Hallå alla grillare!

Kör sedan nått år tillbaka med Skorstenständare och klotgrill från weber.

När jag gillat klart stänger jag grillen och briketterna slocknar. Hur gör ni andra med dessa nästa gång ni ska tända grillen med Skorstenständaren? Har i en säsong plockat i dem med händerna men det är inget vidare... Vill ju få i dem i tändaren enkelt och rent
 
Jag har använt mig av en grilltång, men tycker inte att det heller är speciellt bra.
 
Kör med grilltången o den där svarta plastbyttan som följer med grillen...bara ösa
 
Eller stoppa handen i en plastpåse typ hundbajs eller fryspåse, hur svårt kan det vara?
 
Man har förstås en grilltång får briketterna och en fin-tång för maten. fast oftast låter jag det brinna ut till aska och kör med nytt.
 
Redigerat:
Jag kör brikettkorgar för att kunna grilla länge på indirekt grillning. Perfekt dessutom att gallret kan vikas upp precis där korgarna är när man ska köra riktigt lång grillning.

En full skorstentändare är precis lagom för 2 korgar. Vid återanvändning lägger jag några nya briketter i botten sen häller på båda brikettkorgarna så är det bara att använda igen
 
Jag har för det första mina briketter i en plastlådamed lock, i den har jag ett öskar, sådant man har till en båt, det går utmärkt att ta upp även de halvanvända briketterna med!
Jag har dock återgått till eltändare, gör en hög av de använda briketterna, ställer tändaren på, fyller sedan på med nya.
 
fresve skrev:
Jag har dock återgått till eltändare, gör en hög av de använda briketterna, ställer tändaren på, fyller sedan på med nya.
Precis så gör jag med. Jag börjar med att skaka hela grillen så att askan (det mesta av den) ramlar ut genom hålen i botten. Sen lägger jag eltändaren ovanpå de briketter som blev kvar och nya briketter ovanpå eltändaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.