Ska bygga ett bryggdäck och har en fundering kring vilken dimension som behövs på golvreglarna. Spannet som de ska bära är ca 2,5 m. Räcker det mer 45*145 eller behöver man gå upp i dimension. Jag har sökt information på nätet om detta utan att hitta någon tabeller eller formel så jag bollar in en fråga här istället. Däcket är inte ett trädgårdsdäck utan blir överbyggnad på en tätpålad brygga som är fylld med sten. Bryggan har dimensionen 3*7 m och spannet som reglarna ska bära är som sagt ca 2,5m.
 
Thanks för den länken - kanon. Men s 16 talar ju om limträ, men tolkar jag tabellen rätt på s.14 borde jag kunna gå ner till 45*145 med cc40, det ska klara ett fritt spann på 2,63. Jag vill helst gå ner i dimension för att bygga så lite som möjligt på höjden.
 
Myckling skrev:
Thanks för den länken - kanon. Men s 16 talar ju om limträ, men tolkar jag tabellen rätt på s.14 borde jag kunna gå ner till 45*145 med cc40, det ska klara ett fritt spann på 2,63. Jag vill helst gå ner i dimension för att bygga så lite som möjligt på höjden.
Sidan 14 skall det vara såklart. Stämmer också med 45x145 vid cc40.
 
ullberg
notera också att detta är med 22mm trall, vet ej vilken du tänkt använda men det känns som att gå till 28mm skulle göra att man nog klarar 45x145 @ 2,5m även med cc60 eller kanske till och med 45x120 med cc40 (även om jag inte har provat det själv, framförallt den senare skulle jag nog vilja prova innan jag bygger det så)

Det är inte möjligt med ett till upplag (sid 15)? då är ju 45x120 inga problem, kanske man kan klara sig med 95 till och med...

/J
 
Jag håller just på med min altan och kör med 45 x 145 reglar uppklossade på trädgårdsplattor. Jag la ändklossarna först och knallar man runt på reglarna när de spänner över drygt 3 meter svajade det ordentligt. Då är det förstås ingen trall där, men jag hade ändå valt att överdimensionera för att slippa svaj.

Var bryggan stenfylld i mitten? Kan man inte ställa ned stödpelare på stenarna som skruvas vinkelrätt mot reglarna? NTR/A-klassat virke borde hålla länge även om det blir rejält blött.
 
Tänk även på att reglar under 45x145 oftast bara är NTR-AB klassade och ej lämpliga att använda till en brygga.
 
Jo bryggan är stenfylld i mitten men det ligger rätt många ton sten och jag räknar med att det kommer att sätta sig/sjunka lite i botten så jag tror inte riktigt på att använda det som underlag.

Tänkte mig 28 mm trall, men såg nu att det även finns en 34 mm och skulle kunna tänka mig den.
 
ullberg
Har precis färdigställt min farstukvist (räcket är inte klart, men bilden är från igår så lite till har hänt) i 34x145, en trevlig dimension på trall tycker jag:

ImageUploadedByByggahus.se1368560862.015321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu trevligare är som vi gjorde på tralldäcket/bryggan på landet, vi körde 45x195 som trall (men bara 45x145/170 i stommen):

ImageUploadedByByggahus.se1368637152.377892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då blir det plötsligt inte så kinkigt om det är cc60 el cc85 ;)

/U
 
Ullberg, jag har också funderat på att använda 45×195 men uteslöt det av kostnadsskäl men det kanske inte blir så stor skillnad i slutänden om man kan regla glesare än cc60. Känslan blir ju helt klart en annan än med vanligt trallvirke. Borde ju dessutom stå emot väder och vind bättre. Måste kanske tänka om igen. Snyggt jobb förresten!!
 
ullberg
Jo, kalkylen jämfört med 28-trall (eller ännu värre, 22mm) såg kanske inte helt kul ut, men när vi jämförde med 34mm trall var skillnaden inte enorm, och så nära havet (Östersjön ligger precis bakom ryggen på mig i bilden) kändes det trevligt med A istället för AB som trall är.

Säljaren på lokala XL-bygg såg dock något skeptisk ut när vi förklarade vad vi skulle ha den hela bunten 45x195 i 5,1m längder till, men var nog glad att få sälja. Jag å min sida var lite ledsen att jag inte längre jobbar på byggvaruhandel, men marginalen på tryckat är ganska pressad, så personalrabatten hade inte påverkat så mycket...

/U
 
Kollar precis Byggmaxhemsida och läser att trallvirke 34x145 klass AB kostar 22,95 per lpm (28x120 kostar 10,95 lpm) medan regelvirke 45x145 klass A kostar 25,95 per lpm. Finns det verkligen något skäl att använda 34x145?? Det känns som den dimensionen ligger helt fel prismässigt på alla sätt.
 
ullberg
Min minnesbild från tiden i handeln är att 34x145 inte är en prispressad dimension (till skillnad från övriga tralldimensioner och de vanligaste konstruktionsdimensionerna), och därmed har högre marginal.

I samband med det bygge jag just gjort fick jag lite bättre priser av en gammal kollega som åter jobbar på byggvaruhandel, och då blev återigen 34 billigare än 45 (jag gissar att han körde rak marginal mot mig).

Men annars, i princip inte, i mitt lilla farstukvistbygge tror jag 45 hade sett lite väl grovt ut, men dina mått är mer som vi körde på landet och då ser det bara härligt rejält ut med 45 (enligt mig). Dock skulle jag råda dig att gå upp på 45x195 för att propotionerna ska bli bättre, eller åtminstone överväga att göra det. (och där jag handlade var det i princip ingen skillnad på kvadratmeterpriset mellan de olika 45-dimensionerna, men det kanske det är på byggmax?)

/U

PS: en nackdel då, att "pressa" en 45x195 rak är inte att rekommendera, så att se till att få riktigt fint rakt virke blir än mer viktigt (förvisso är en 34x145 inte heller helt lätt att övertala, men åtminstone lättare...)
 
ullberg
var just inne på Byggmax hemsida, och ser att det är stor skillnad, 154kr/m2 för 45x145 och 219kr/m2 för 45x195, gissar att det var en dyrare 145:a snarare än billig 195:a på lokala sågen på landet...

Det pris jag ser på 45x145 på byggmax är dessutom bara 22,40, dvs. några ören billigare än 34x145...
 
Ja det är ju så att vi längre norrut får betala högre priser pga av högre transportkostnader vilket kan kännas lite märkligt då merparten av virket torde vara avverkat i just skogarna häromkring. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.