Hej.
Jag har rabatt runt huset som består av massa stenar i olika former och mellan dom är gräsmattan ligger det en kant sten som jag kör på när jag klipper gräset men det kommer in gräs rester i sten rabatten så det växer gräs där imellan stenarna och det ser inte så kul ut.

Kan man göra något som dödar gräset utan att gräsmattan bredvid tar stryk?
 
Om det är i rabatten kan du väl ta ur dina stenar rensa bort gräset , lägga dit markduk sedan lägga tillbaka stenarna.:)
 
Jobbigt:). Det ligger markduk där redan men måste vara gräsrester som blåser in är man klipper gräset som växer.
Det är mkt sten i rabatten så det är inget man bara plockar bort sådär så hade varit bra om det funnits ett medel man kan spruta på stenarna så det inte kan växa ?
 
gasolbrännare
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Grovsalt
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Ättika droppar mina grannar på oönskade växter ,om det fungerar vet :)jag ej.
 
roundup-pump-and-go.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Micro skrev:
Ättika droppar mina grannar på oönskade växter ,om det fungerar vet :)jag ej.
Ogräsättika är ett etablerat och tämligen ogiftigt bekämpningsmedel.

Det är lustigt med växter:
På rätt plats = Gräs (y)

På fel plats = Ogräs :thumbdown:
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Okej får prova med ättika då till att börja med. Tack för alla svar!
 
Annars fungerar gasolbrännaren kanon, sved topparna så kommer det dö, eller kör över allt några ggr per år så det brinner upp :)
 
M
Roundup är ju Djävulens gift :p se till att du inte har nått som du äter i närheten bara!

Fast du kanske har köpt round-up resistenta plantor från Monsato! De producerar genmodifierade "ätliga" växter som tål besprutning av roundup, exempelvis Soya/soyabönor!
 
KnockOnWood skrev:
Ogräsättika är ett etablerat och tämligen ogiftigt bekämpningsmedel.
Tämligen oeffektivt också! :(
 
sir_daniel skrev:
Annars fungerar gasolbrännaren kanon, sved topparna så kommer det dö, eller kör över allt några ggr per år så det brinner upp :)
Funkar kanon om man inte eldar upp dem. En klar signal till växten att återetablera sig. Tricket är att bara värma dem lite så att de ändrar färg (det blir lite starkare grön färg). Då förstör man cellandningen i växten och sedan dör den efter ett par dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.