Jag ska göra om ett badrum och lägga in golvvärme. Idag sitter badrumsbelysning och fläkt på samma säkring som köksbelysning och kylskåp. Emellanåt svajar belysningen i köket när kompressorn drar igång. Med tanke på ökad belastning i badrummet skulle jag vilja separera de här två rummen. Byggarn och jag pratade om att lägga badrummet på en annan grupp (typ hallbelysning) men när han var på väg började han prata om en ny central med automatsäkringar. Vad är bäst? Skulle jag kunna skapa en helt egen grupp för badrummet om jag byter central? Vilka möjligheter finns att utöka hela systemet vid centralbyte? Tänker även göra om köket inom ganska snar framtid, så en ny central kanske är att föredra på alla sätt?

/Magnus
 
Att byta ut centralen till automatsäkringar är ju alltid att föredra och då även sätta en jordfelsbrytare. Att dela upp säkringarna lite mer är ju inte så dumt i ditt fall men då även tänka på att dela upp det jämnt över de tre inkommande säkringarna, så du inte överbelastar en huvudsäkring mer än en annan.
Lycka till.
 
Att tänka på när du byter central, är ju att det anses som en så stor förändring i byggnaden, att du måste jorda allt och lägga över jordfelsbrytare.
 
Hej och tack för era svar.
Jaha, måste man alltså jorda hela anläggningen vid byte av central?
Jordfelsbrytare har jag redan, men det kanske inte är samma lösning med en ny central.

/Magnus
 
gnistjagare skrev:
Att tänka på när du byter central, är ju att det anses som en så stor förändring i byggnaden, att du måste jorda allt och lägga över jordfelsbrytare.
Hittade en "lite äldre tråd"...

Är ovanstående verkligen sant? Är det ett nytt påhitt?

När vi installerade JFB för fem år sedan så hade jag möjlighet att byta central men gjorde det inte (tyckte inte det var värt det då). Det diskuterades aldrig att jorda alla uttag. Kosnaden var ca fem timmar har jag för mig plus mtrl. I ett hus från 68 är det ju mer regel än undantag med ojordade uttag och det hade blivit mångdubbelt dyrare.
 
Elcentralen bör vara fördelad på minst två jordfelsbrytare. Värdet stiger ju på huset vid uppdatering av det elektriska till jordade och petsäkra vägguttag. Lätt gjort när ändå elcentralen bytes till automatsäkringar. Två jordfelsbrytare medför ju att man garanterat alltid har spänning i något vägguttag vid jordfel.
 
Lätt gjort...  ;D

I vårt hus skulle det ha inneburit utbyte av 30-40 uttag plus att det skulle ha dragits fram jord, i de flesta fall även till kopplingsdosan. Personligen byter jag hellre central först och sedan uttagen i samband med renovering av rum, då kan jag även flytta ett uttag alt komplettera.

Men är det ett tvång, så gör jag tvärt om eller inget alls  :)
 
Vore intressant att få en föreskrift att hänvisa till om det är ett krav att jorda alla uttag vid central byte...

Har jag aldrig hört förut...

 
Vad jag vet så är det krav på JFB om man byter central. Det andra har jag aldrig hört.
 
Enligt elsäk i Mars, när jag ringde för firmans räkning (Jag) så ansågs detta vara av en sådan stor omfattning att det drog med sig hela huset.

En annan fråga jag då tog upp, i och med de nya föreskrifterna som togs i bruk vid halvårsskiftet var, När regeln om PUS gäller. (Då vi gör större ROT jobb). De ansåg då att när det bara är så att säga skelettet kvar i en byggnad (Väggar tak och golv) så skall det pusas enligt nya föreskrifterna.

Hade kanske inte med ursprungsfrågan att göra men What ever!!
 
Mindre tillbyggnad eller utökning kan vara som övrig el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.