Har köpt solpaneler och letar en lämplig acctank i 500L klassen.

Har tittat på Stömnäspannan och Dalatankens tankar med 2 varmvatten slingor och en solslinga..

Klarar en sån tank att leverera varmvatten eller bör man ha en beredare på utgående dvs utnyttja förvärmen?

Någon som har koll på dessa då de ser lite olika ut i konstruktion, jag vill även kunna docka min värmepump till detta men det verkar båda kunna klara av....


/Christian
 
Allt beror på vilken temp du kommer ha i tanken samt hur mycket vv du vill ha ut men normalt får man bra med vv ur en tank med dubbla slingor. Vilken vp har du och hur har du tänkt docka den ?
 
Har en jord vp som ingår i ett eget slutet system för den vattenburna värmen.. och planen är att byta till en luft/vatten om/när den har gjort sitt (den är nog lite över 10 år) + en fristående w beredare på 300 L.
Bifogar bilder på inkopplingsförslag från ovan nämnda tillverkare där man ser att Stömnäspannan har sin solslinga i botten och Dalatanken har sin stående och även separata w slingor där man rekommenderar dubbla blandarventiler (se skiss)
Den sistnämnda har även kamflänsslingor vilket förmodligen är bättre + är ett par tusen dyrare.

Och hur stor effekt bör man ha på elpatronen i en dylik installation?

Strömnäspannan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dalatanken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ska du byta bort jordvärmen mot en enligt mig sämre luft/vatten är slingan för kort eller vad ? Tänker du köra fast kondensering mot tanken ?
 
Min ide är ju att först och främst få ut varmvatten beredaren som börjar bli dålig och få in en acctank samt få upp solpanelerna.
Steg två är att docka den befintliga vp anläggningen, har dock ingen direkt info om den men det känns som det är en ganska klen anläggning... men den var med i en nutek tävling för många år sen..
Därav min ide om att byta till en effektivare luft/vatten vp

Möjligen kan man kanske återanvända jordvärme rören med en ny pump i framtiden?
men det finns i dag många luft/vatten pumpar med väldigt bra prestanda..

Min ursprungsfråga var dock om vilken av tankarna som är att föredra eller kanske det finns bättre/billigare som gör jobbet.
= att fylla mitt behov av tapp varmvatten i första hand (sommartid) med möjlighet att koppla till vp/värmekretsen..
Min budget ligger på ungefär 15.000:- på acctanken..

Vad menas med fast kondensering? är ju lite av en amatör inom detta område...

Jag kan även tänka mig att "bara" ha en vanlig beredare med solslinga men känner att man blir lite låst om man vill bygga ut då...

Men solpanelerna kanske inte räcker till en 500 L tank 2x 20 rör "heatpipe" (vacum rör)
Det behövs ju inte så mycket värme på sommarhalvåret...

Målet är:
1. Att klara tapp varmvatten behovet sommartid med solpaneler.
2. Att ha en vp som hjälper till vid behov och när värme behövs.
3. En el-patron som pushar på vid extrem kyla/vintertid

Är jag fel ute då?

/Christian
 
Har nått svagt minne av att en direktkondenserande vp vann nutek tävlingen för ett antal år sen och du skrev jordvärme rör så jag gissar på att du har kopparrör nergrävda i marken den tekniken är inte så vanlig längre men finns kvar hos tex sirius. Även om det finns luft/vatten anläggningar som är riktigt bra så är dom inte lika effektiv som tex en jordvärmeanläggning och livslängden brukar vara kortare på luft/vatten anläggningar. Med fast kondensering menar man en anläggning som går mot en fast temperatur tex start 45 grader stopp vid 50 grader så kör man normalt mot en vv beredare men en modern anläggning har ofta en ventil som växlar över till att varma radiatorerna med flytande kondensering dvs det finns ingen fast start stopp utan den beräknas efter hur varmt vatten huset behöver för stunden och vp producerar ungefär så varmt vatten utan att ha nån shunt eller så som sänker tempen ytterligare. Om du inte ska byta vp just nu är det svårt att komma med inkopplingsförslag men det går ju att koppla solen mot acktanken enbart för vv och låta vattnet gå vidare genom elberedaren eller ha en separat elpatron högt i acktanken på så vis får du viss nytta av solen även på vintern när den kanske bara orkar värma acktanken till 30 grader men då får du ingen nytta av solen till värme.
 
Menar du att radiatorkretsen går ihop/ut i jordvärmerören då?
Går det i så fall inte att separera själva jordvärme slingan och radiatorerna mot acctanken?
Så att man cirkulerar accumulator kretsen mot jordvärme slingan?
Skulle en tank med en fjärde slinga för vp vara bättre/funka?
Eller tänker jag fel då?

Och vad bör man ha för effekt på elpatronen i en 500 L tank om jag kör utan vp i så fall, någonstans mellan 6 - 9 KW kanske?
Den ena modellen har två platser för elpatron och den andre bara en ser det ut som...

/Christian
 
Nej jordvärme kretsen går aldrig ihop med jordvärmerören. Du behöver ingen slinga till vp den jobbar bäst med samma vatten som finns i acktanken annars blir det förluster i växlingen mellan slingan/acktanken och då behöver vp göra varmare vatten. hur stor elpatron man behöver beror på hur mycket effekt huset kräver och de flesta vp har inbyggd elpatron och styr för att aktivera den om inte kompressorn orkar själv.
 
Men klarar du dig ner till -5 med enbart 2,3 kw är det ju helt ok ändå. Är osäker om det går att återanvända slingorna till en ny vp typ Sirius misstänker att det blir till att satsa på helt nytt.
 
Ja den får väl gå så länge den funkar tror jag...:rolleyes:

/Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.