Hej!

Jag och min sambo kollar för fullt efter hus, och har nu hittat ett intressant hus, som är byggt 1953.

Ni verkar vara duktiga här på forumet, och tänkte höra med er om ni möjligtvis kanske skulle kunna se om/vilka väggar i detta hus som skulle kunna vara bärande.
Vi är nämligen intresserade av att riva en vägg mellan kök/sovrum/hall. Men känner oss tveksamma över hur bjälklagret ligger eller om det möjligtvis är gjutet bjälklag. Det finns dessvärre inga bygghandlingar/ritningar att tillgå.

Skulle jag kunna mejla dig lite bilder eller k Nedervåning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2,övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
an du ge mig ett råd på hur jag bör gå vidare?

[h=5]Byggnaden[/h]Byggnadstyp: 1½-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1953
Grundläggning: Källare
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas
Tak: Tegel
Utv.plåtarbete: Plåt

Hoppas ni kan se bilderna, det rödmarkerade är alltså vägar vi skulle vilja riva.
Men frågan är om dessa är bärande.

Bild ett är våning 1, och bild 2 är övervåningen.

Väldigt tacksam för svar. Kan vid intresse länka till mer info om huset, och hur det ser ut.
 
Antar att N och S är växlade mellan bilderna? Åt vilket håll ligger takstolarna. Den bärande väggen på våning 1 går med all sannolikhet åt andra hållet än takstolarna.

Om ni har en balk genom vardagsrummet är väggen mellan kök och sovrum bärande.

Är du minsta tveksam så be en snickare eller byggingenjör komma och titta. Tänk också på att en förändring i bärande konstruktion (tex att byta bärande vägg mot en balk) kräver bygganmälan.
 
Jag har bott i två hus från 50-talet (byggt -54 resp -50) och båda har haft gjutet bjälklag, och det är det klart vanligaste från den tiden här i Skåne. Jag skulle gissa att vardagsrumsväggarna är bärande, och att de väggarna du vill ha bort borde vara ok. Ett enkelt sätt att kolla är om de är i lättbetong (icke bärande) eller tegel (troligen valt för att bära taket, eller för att hänga upp tunga skåp på).

Ritningar kan ni som regel finna gratis på stadsbyggnadskontoret.
 
Tack för era bra svar!

Som jtl skriver är bilderna växlade, du ser ju där trappen går ifrån nedervåningen, den går "rakt upp" på ovanvåningen.
Så lilla toaletten på nedervåningen hamnar under badrummet på övervåningen.

Skickar med länk till annonsen hos mäklaren:
http://objekt.fastighetsbyran.se/Te...px?source=hemnet&ObjektGID=OBJ6231_1255078632

Så kan ni både se hur takstolarna ligger, samt hur väggarna jag vill riva ser ut. (Dem som är angränsande i köket alltså).

Eftersom byggnadsnämnden på kommunen inte hade några ritningar över huset är det lite klurigt för man att lista ut det..
Det står inte heller i annonsen om huset har gjutet bjälklag eller trästomme.

Men kollar man på planlösningen (bilderna längst ner i annonsen) så ser ju garaget i källaren nästan likadan ut som vardagsrummet på nedervåningen, likadant på övervåningen där väggen till sovrummet nästan går likadant som på nedre plan och källaren. Dvs parallelt med takstolarna.
 
sulfobus skrev:
Jag har bott i två hus från 50-talet (byggt -54 resp -50) och båda har haft gjutet bjälklag, och det är det klart vanligaste från den tiden här i Skåne. Jag skulle gissa att vardagsrumsväggarna är bärande, och att de väggarna du vill ha bort borde vara ok. Ett enkelt sätt att kolla är om de är i lättbetong (icke bärande) eller tegel (troligen valt för att bära taket, eller för att hänga upp tunga skåp på).

Ritningar kan ni som regel finna gratis på stadsbyggnadskontoret.
Går det att med blotta ögat se om väggarna är av lättbetong?
Kommer nämligen att gå på visning på detta hus om några dagar.
 
Det går ju att riva en bärande vägg, men det blir dyrare och man får leva med en missprydande stål- eller limträbalk i taket.
 
pelpet skrev:
Det går ju att riva en bärande vägg, men det blir dyrare och man får leva med en missprydande stål- eller limträbalk i taket.
Jo, ingenting är ju omöjligt :) Men det vore ju skönt att veta hur det ligger till när man överväger hur pass intressant huset är, innan en budgivning startar.
 
Knacka på väggarna så hör/känner du vilket material det är. Om du ändå ska dit så är det kanske enklare att fråga, men dubbelkolla med knackning i alla fall.

Är väggarna bärande så måste det finnas motsvarande väggar el balkar i källaren, (som tar upp tyngden).
 
Oldboy skrev:
Knacka på väggarna så hör/känner du vilket material det är. Om du ändå ska dit så är det kanske enklare att fråga, men dubbelkolla med knackning i alla fall.

Är väggarna bärande så måste det finnas motsvarande väggar el balkar i källaren, (som tar upp tyngden).
Jag har nu kikat en del på planritningarna, och "höftat" lite med linjal.
Väggen jag ringat in med rött, som går emellan kök och sovrum på nedervåningen ser ut att finnas på motsvarande plats i både källaren och på övervåningen.

Men betyder det att den är bärande och inte går att riva på nedervåningen utan att man måste sätta dit någon balk?
Det jag isåfall tycker är märkligt är att varför går då endast denna vägg igenom kök/sovrum, och hur kan vardagsrum/garage/ och sovrum på övervåningen (som alla ligger över varandra på resp. våning) vara så pass öppet ? Då vilar ju endast hälften av takstolarna kan jag tycka.. Men kanske tänker fel?
 
Även om motsvarande vägg finns i källaren så måste inte väggen vara bärande, men den kan vara det.

På ovanvåningen är det takstolarna/takkonstruktionen som är bärande. De brukar klara vanliga spännvidder för hus (t ex 7-8m) utan stöd.
 
Oldboy skrev:
Även om motsvarande vägg finns i källaren så måste inte väggen vara bärande, men den kan vara det.

På ovanvåningen är det takstolarna/takkonstruktionen som är bärande. De brukar klara vanliga spännvidder för hus (t ex 7-8m) utan stöd.

Ok.
Men kom att tänka på det, Huset är ju inte så stort, ca 7x10m. Skulle inte takstolarna kunna vara "självbärande" ? Så att ingen av väggarna är bärande?
Men det kanske inte hjälper eftersom väggen vi önskar riva är på nedervåningen?

Men att knacka på väggen känns ju inte som att man får ett 100%igt svar av..
Men skulle den inte vara bärande borde den låta mer ihålig eller?
 
Redigerat:
Normalt borde takstolarna vara självbärande, men helt säker kan man inte vara utan att kontrollera.

Att knacka på väggen var mer för att avgöra om det var en sten- el trävägg, men även en trävägg kan såklart vara bärande. Det går inte att avgöra genom knackande.

Om det är ett "kataloghus" så går det kanske att få fram ritningarna, om firman finns kvar, men det är väl kanske inte så troligt. Mer troligt är att man i slutänden måste öppna upp och titta på bjälklaget och takstolskonstruktionen för att kunna bedömma om väggen är bärande el inte.

Om det är moderna självbärande takstolar tvärs husets längdriktning så bör väggen inte vara bärande eftersom vardagsrummet går från vägg till vägg. Håller det där så håller det i andra änden av huset också (rimligtvis). Annars kan man tänka sig att bjälklaget över vardagsrummet ligger i husets längdriktning, och att innerväggen till vardagsrummet i så fall är bärande. Detta alt känns dock föga sannolikt för ett modernt hus från -53.
 
Oldboy skrev:
Stämmer detta verkligen?

Jag förstår det så att en ramverkstakstol på ett 11/2-planshus med inredd övervåning normalt är konstruerade för att stödjas under på mitten.
Alltså borde väggen mellan kök och sovrum vara bärande.
Men jag saknar en bärande vägg tvärs över vardagsrummet.

Eller är bjälklagen gjutna valv?
 
KnockOnWood skrev:
Stämmer detta verkligen?

Jag förstår det så att en ramverkstakstol på ett 11/2-planshus med inredd övervåning normalt är konstruerade för att stödjas under på mitten.
Alltså borde väggen mellan kök och sovrum vara bärande.
Men jag saknar en bärande vägg tvärs över vardagsrummet.

Eller är bjälklagen gjutna valv?
Ja jag tycker det är lustigt att det då inte finns någon vägg
Tvärs över vardagsrummet eller garaget, eller sovrummet på ovanvåningen..

Ja frågan är om det är gjutna bjälklager eller trästomme..
Vet inte vad som är att föredra?
 
Stämmer detta verkligen?
Hm, du kan ha en poäng där, vid närmare eftertanke. Dock går det att göra takstolarna och mellanliggande bjälkar fribärande, men det är väl en kostnadsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.