).
 
peternicklas
Ni har nog missförstått det lite. Husqvarna anser att INGEN klippare får störa ut deras klippare då HQ var först. Nu var ju inte HQ först då det fanns en i USA på 1960-talet. Vad det gäller Landroid så är det väl känt att alla stör ut dessa, det är inte det saken gäller nu. Men jag har fått ett svar från Bosch som jag är nöjd med.
T-Forden världens första bil, om jag kör en sådan och skulle krocka med en bil av ett annat märke så är det alltid det andra märkes fel då T-Forden var först. Kanske ska börja använda detta som argument i andra sammanhang. Någon som tror att det håller.... HQ svar håller inte heller.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Har du sakliga argument så kan du lägga dom här istället [länk]

Halva inlägget är ju faktiskt sakligt men rubriken o andra halvan är din personliga syn på andra fabrikat än Landroid.
Sedan när blev det förbjudet med egna åsikter. Då skulle ju nästa alla inlägg i verktygsforumet tas bort då det är väldigt mycket eget tyckande.
 
peternicklas
erk skrev:
Uppenbarligen har Husqvarna ett system där olika installationer inte stör ut varandra.
De anser att andra tillverkare skall anpassa sig till detta.
Givetvis har de patent som förhindrar att andra fritt kopierar systemet rakt av, men man får väl iaf förutsätta att de är välkomna att använda det mot någon form av licensavgift, när nu HQ anser att de skall anpassa sig?
Troligen är denna avgift högre än vad de andra tillverkarna vill betala och därför har vi situationen vi har nu.
Jag gissar vidare att de diskussioner tillverkarna, enligt uppgift i div trådar här, har åtminstone delvis handlar om detta?
Eftersom det blivit som det blivit nu, när den "starkaste" vinner, borde det ju även ligga i HQs intresse att fler använder sig av deras teknik, och därmed sänka avgifterna lite?

Observera att detta endast är gissningar från min sida, om någon vet får ni gärna upplysa.
Stämmer rätt bra med det som är på gång. De måste sätta en standard för att slippa problem av denna typ.
Ebligt uppgift så kommer det att utformas ett deriktiv där denna typ av problem kommer att bestämmas.
 
peternicklas skrev:
Sedan när blev det förbjudet med egna åsikter. Då skulle ju nästa alla inlägg i verktygsforumet tas bort då det är väldigt mycket eget tyckande.
Mer baserat på ditt track record.
Det är ju inte första gången du höjer Landroiden till skyarna jämfört med Automowern. Så även här där du skriver att du hellre klipper med din Landroid än köper en Automower.
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Mer baserat på ditt track record.
Det är ju inte första gången du höjer Landroiden till skyarna jämfört med Automowern. Så även här där du skriver att du hellre klipper med din Landroid än köper en Automower.
Nu får du nog förklara dig, Var har jag höjt Landroid till skyarna i denna tråd eller att jag hellre köper en Landroid än en HQ? Om du inte har noterat det så funderar jag på att köpa en Bosch.
Vad är problemet? OCh vad det gäller track record,....
 
Eriksgatan
Moderator! Kan vi döpa om tråden till "Nimajneb och peternicklas hönsgård" så kommer alla inlägg att automatiskt hålla sig till ämnet? :)
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Hej
Har idag pratat med Huswqvarna om deras syn på att de slår ut vissa fabrikat av klippare.
Svaret är klart och tydligt från Husqvarna, vi var först (1995) så det är inte vårt problem att Husqvarnas klippare slår ut andra. Fråga, Om jag då köper en Bosch och slår ut Husqvarnas klippare, då är det ditt problem eftersom Husqvarna fortfarande var först. Kort och gott. Om alla köper Husqvarna så finns inga problem, fy vad tråkig inställning Husqvarna har. Klipper hellre med min gamla klippare än att jag köper en HQ.
Vem har du pratat med på Husqvarna då?

På en av årets utbildningar för ÅF var Husqvarna väldigt tydliga med att det inte gagnar någon tillverkare om märkena stör varandra, och att de jobbar för en branschöverenskommelse även om det tar lite tid, så om de helt plötsligt skulle ha ändrat inställning borde du ha ett namn på din kontakt där.
 
  • Gilla
Otjena och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Nonkan skrev:
Vem har du pratat med på Husqvarna då?

På en av årets utbildningar för ÅF var Husqvarna väldigt tydliga med att det inte gagnar någon tillverkare om märkena stör varandra, och att de jobbar för en branschöverenskommelse även om det tar lite tid, så om de helt plötsligt skulle ha ändrat inställning borde du ha ett namn på din kontakt där.
Mycket märkligt men den info som du har låter ju bra. Tyvärr så har jag inget namn på den personen som jag pratade med. Ringde 036/364000 -243. Personen var nästan lite otrevlig och var mycket bestämd på att HQ har företräde då de var först(1995). Hoppas själv att de kommer fram till en lösning men senast jag hörde något så gick det trögt. Hela branchen tjänar på om de kan komma överens. Utvecklingen går lite fortare då de har ny teknik att konkurrera med istället för att vem som stör ut vem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.