hej alla kunniga! vad göra ? jag har ett gammalt torp med tak som ni ser på bilden. Typ pärlspontat tak men det är breda ( ca 2-5 mm breda) springor emellan dem som nån för länge sen spacklat igen. Spacklet faller ner om man petar på det. Hur ska jag göra nu? Spackla igen, peta in extra bräda, latexfoga ....?
bild 4-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mellan springorna tätar sponten så det är ingen risk att spånet faller ner.
 
Skrapa bort all lös gammal fog och lägg på ny akrylat- eller latexfog samt måla om taket tror jag blir bäst.
 
Latexfog är det enklaste. Spackla går också, men det är mer jobb och större risk att du får samma problem igen om några år.
 
Är inte lika entusiastisk för latexfog. Har ett liknande tak som jag vid ommålning bemödade mig att fylla i sprickor med latexfog. Sedan har taket rört sig och när träet sväller trycks brädorna ihop och fogmassan knöcklas ut. Ser inte så snyggt ut. Funkar nog bara om huset inte utsätts för temperaturförändringar. Jag skulle låta springorna vara och låta träet röra sig fritt.
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
glöm spackel och latexfog, det kommer spricka med tiden. Om du nu måste göra något (tycker själv det är lite av charmen med gamla torp), så får du måla taket när sprickorna är som störs dvs på vintern när luftfuktigheten är som minst och virket torrt. På sommaren sväller träet igen och springorna blir mindre.
 
  • Gilla
Berghain och 3 till
  • Laddar…
tack för alla råd. Jag läste sommartorparens åsikt om latex i annan tråd och kan bli tveksam till latex.Men latex ska ju vara flexibel -borde tryckas ihop istället för att puta ut?
Kan över 100-åriga brädor verkligen svälla så mycket så springorna täcks på sommaren? Plankorna är 170 mm breda och det skulle bli ca 3% ökning för att mellanrummet ca 4-5 mm ska täckas?
 
Jag har i ett liknande tak fyllt de största springorna med spackel. Därefter målade jag så flödigt med färg att de mindre springorna fylldes av färg. Nu 4 år senare kan man se om man tittar noga att enstaka fogar spruckit. Det rummet är endast uppvärmt vid besök av huset på vintern varför rörelserna blir mindre. I ett annat rum i samma hus fogades springorna med latexfog. Det rummet håller 12 - 15 grader på vintern varför springorna till att börja med var mycket större än i det första. Det är fortfarande snyggt efter 3 år. Visst kan det bli sprickor igen, men det tar många år innan det blir lika mycket, och tills dess är det snyggare fogat i mitt tycke.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Träet krymper mer än man tror under vinterhalvåret. Rengöra, måla med en akrylatfärg och leva med risken att det spricker upp igen nästa vinter.
 
manner skrev:
tack för alla råd. Jag läste sommartorparens åsikt om latex i annan tråd och kan bli tveksam till latex.Men latex ska ju vara flexibel -borde tryckas ihop istället för att puta ut?
Kan över 100-åriga brädor verkligen svälla så mycket så springorna täcks på sommaren? Plankorna är 170 mm breda och det skulle bli ca 3% ökning för att mellanrummet ca 4-5 mm ska täckas?
Kan tilläggas att mitt hus endast är uppvärmt ett par månader på sommaren, därav stora skillnader i fukthalt.

Latexfog är bara flexibelt till viss grad. När det inte kan tryckas ihop mer trycks det ut (är inte i närhet av huset, annars hade jag kunnat visa bild.)

Om möjligt hade jag alla gånger föredragit linoljefärg och strukit ut tunnt i springorna. Då bildas inga revor i färgskiktet när träet rör sig. Vad är der målat med innan?
 
  • Gilla
Onnie
  • Laddar…
Om möjligt hade jag alla gånger föredragit linoljefärg och strukit ut tunnt i springorna. Då bildas inga revor i färgskiktet när träet rör sig. Vad är der målat med innan?[/QUOTE]

jag skulle tro att det är målat med linoljefärg,( Lite åt det ljust grågröna hållet).
Jag tror jag provar att måla det nu och sen får vi se hur det ser ut i sommar så kanske man får ta förnyat tag då.
Jag har blivit rekommenderad limfärg.
 
Hmmm... Limfärg på linoljefärg? Funkar nog, men du får ett himla jobb med att tvätta bort limfärgen om du senare vill måla med annat.
 
Ullsnöre?
 
Det ser liknande ut hos oss. Gammal pärlspont i taken som en tidigare ägare spacklat igen fogarna på och målat över. Nu har spacklet släppt lite hur som vilket gör springorna ojämna och fula. Spackel trillar ner också. Tack och lov måste man titta ganska nära för att se eländet. På håll ser taken ändå rätt trevliga ut.

Skulle aldrig drömma om att spackla eller foga det på nytt. Det håller inte i längden. Till slut släpper även mjukfog och det ser ojämnt och fult ut. Sen har man ett eländigt jobb med att få bort den gamla fula fogen. Om man inte har stora problem med spån som faller ner så ser jag faktiskt inte överhuvudtaget poängen med att lägga ner massa jobb på detta.

Det jag någon gång skulle vilja göra hos oss är att rensa rent från gammalt spackel och alltför tjocka färglager. Och därefter måla om med linoljefärg. Det är ju dock ett rätt drygt jobb som ligger långt ner på priolistan.

Jag tror också en del av er tänker fel gällande att fuktrörelserna skulle vara större i fritidshus/sommartorp. Det är i ett ordentligt uppvärmt hus vintertid som man får riktigt torr luft och störst rörelser. Står huset kallt eller bara med underhållsvärme under vintern blir skillnaden mellan sommar och vinter mindre.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Jag tror också en del av er tänker fel gällande att fuktrörelserna skulle vara större i fritidshus/sommartorp. Det är i ett ordentligt uppvärmt hus vintertid som man får riktigt torr luft och störst rörelser. Står huset kallt eller bara med underhållsvärme under vintern blir skillnaden mellan sommar och vinter mindre.
Vet inte hur vanligt det är att sommartorp är underhållsvärmda. Inte hos mig i alla fall. Under vintern stiger fukten i huset. Man får knappt upp skåpdörrar och byrålådor när man kommer på våren. Det är fuktigt och rått hur man än eldar. Dröjer långt in på sommaren innan fukten gått ur materialet. Tror du mig inte är du välkommen hälsa på! :)

Det som hände när jag målade och tätade taket på sommaren var att träet svällde under vintern och tätningsmassan trycktes ut. Det motsatta hade troligtvis hänt om huset hade varit bebott med modern värme under vintern. Då hade springorna utvidgat sig och tätningarna spruckit i stället. Inget av detta vill man ha!

Problemet är att om man börjar spackla o hålla på så måste man börja med underhållsvärme, och börjar man med underhållvärme så vill man förr eller senare isolera och så är karusellen i full gång. Allt för några springors skull!

För övrigt håller jag med dig om allt. :)
 
Personligen anser jag att linoljefärg är bäst till snickerier, (såsom pärlspont), och inte minst om det är målat med linolja sedan tidigare. Limfärg är trevligt till släta tak, men inte till profilerad panel.

För din egen skull, glöm allt vad fogmassa och spackel heter. Det är ett ohemult drygt och pilligt jobb som dessutom inte håller särskilt länge innan du är tillbaka på ruta ett. Gör inte misstaget att tro att du bara behöver åtgärda de värsta springorna. Du kommer att se direkt skillnad på åtgärdade resp ej åtgärdade springor => har du väl börjat måste du kladda meter efter meter efter meter efter meter... tills alla springor i hela taket är åtgärdade.
 
  • Gilla
Kent eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.