Jag tänkte höra om någon har erfarenheter av Zinsser BIN isoleringsgrund:
www.mpdiy.com/uploads/PDB/PDBBinisoleringsgrund2.pdf

Jag ska måla en massa gaboninnerdörrar och blev tipsad om ovan för att undvika färggenomslag.

Det verkar vara en kombinerad shellack/isoleringsgrund/greppfärg/grundfärg etc och är den så bra som färghandlaren tyckte borde jag ha hittat mer om den här forumet kan jag tycka...
 
Vi använder BIN och är hittills nöjda! Nackdelar: högt pris och torkar extremt snabbt...man måste vara snabb med utstrykningen. Inga kvistgenomslag ännu, vilket var anledningen till att vi började använda den. Den byggnadsvårdsbutik där jag köper den drivs bl.a. av hantverkare och de använder, och rekommenderade, den.
 
Det är helt släta dörrar jag ska måla. Tror du det är några problem att hinna rolla ut BIN med tanke på den extrema torktiden?

Kan du rekommendera någon rollertyp (filt, skum, etc.)?
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av att rollermåla den, min fru, som är målaren i familjen, har använt pensel. Jag tror att för grundmålningen så spelar det ingen roll, för slutresultatet, om du använder pensel. Kanske du kan kolla med butiken där vi köpte, de kan ge goda råd förhoppningsvis.
 
För lite högre finishkrav så skulle jag föreslå målning med pensel och därefter slipning. Roller fungerar garanterat inte, den lär torka ihop medans du målar.
 
Även jag kan rekommendera denna färg!
Jag målade tak, väggpanel och golv (furu) i ett uterum i höstas, tror jag tog 3 lager med denna färg och sedan med täckfärg. Än så länge bra resultat! :)

Extrem torktid vet jag väl inte, det är ju knappast som att den torkar direkt den nuddar trät, som alla färger rinner den tom lite (Eller jag som är för glad och tar för mycket färg)
 
Det låter som att ni alla har penslat.

Är det någon som använt den på saker med lite högre finishkrav (köksluckor, innerdörrar) eller handlar det om lite grövre saker som tak, golv etc?

Jag gissar att den inte flyter ut så bra iom att den torkar så fort och så det är kanske bättre med en oljebaserad greppfärg istället...
 
Vi har använt för både fin- och fulbehov. Kanske jag överdrev lite när jag sa att det torkar extremt snabbt, nog hinner man pensla ut färgen i alla fall. Som vectrex nämnde, glöm inte att slipa efter grundning. Vi har nog bara grundat med ett lager tror jag, det är min fru som är målaren som sagt :)
 
Hej!

Jag tänkte fråga hur resultatet ser ut nu? Lyser kvistarna igenom?

Med vänlig hälsning, Niclas



bonnier bonnier skrev:
Vi använder BIN och är hittills nöjda! Nackdelar: högt pris och torkar extremt snabbt...man måste vara snabb med utstrykningen. Inga kvistgenomslag ännu, vilket var anledningen till att vi började använda den. Den byggnadsvårdsbutik där jag köper den drivs bl.a. av hantverkare och de använder, och rekommenderade, den.
 
På enstaka ställen, men om det beror på slarv eller om dessa områden krävde extra uppmärksamhet kan jag inte säga. Skulle nog säga att jag fortfarande är nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
niclassoderberg
  • Laddar…
Tack! Hoppas ok att jag ställer en följdfråga eller två. Var det lackad eller olackad furu? Spelar det någon roll för slutresultatet huruvida ytan (väggen/taket) är lackad eller inte tror du?

Med vänlig hälsning, Niclas

bonnier bonnier skrev:
På enstaka ställen, men om det beror på slarv eller om dessa områden krävde extra uppmärksamhet kan jag inte säga. Skulle nog säga att jag fortfarande är nöjd med resultatet.
 
Jag målade 2011 ett helt nytt 80 kvadratmeter stort furutak med Zinser Bin. Ingenting syns igenom än idag, det har klarat sig helt perfekt. Jag strök dock 2 lager Zinsser.
 
Tack! Bättre resultat än så går väl knappast att kräva!

V vectrex skrev:
Jag målade 2011 ett helt nytt 80 kvadratmeter stort furutak med Zinser Bin. Ingenting syns igenom än idag, det har klarat sig helt perfekt. Jag strök dock 2 lager Zinsser.
 
N niclassoderberg skrev:
Tack! Hoppas ok att jag ställer en följdfråga eller två. Var det lackad eller olackad furu? Spelar det någon roll för slutresultatet huruvida ytan (väggen/taket) är lackad eller inte tror du?

Med vänlig hälsning, Niclas
Det var ny furu, takplankor och kökssnickerier. Jag kan tyvärr inte svara på frågan om det fungerar på lackad yta.
 
  • Gilla
niclassoderberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.